שלום רובשקין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלום רובשקין
ר' שלום מרדכי רובשקין באירוע לציון שנה לשחררו מהכלא
ר' שלום מרדכי רובשקין באירוע לציון שנה לשחררו מהכלא
לידה 6 באוקטובר 1959 (בן 64)
ברוקלין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
ידוע בשל הרשעתו בהונאה והלבנת הון
מקצוע איש עסקים
מעסיק אגריפרוססורס עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית יהדות עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שלום מרדכי הלוי רובשקין (נולד בכ"ח בתשרי תש"כ, 30 באוקטובר 1959) הוא יהודי אמריקאי, חסיד חב"ד, שניהל מפעל לייצור בשר כשר בארצות הברית שהיה הגדול מסוגו בעולם. ב-2009 הורשע בהונאת בנק ונשפט ל-27 שנות מאסר, שוחרר מהכלא בדצמבר 2017, לאחר שנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, המתיק את עונשו.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רובשקין נולד בניו יורק לאהרן (אנ') ורבקה רובשקין. בשנת תשמ"א (1981) התחתן עם לאה לבית גולדמן. למד בכולל אברכים בשכונת קראון הייטס, לאחר כשנה התחיל לעבוד יחד עם אביו באטליז כשר בשכונת בורו פארק, בהמשך יצא לשליחות לאטלנטה. לרובשקין עשרה ילדים.

הקמת המפעל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפעל הבשר הגדול, אגריפרוססורס, הוקם על ידי אביו שהיה בעל אטליז בברוקלין. בשנת 1989 קנה אביו מפעל בשר באיווה שעמד לפני פירוק, השקיע את כל כספו בביסוס המפעל ועד מהרה נהפך למותג בשר כשר מוביל בארצות הברית. בשנות ה-90 המפעל גדל והתרחב והחל לשווק בשר בכל ארצות הברית. בשנותיו האחרונות היה המפעל אחראי על כ-60 אחוזים משוק הבשר הכשר בארצות הברית וכ-40 אחוז משוק העופות[2].

המעצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-12 במאי 2008 פשטו מאות שוטרים בליווי מסוקים על המפעל בפוסטוויל בחיפוש אחר עובדים זרים שלא כחוק. בפשיטה נעצרו כארבע מאות עובדים שנחשדו כשוהים בארצות הברית בניגוד לחוק. קרוב ל-300 עובדים הועמדו לדין על זיוף מסמכי הגירה. בספטמבר 2008 הוגש כתב אישום נגד רובשקין על העסקה ביודעין של עובדים זרים[3]. האישומים בפרשה נזנחו, לאחר שרובשקין נדון ל-27 שנות מאסר וקנס של 31 מיליון דולר על הונאה והלבנת הון.

משפט נוסף, שעסק בהעסקת קטינים בניגוד לחוק הסתיים בזיכויו של רובשקין[4]. האישומים נגד המפעל, שהפסיק לפעול באוקטובר 2008 וכעבור ימים אחדים הגיש בקשה לפשיטת רגל, הסתיימו בהרשעה במסגרת הסדר טיעון.

הפשיטה נעשתה לאחר עבודת חקירה מאומצת ויסודית במשך שמונה חודשים, אך לאחר הפשיטה התווספו עוד ועוד סעיפי אישום בעניין הלבנת הון והונאת בנקים, בסופו של דבר החליטה התביעה להתמקד בעבירות הללו ולא לסבך את המשפט בסעיפי האישום בדבר העסקה שלא כחוק. בכתב האישום נטען שבהנחיית רובשקין מיליוני דולרים שנועדו לשמש ביטחונות להלוואה בנקאית שקיבלה חברת אגריפרוססורס הועברו במרמה לחשבון אחר, שבו שמשו להגדלת הכנסותיה של החברה, ושלאחר מכן הורה רובשקין למחוק את הרישומים של תנועות אלה[5].

בקשתו של רובשקין להשתחרר בערבות נדחתה על ידי בית המשפט, בנימוק שיש חשש שרובשקין ינסה להימלט לישראל. החשש התבסס על כך שבביתו של רובשקין נמצא תרמיל ובו 20,000 דולר במזומן ודרכונים, והשופט הביא בחשבון גם את חוק השבות הישראלי, המעניק אוטומטית אזרחות ישראלית ליהודי העולה לישראל[6]. החלטה זו בוטלה על ידי השופטת לינדה ריד, ששחררה אותו בערבות של 500,000 דולר תוך הטלת הגבלות אחדות עליו[7].

בשנת 2009 נמכר המפעל לאיש העסקים הרשי פרידמן מקנדה ולחתנו דניאל הירש בסכום של 8.5 מיליון דולר. ומאז אין למשפחת רובשקין קשר עם המפעל[8].

מהלך המשפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

רובשקין הורשע בבית משפט פדרלי בנובמבר 2009 בשמונים וששה סעיפי אישום על הונאות כספיות, לאחר מכן התקיים משפט נפרד בעניין העסקת מסתנני עבודה, במשפט זה החליטה השופטת לפטור את רובשקין לאחר בקשת התביעה, זאת כדי לקצר את הליכי המשפט.

ב-21 ביוני 2010 גזרה שופטת בית המשפט המחוזי באיווה, לינדה ריד, עונש של עשרים ושבע שנות מאסר על רובשקין. השופטת פרסמה את החלטתה יממה קודם להקראת פסק הדין, זאת כדי למנוע את התגובה הקשה בהקראת פסק הדין בבית המשפט[9].

עורכי דינו של רובשקין הגישו בקשה למשפט חוזר וטענו כי היה על השופטת לפסול את עצמה מלדון בתיק מכיוון שהייתה מעורבת בחקירת הפרשה, השופטת החליטה לא לקבל את הטענה. בינואר 2011 הגישו פרקליטיו ערעור לבית המשפט לערעורים בארצות הברית מחמת טענה זו, אך גם ערעור זה נדחה. בשנה זו שלחו ארבעים וחמישה חברי קונגרס מכתב לתובע הכללי של ארצות הברית, אריק הולדר, ובו ביקשו ממנו לחקור את אופן הטיפול בתיק[10].

ב-30 בינואר 2014 הגישו עורכי דינו של רובשקין ערעור חדש לבית המשפט הפדרלי בניו יורק הטוען שהיו פגמים חמורים בהליך השיפוטי. הטענה המרכזית בערעור היא שהשופטת ריד שחרצה את דינו, הייתה צריכה לפסול את עצמה מלדון בעניינו, לאחר שהייתה שותפה במשרד עורכי הדין שטיפל בתביעה נגדו[11].

תמיכת הציבור[עריכת קוד מקור | עריכה]

חרדים מכל החוגים בארצות הברית התלכדו סביב משפטו של רובשקין. בערים רבות נערכו עצרות תמיכה בו[12] ונאסף כסף רב לכיסוי הוצאות המשפט. מלבד זאת החליטו להגיש בקשה לנשיא ברק אובמה לחקור את התנהגות בית המשפט בפרשה. על הבקשה חתמו למעלה מ-52 אלף איש. תגובת הבית הלבן הייתה כי עקב הפרדת הרשויות הוא אינו יכול לעשות כן.

גורמים חרדיים האשימו את המשטרה ואת השופטת באנטישמיות וברצון לפגוע בשמירת הכשרות בארצות הברית.[13]

במהלך אותם ימים הוציאו קליפ תמיכה ברובשקין ומשפחתו תחת השם אחדות למען הצדק בו התארחו גדולי הזמרים החסיד, בהם מרדכי בן-דוד, אברהם פריד, יעקב שוואקי וליפא שמלצר.[14]

שחרורו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 בדצמבר 2017, לאחר 8 שנים בכלא, המתיק הנשיא דונלד טראמפ את דינו[15] של רובשקין וקצב את עונשו לשמונה שנות מאסר, אותן כבר ריצה, ובכך איפשר את שחרורו.

קציבת העונש לוותה בתמיכה חוצת מפלגות בקונגרס, בהם של מנהיג המפלגה הרפובליקנית בסנאט אורין האץ' ומנהיגת המפלגה הדמוקרטית בבית הנבחרים ננסי פלוסי[16]. שחרורו המוקדם של רובשקין היה פתאומי ועורר גלי שמחה וריקודים בקרב יהודים חרדים מכל החוגים[17]. בסמוך לשחרורו הגיע למרכז חב"ד העולמי – 770, שם עלה לתורה וברך הגומל. רובשקין נפגש עם גדולי האדמו"רים בניו יורק, שבעת מאסרו תמכו בו והפעילו קשרים בקרב אנשי עסקים בארצות הברית עד לשחרורו[18].

לכבוד שחרורו, הוציאו הזמרים החסידיים יעקב שוואקי ובני פרידמן סינגלים הנקראים א ב ג, שהמילים בהם מסכמות את הערכים שהחזיקו אותו בשנות מאסרו- אמונה, ביטחון וגאולה.

באלול תשע"ח, 2018 ביקר לראשונה בישראל. במהלך ביקורו הגיע אל בתי גדולי הרבנים ואל המקומות הקדושים "כדי להודות על הנס".[19].

ב-2019 יצא בהוצאת "אורות" ספר הקומיקס "רובשקין - נגד כל הסיכויים". הספר, פרי עטה של רעות חלילי, מגולל את סיפור מאסרו ושחרורו של רובשקין.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן מאסרו חיבר רובשקין שני ספרים:

  • inside out[20], התכתבויותיו עם תלמידים בישיבת דרכי תורה בדטרויט, יצא גם ביידיש בשם קול שלום מרדכי[21]
  • רב ביטחון, חמישה כרכים
  • "שלום מרדכי רובשקין- הסיפור המלא"- בנו, געציל רובשקין פירסם בשנת 2024 ספר בעברית (מתורגם מספר שיצא באנגלית כמה שנים קודם) עם הסיפור המלא של אביו ובו פירט בהרחבה את פרטי הסיפור מנקודת מבטו של אביו. הספר יצא בהוצאת קולמוס.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מנחם כהן, משה מרינובסקי, חג החירות במדי אסיר, עיתון כפר חב"ד, גיליון 1601, פסח תשע"ה
  • בנצי ששון, מן המיצר קראתי, עיתון כפר חב"ד, גיליון 1702, פסח תשע"ז

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שלום רובשקין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יענקי פרבר, האסיר החב"די שלום רובשקין שוחרר מבית הכלא בארצות הברית, באתר בחדרי חרדים, ‏21 בדצמבר 2017
  2. ^ המבשר מוסף "קהילות", גיליון 420 עמוד 6
  3. ^ Large Iowa Meatpacker in Illegal Immigrant Raid Files for Bankruptcy, הניו יורק טיימס, 5 בנובמבר 2008
  4. ^ Jeff Reinitz, Jury foreman explains Rubashkin verdict, June 8, 2010, Waterloo-Cedar Falls Courier;
    Jeff Reinitz, Moral stakes in Rubashkin child labor case were high, both sides say, June 9, 2010, Waterloo-Cedar Falls Courier
  5. ^ David Franzman (14 בנובמבר 2008). "Agriprocessors Former Plant Manager Arrested Again". KCRG-TV News. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Lynda Waddington (20 בנובמבר 2008). "Judge: No Bail For Rubashkin". Iowa Independent. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Jens Manuel Krogstad (28 בינואר 2009). "Rubashkin freed on $500,000 bail". Waterloo Cedar Falls Courier. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ כתב בחדרי חרדים, משחטת רובשקין נמכרה ב-8.5 מיליון דולר, באתר בחדרי חרדים, 21 ביולי 2009
  9. ^ ניצן ארליך, ‏רובשקין נשלח ל-27 שנות מאסר; ישלם 31 מ' דולר, באתר כיכר השבת, 21 ביוני 2010
  10. ^ New Questions About Judge's Impartiality In Rubashkin Case
  11. ^ חיים לב, ברוקלין: ערעור חדש בפרשת רובשקין, באתר ערוץ 7, 2 בפברואר 2014
  12. ^ גלריית תמונות היהדות החרדית למען רובשקין
  13. ^ הופיע בעיתונות החרדית של אותה תקופה - דרוש מקור מדויק
  14. ^ ב. בניסני, ‏המוזיקה החסידית התאחדה בקליפ נדיר למען אסיר אחד, באתר כיכר השבת, 08.10.2010
  15. ^ "President Trump Commutes Sentence of Sholom Rubashkin | The White House". The White House (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2017-12-21.
  16. ^ הנשיא טראמפ משחרר את שלום רובשקין
  17. ^ במרכז חסידי חב"ד העולמי רקדו מאות אנשים עם פרסום שחרורו ועד אור הבוקר. ראו גם: יענקי פרבר, ברחובות, במטוסים ובגגות • כך חגגו בארה"ב את שחרור רובשקין • צפו, באתר בחדרי חרדים, 21 בדצמבר 2017
  18. ^ ישראל כהן, ‏הפגישה והסיוע: הקשר בין האסיר והאדמו"ר, באתר כיכר השבת, 25.12.2017
  19. ^ אבי כץ, הרב שלום רובשקין התפלל בכותל – ופתח בביקורים אצל גדולי ישראל, באתר חרדים10, 18 באוגוסט 2018
  20. ^ "הוא חזק": עורך הספר של רובשקין מדבר לראשונה col כ"ח אדר תשע"ו
  21. ^ משה מרינבסקי, התלמידים של רובשקין, עיתון כפר חב"ד, גיליון 1703, כ"ה ניסן תשע"ז