שלומי פרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלומי פרי
לידה 1971 (בן 53 בערך)
פתח תקווה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שלומי פרי (נולד ב-1971) הוא תסריטאי, עיתונאי, איש כדורסל ישראלי ומנכ"ל מנהלת ליגת העל בכדורסל, עד להתפטרותו ב-אוגוסט 2023[1].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלומי פרי נולד בפתח תקווה. בהמשך עברה משפחתו לגור בחולון. למד בבית הספר התיכון ע"ש מיטרני בחולון.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד בהיותו חייל, בשנת 1990, החל לאסוף ולתעד נתוני סטטיסטיקות של ענף הכדורסל הישראלי, כשאלו החלו להתפרסם בעיתונות[2]. לאחר זמן מה החל להעביר את הנתונים שאסף בכתב ידו, למחשב. במהלך השנים אסף ותיעד בכוחות עצמו נתונים של עשרים שנות כדורסל.

בשנת 1993 החל לעבוד כאיש הסטטיסטיקה של ערוץ הספורט, ושימש בתפקיד זה במשך כעשור וחצי. במסגרת תפקידו כתב לשדרים נתונים סטטיסטיים שאסף אשר העשירו את עומק הפרשנות של השדרים. כמו כן, שימש במשך שנים רבות כעוזר שדר וסטטיסטיקאי במשחקי ליגת העל לגברים ולנשים, נוער, נבחרות ישראל ועוד.

הקמת "ספסל" - אתר כדורסל ישראלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1997 הקים יחד עם מוטי גוסט את "ספסל", אתר כדורסל ישראלי, ושימש עורך ראשי במשך 11 שנים, עד שנת 2008. ספסל היה ראשון האתרים שפרסם סטטיסטיקות מלאות על משחקים, הראשון להציג ממוצעי עונות והראשון לספק תוצאות עדכניות וסיקור של משחקי ליגות נמוכות: נוער, נשים, לאומית, ארצית, נערים, ילדים. עד אז, תוצאות ליגות אלו התפרסמו בעיתונות באופן לא עקבי, ורק למחרת.

ספסל הוקם בעידן בו האינטרנט הישראלי היה בחיתוליו (טרם הקמת ynet, אתר ערוץ הספורט ואתרי ספורט רבים אחרים שהוקמו רק כעבור מספר שנים) ובעידן ללא רשתות חברתיות, ויצר מהפכה של ממש[3].

בקיץ 2006 הקים את מחנה ספסל - מחנה קיץ לילדים ולילדות שחקני כדורסל.

הוקרה ל"ספסל"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000 נבחר ספסל לאתר הספורט הטוב ביותר בישראל, במגזין מיוחד של עיתון "מעריב" שבחר את הטובים ביותר בתחומם. בשנת 2009 הוגדר ספסל כאחד מחמשת אתרי הספורט הטובים בארץ[4].

משחקי האולסטאר לנוער[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 2007, 2008 יזם והפיק את משחקי האולסטאר לנוער, שריכזו לראשונה בתולדות המדינה את מיטב הכישרונות של הכדורסל הישראלי למקום אחד לטובת משחק כוכבים, שכלל גם תחרות הטבעות. המשחקים שודרו בשידור ישיר בערוץ הספורט ועוררו עניין רב.

פעילותו במנהלת הליגה לכדורסל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2008 החל לעבוד במנהלת ליגת העל בכדורסל כמנהל אתר האינטרנט ובהמשך התמנה לדובר ולסמנכ"ל התקשורת של הליגה.

במסגרת עבודתו העלה את ארכיונו הפרטי לאתר מנהלת הליגה, בתוספת הנתונים ממחברותיהם של ישראל פז ואלישע שוחט. בעזרת צוות אתר ספסל השלים את רשימת קלעי כל הזמנים בליגת העל, את נתוני כל המשחקים הבינלאומיים של נבחרות ישראל לגברים ולנשים ועוד נתונים רבים נוספים שעד אז לא היו זמינים ברשת. בכך, הפך ארכיון המנהלת לארכיון המלא ביותר של הכדורסל הישראלי[2].

בשנת 2020 התמנה לממלא מקום מנכ"ל מנהלת ליגת העל בכדורסל, לאחר שהמנכ"ל, עדלי מרכוס עזב את המנהלת למכבי תל אביב. זמן קצר לאחר מכן הופסקה הליגה בשל פרוץ מגפת הקורונה וביחד עם היו"ר שמואל פרנקל פעל כדי לחדשה. עם חידושה, הייתה הליגה הישראלית לליגה היחידה באירופה שהגיעה לסיומה בשנה זו.

באוקטובר 2020, בעיצומו של משבר הקורונה, רשם את קבוצות ליגת העל (פרט למכבי תל אביב) לליגה הבלקנית, בצעד שהוגדר כמבריק על ידי העיתונות וזכה לקונצנזוס נדיר של אוהדי הענף. צעד זה איפשר לקבוצות להמשיך לשחק ולהתאמן חרף הסגר שהוטל על ישראל והביא בין היתר לעצירת פעילות ליגות הכדורגל, שכן על פי נוהלי משרד הבריאות, קבוצות שמשחקות בליגות מחוץ לישראל זכאיות להמשיך להתאמן ולשחק בליגות אלה[5].

באוקטובר 2020 התמנה פה אחד לתפקיד מנכ"ל מנהלת ליגת העל בכדורסל, על ידי דירקטוריון המנהלת[6].

באוגוסט 2023 הודיע פרי על התפטרותו מתפקידו כמנכ"ל[1].

סרטים וסדרות שכתב[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרי כתב תסריטים לסרטים ולסדרות טלוויזיה. סרטו "בוצ'אצ'י" (שכתב יחד עם נתי אדלר) היה מועמד לפרס אופיר לסרט הדרמה הטוב ביותר.

פרי כתב את התסריט לסדרה "המשאית"[7], שני פרקים מהסדרה "שירות חדרים"[8] וארבעה פרקים מהסדרה "מעורב ירושלמי", שזכתה בפרס האקדמיה הישראלית לטלוויזיה לסדרת הדרמה הטובה ביותר.

ספרים שכתב וערך[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פרי הוציא לאור ספר שירים לילדים: הכי אחים, שירים ושורות על אחים ואחיות[9], בהוצאת רימונים, (2010). ייחודו של הספר הוא שהשירים בו נכתבו מנקודת המבט של ילדים ומגובה העיניים של ילדים, לא מתוך עמדה ביקורתית או ניסיון לחנך[10].
  • בשנת 2018 ערך וכתב יחד עם עוז שוחט, עומר שוחט ואורי סביר, את ספר הכדורסל הישראלי, שכתב אלישע שוחט, כתב ספורט ותיק שהלך לעולמו בטרם השלים את הספר[11].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שלומי פרי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 סתיו איפרגן, מנכ"ל מינהלת הליגה בכדורסל הודיע על התפטרותו, באתר ynet, 29 באוגוסט 2023
  2. ^ 1 2 אייל גיל, בבור של הכדורסל הישראלי, באתר הארץ, 16 באוקטובר 2011
  3. ^ שרון קינן, נוסע בשוליים - הכל התחיל על הספסל, באתר ישראל היום, ‏9/10/2017
  4. ^ אתרי הספורט הטובים בישראל, באתר ‏מאקו‏, 29 בספטמבר 2009
  5. ^ אפרת עמורבן, שברו את הכלים, וכן משחקים: כך תיראה הליגה הבלקנית, באתר ynet, 13 באוקטובר 2020
  6. ^ יעקב מאיר, שלומי פרי מונה למנכ"ל מינהלת הכדורסל הקבוע, באתר ישראל היום, ‏ישראל היום, 29 באוקטובר 2020
  7. ^ הסדרה המשאית, באתר אי.די.בי
  8. ^ שירות חדרים באתר, באתר אי.די.בי, ‏2008
  9. ^ שלומי פרי, הכי אחים, שירים ושורות על אחים ואחיות, רימונים, 2010
  10. ^ דניאל ירושלמי‏, הכבש השבעה-עשר: על "הכי אחים" של שלומי פרי, באתר וואלה!‏, 19 ביולי 2010
  11. ^ רענן וייס, בשם האב, כך נולד ספר הכדורסל הישראלי, באתר ynet, 29 בספטמבר 2018