שלום לוין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלום לוין
שלום לוין, נובמבר 1969
שלום לוין, נובמבר 1969
לידה 27 במרץ 1916
ט' בניסן תרע"ו
האימפריה הרוסיתהאימפריה הרוסית ראקאב, האימפריה הרוסית
פטירה 14 באפריל 1995 (בגיל 79)
י"ד בניסן תשנ"ה
ישראלישראל תל אביב, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך עלייה 1937
השכלה האוניברסיטה העברית בירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מורה ומחנך, מרצה באוניברסיטה
מפלגה המערך עריכת הנתון בוויקינתונים
חבר הכנסת
17 בנובמבר 196913 ביוני 1977
(7 שנים ו־29 שבועות)
כנסות 7 - 8
תפקידים בולטים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שלום לוין, 1995
דוד בן-גוריון ושלום לוין בוועידת הסתדרות המורים ב-1962

שלום לוין (27 במרץ 1916, ט' בניסן תרע"ו14 באפריל 1995, תשנ"ה) היה המזכיר הכללי של הסתדרות המורים בישראל (19551980), נשיא הפדרציה הבינלאומית של התאגדויות המורים (19631965)[1], חבר הכנסת (19691977), חבר הוועדה המרכזת של ההסתדרות הכללית (19781981), נשיא הסתדרות המורים החמישי ויו"ר המועצה הפדגוגית (1980 - 1995).

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוין נולד ב-1916 בראקוב שבמחוז מינסק, רוסיה (כעבור שנים ספורות בתחומי פולין, היום בלארוס), ליהושע לוין ולמרים בת זלמן שיפרין. משפחתו עקרה לסמורגון כעבור שנים אחדות. למד ב"חדר", בבית ספר יסודי "תרבות", בישיבה ברקוב ובישיבת מיר בווילנה, אך נטש אותה ועבר ללמוד בגימנסיה העברית ובסמינר "תרבות" בווילנה. בשנים 1933–1937 היה חבר בהכשרת "החלוץ הצעיר" בפולין ושימש בתפקידי הדרכה והנהגה.

עלה לארץ ישראל בפברואר 1937, במסגרת "החלוץ", הצטרף ל"פלוגות הים" (לימים קיבוץ אפק) ועבד כסַבָּל במסגרת כיבוש העבודה העברית בנמל חיפה. בשנים 1937–1950 שימש כמורה בכפר יהושע, בבנימינה, בבית החינוך המשותף בעמק הירדן שבדגניה ובבית החינוך ע"ש ארלוזורוב בירושלים. שירת כנוטר במשטרת היישובים בעמק יזרעאל. במלחמת העצמאות השתתף בהגנה על ירושלים, ומאוחר יותר התמנה לקצין תרבות. ב-1952 קיבל תואר מוסמך האוניברסיטה העברית בירושלים להיסטוריה ולספרות, וב-1976 הוכתר שם לדוקטור בתחום הפילוסופיה של החינוך.

בראשית שנות החמישים נבחר לוין לחבר במרכז הסתדרות המורים ועמד מטעם הסתדרות המורים בראש "ועדה לענייני היחלצות", שנועדה לכוון מורים מנוסים למעברות וליישובי העולים בנגב ובגליל, שסבלו מהיעדר מורים מוסמכים[2]. ב-1958 קרא במאמר פרוגרמטי להנחלת זיכרון השואה בקרב הדור הצעיר, נוכח הדאגה ששררה במערכת החינוך באותה עת בשל הניכור בין ילדי הארץ להיסטוריה היהודית בכלל ולשואה בפרט[3], ומאז התגייס לעניין זה לאורך כל פעילותו הציבורית. כמזכיר הסתדרות המורים נחשב שלום לוין למנהיג איגוד מקצועי רב-עוצמה, שהשפעתו הייתה מרובה גם מעבר למאבק המקצועי גרידא. בתקופתו הוצמד שכר המורים לשכר המהנדסים בשירות הציבורי, וסולם השכר התבסס בעיקר על השכלת המורה (ולא על סוג המוסד שבו עבד, כפי שהיה נהוג עד אז) וכן על הוותק בעבודה. הסתדרות המורים בהנהגתו השיגה הישגים רבים, דוגמת הנהגת שנת שבתון למורה, ביטוח עובדי ההוראה באמצעות פנסיה תקציבית ותוספות שכר על ידי מרכיבי שכר ייחודיים. שלום לוין פעל רבות לקידום השכלתם והסמכתם של המורים באמצעות מסלולי הכשרה ולימוד. הוא תבע והשיג, בדרך כלל, את שיתוף נציגי המורים בעיצוב מדיניות החינוך הכוללת. עוד נאבק לוין למען האקדמיזציה של מקצוע ההוראה, צמצום מספר התלמידים בכיתה ותגמול מיוחד למורים המלמדים בפריפריה[4]. לוין היה מראשי המתנגדים לתוכניתו של שר החינוך זלמן ארן להכנסת החינוך המקצועי לבתי הספר היסודיים. הוא טען שהתוכנית תגרום לכך שבכיתות המקצועיות ילמדו בעיקר "ילדי ישראל השנייה" ואסור להשלים עם יצירת מסגרת חינוכית המיועדת רק להם[5] ככל הנראה, קרבתו האישית והאידאולוגית לראש הממשלה דוד בן-גוריון סייעה ללוין להשיג רבים מהישגיו המשמעותיים בראשית דרכו, בייחוד בעת סכסוכי העבודה הגדולים בתקופת שר החינוך זלמן ארן[6][7]. עם זאת, לוין לא היסס להתעמת עם בן-גוריון, כאשר דרש להגדיל את החלק היחסי של החינוך בגיל הרך בתקציבי החינוך וההשכלה. כמו כן, התנגד לתוכניות ההקבצה בחינוך היסודי, שארן ניסה ליישם (ללא הצלחה יתרה) בתמיכת בן-גוריון, ותבע להנהיג בגן ובבית הספר היסודי אינטגרציה מלאה[8]. מצד שני, בראשית כהונתו כמזכ"ל הביאה חתירתו של לוין להשוואת התנאים בין מורים בעלי השכלה וותק שווים בכל חלקי מערכת החינוך, לפילוג בתוך הסתדרות המורים, וב-1958 פרשה קבוצת מורים והקימה את ארגון המורים העל יסודיים בעיקר על רקע הדרישה לייחודיות ההוראה במוסדות החינוך העל-יסודיים. לוין גם לא הצליח, למרות מאבקו העז, למנוע את השינוי המבני במערכת החינוך (שנודע בכינוי "הרפורמה בחינוך") לבית ספר יסודי בן 6 שנות לימוד, חטיבת ביניים ובית ספר תיכון - ביוזמת שר החינוך ארן[9]. התומכים בשינוי טענו, שהוא יביא להגברת ההישגים הלימודיים במערכת החינוך וליתר אינטגרציה בין התלמידים. לוין טען, לעומת זאת, שהשינוי המוצע יפנה הון עתק לתשתית פיזית ולמשרות חדשות, יפגע בחינוך ובהישגים הלימודיים ולא יתרום תרומה ממשית לאינטגרציה. מחקרים שנערכו אחרי יישום "הרפורמה בחינוך" אכן הראו שהמהפכה המבנית אומנם הגדילה את מספר התלמידים בכיתות ט' וי' אך העמיקה את השסעים החברתיים בישראל, לא שיפרה את ההישגים הלימודיים והסלילה תלמידים רבים לנתיבי התפתחות צרים ומוגבלים[10][11][12] . .

לאחר בחירתו למזכ"ל הסתדרות המורים יזם בשנות החמישים את הקמת הארכיון לחינוך של הסתדרות המורים, שהפך לימים לארכיון לחינוך יהודי בישראל ובגולה, השוכן כיום בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל אביב. לוין קבע את ייעודי הארכיון: תיעוד הצמיחה של מערכת החינוך בארץ מראשית המאה העשרים ושימור שרידי העדויות מרשתות החינוך היהודי המפוארות של קהילות ישראל שחרבו. לוין השתתף במפגשי החוג לתנ"ך בבית ראש הממשלה בן-גוריון[6] והיה בין מייסדי בית התנ"ך בתל אביב וחבר בהנהלתו שנים רבות[13].

בשנים 1969 - 1977 כיהן כחבר הכנסת מטעם המערך בכנסות השביעית והשמינית והיה חבר בוועדת החינוך ובוועדת החוץ והביטחון של הכנסת ובוועדות משנה שלהן.

הורה בבית המדרש למורים על שם אהרן זאב אשכולי ("סמינר אשכולי") בירושלים, בבית המדרש למורים על שם אליעזר שיין ("סמינר שיין") בפתח תקווה ובמכללת לוינסקי לחינוך בתל אביב, ובשנים 1977 - 1984 שימש כמרצה בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל אביב.

לוין היה סופר ופובליציסט פורה. בין ספריו: "המוסר ועיצוב האופי המוסרי" ("אוצר המורה", 1979), "חינוך מוסרי בימינו" ("יחדיו", 1988). ערך (בשותפות) את התרגום לעברית של "אמנות ההוראה" (מאת ג'ילברט הייט, "אוצר המורה, 1955), את "בית הספר בעידן האלימות" (עם ד"ר צמח צמריון, בהוצאת הסתדרות המורים, 1988) והיה העורך הראשי של האנתולוגיה הבינלאומית "אדם בצלם נברא" (הופיעה בארבע שפות). פרסם מאות מאמרים, בעיקר בתחום החינוך. לוין נחשב כמומחה בעל שם עולמי בתחום "ההוראה כמקצוע".

לוין ראה עוד בסוף שנות החמישים ובראשית שנות השישים חשיבות מיוחדת בהידוק הקשרים בין הסתדרות המורים לבין האיגוד המקצועי של מורי מערב גרמניה, שבראשו עמד בעת ההיא מתנגד למשטר הנאצי בתקופת היטלר, פרופ' היינריך רודנשטיין[14]. בידיעתו ותמיכתו של ראש הממשלה בן-גוריון נסע באוגוסט 1957, בראש משלחת של הסתדרות המורים, לגרמניה המערבית. זו הייתה המשלחת הישראלית הרשמית הראשונה שהגיעה לגרמניה, והיא קשרה קשרים עם הנהגת מורי מערב גרמניה. את רשמיו פרסם ב"דבר" בסדרת מאמרים, שזכו לביקורת קשה, ובכללה "הטור השביעי" של נתן אלתרמן[15]. שני ארגוני המורים יזמו, בשנים שלאחר מכן, פעולות שונות לזיכרון השואה ולהנחלת דרכי המאבק באנטישמיות בקרב המורים בגרמניה. ב-1979 הקים ד"ר לוין את הוועדה הבינלאומית של מחנכים למלחמה בגזענות ובאנטישמיות, ומאוחר יותר ייסד את ועידת המורים הבינלאומית ואת הסמינר הבינלאומי למלחמה באנטישמיות ובגזענות, ועמם את עמותת המחנכים בישראל למלחמה באנטישמיות ובגזענות[16], שפעלה בשנים 2019-1982. כן יזם פעולות שונות להנצחת החינוך היהודי בגולה.

זכה בתוארי הוקרה ופרסים, ובהם אות "מצדה" של מפעל הבונדס בארצות הברית, אות השירות המצוין מטעם ממשלת גרמניה על פועלו "לקירוב הלבבות בין מורים מישראל לבין מורים מגרמניה" (1980) ופרס החינוך של תל אביב (1984)[17].

שלום לוין היה חבר מפא"י, מפלגת העבודה והמערך על כל גלגוליהן. הוא נחשב לתומך מובהק ועקבי של דוד בן-גוריון, ואחרי מלחמת ששת הימים נקט עמדות "יוניות" מתונות בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. ב-1966 יזם (יחד עם עובד בן עמי, אלחנן ישי ואריה בהיר) את אירועי יום הולדתו ה-80 של בן-גוריון[18]. ב-1974 חתם על מנשר הארבעה (יחד עם חברי הכנסת לובה אליאב מהמערך וד"ר בנימין הלוי וד"ר שניאור זלמן אברמוב מהליכוד). מנשר זה קרא לנכונות לפשרה טריטוריאלית למען הסדר שלום ועורר סערה פוליטית, בייחוד בליכוד[19].

לוין נפטר בערב פסח, י"ד בניסן, תשנ"ה, 1995, בתל אביב. במסע הלווייה נכחו ראש הממשלה יצחק רבין ויושב ראש הכנסת שבח וייס, שהעיד עליו, שהיה מן "העשויים מאבן בזלת של דבקות בערכים" וכי "עד יומו האחרון זכה לאהדת הציבור שלו". פרד ואן לייוון (Fred Van Leeuwen), מזכ"ל אינטרנציונל החינוך העולמי (EI), אמר עליו, שהיה "אגדה חיה"[20] וש"נודע כמנהיג נחוש, בעל עקרונות ועקבי, לא רק בארצו אלא גם בתנועת המורים העולמית". על שמו נקראים רחוב בשכונת המשתלה בתל אביב וחורשה ביער מעלה החמישה.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רעייתו, דימה (דימונה לבית שלי; נולדה ב-1920 בירושלים, נפטרה ב-1989 בת"א), בת מלכה (מולה ליכטהויז) וחיים (פיינברג) שלי, הייתה מורה, מחנכת ומנהלת, מכפר תבור ודגניה א' (בית החינוך המשותף דגניה) ועד לניהול בית החינוך ע"ש א"ד גורדון ("בית החינוך לילדי עובדים בצפון") בתל אביב.

בנו, יואב לביא (נולד ב-1946, ירושלים), הוא יועץ בתחומי חברה, מִנהל ומִמשל, סופר, עורך, מתרגם ופובליציסט, וכן חוקר בתחום ההיסטוריה של מדינת ישראל.

בתו, נעמה ארז (נולדה ב-1952, ירושלים), היא משוררת, סופרת ועיתונאית ועבדה כיועצת חינוכית במערכת החינוך שנים רבות.

אחיו, אריה לוין (19122000), היה ממקימי באר שבע החדשה וסגנו של ראש העיר הראשון, דוד טוביהו, בראשית שנות החמישים, תקופת קליטת העלייה וייסוד העיר החדשה.

לוין השאיר אחריו ארבעה נכדים. אחד מהם, עידו לביא, מהנדס, היה שחקן מרכז ההגנה בנבחרת ישראל בכדוריד ובמחזיקת גביע המדינה חמש פעמים בעשור הראשון של המילניום אס"א תל אביב (כדוריד).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ

    פרמטרי חובה [ 4 ] חסרים
    ש. לוין - נשיא פדראצית המורים, 19630808, באתר הארץ
  2. ^ ציפי שחורי-רובין, 50 שנות הכשרת מורים בנגב[1] עמ' 17, הערה 10
  3. ^ ילדים בסדר גמור מאת חנה יבלונקה, הוצאת ידיעות אחרונות/ספרי חמד, 2018; עמ' 211-212; שלום לוין: "י' בטבת: נזכור את השואה!", הד החינוך 16, 18 בדצמבר 1958, הוצאת הסתדרות המורים; עמ' 1
  4. ^ והיו עיניך רואות את מוריך, מאת אורה אחימאיר וחיים באר, הוצאת עם עובד, 1994; עמ' 271
  5. ^ צבי צמרת - זלמן ארן והפרודוקטיביזציה של בני ,עדות המזרח', עמ' 318
  6. ^ 1 2 אליעזר שמואלי, מתוך "יובל לארגון המורים העל-יסודיים"[2] עמ' 42
  7. ^ אייל כפכפי, "שני סוגי ממלכתיות: המקרה של היחס בין ההסת' הכללית להסתדרות המורים", עיונים בתקומת ישראל 6, 1996, עמ' 358–401 (ר' בייחוד עמ' 393-394)
  8. ^ אתר למנויים בלבד גידי וייץ, איך ניסה בן-גוריון להתכונן ליום שבו ייבחר ראש ממשלה מזרחי, באתר הארץ, 9 באפריל 2015
  9. ^ ריאיון לבטאון ארגון המורים העל יסודיים "קשר עין" 1990,[3]
  10. ^ צבי צמרת - זלמן ארן והפרודוקטיביזציה של בני ,עדות המזרח'
  11. ^ אתר למנויים בלבד מירב ארלוזורוב, "הילדים לא בשלים": הישגי התלמידים שלא למדו בחטיבות ביניים גבוהים יותר, באתר TheMarker‏, 24 ביולי 2019
  12. ^ אתר למנויים בלבד שירה קדרי־עובדיה, חטיבות הביניים היו אמורות לייצר אינטגרציה. מחקר ענק מראה כי הן מנציחות פערים, באתר הארץ, 17 בנובמבר 2021
  13. ^ אלי אשד, מדוד בן ישי ועד דוד בן-גוריון - 40 שנות בית התנ"ך, בבלוג "המולטי יקום של אלי אשד", 21 באפריל 2010
  14. ^ פרופ' היינריך רודנשטיין, ביוגרפיה Heinrich Rodenstein
  15. ^ "שר האומה מצווה", דבר, ספטמבר 1957[4]
  16. ^ מטרות עמותת מחנכים למלחמה בגזענות ובאנטישמיות, באתר www.itu.org.il (ארכיון)
  17. ^ ראשונים ופורצי דרך, הקשר הרב-דורי, בית התפוצות ראשונים ופורצי דרך במשפחתי, באתר הקשר הרב דורי
  18. ^ ברכת הממשלה לד. בן גוריון, אירועי יובל ה-80 לבן-גוריון, דבר, 27 בספטמבר 1966
  19. ^ "הכל פוליטי", מאת ד"ר עמוס כרמל, הוצאת דביר, 2001;כרך ב', עמ' 710
  20. ^ Worlds of Education, 19/2/2019#EI25: “Trade unionism, the teaching profession, and democracy”, interview of EI General Secretary Emeritus Fred van Leeuwen, Education International, ‏2018-12-17 (באנגלית)