שלישיית גשר הירקון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלישיית גשר הירקון
שלישיית גשר הירקון מופיעים בטקס פרס כינור דוד, 1964. משמאל: אריק איינשטיין, בני אמדורסקי ויהורם גאון
שלישיית גשר הירקון מופיעים בטקס פרס כינור דוד, 1964. משמאל: אריק איינשטיין, בני אמדורסקי ויהורם גאון
מוקד פעילות תל אביב, ישראל
תקופת הפעילות 1964–1966 (כשנתיים)
סוגה זמר עברי
חברים
חברים לשעבר
אריק איינשטיין
בני אמדורסקי
יהורם גאון
ישראל גוריון עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שלישיית גשר הירקון בהרכבה השני, עם אריק איינשטיין, בני אמדורסקי וישראל גוריון
שלישיית גשר הירקון בהרכבה השני, עם אריק איינשטיין, בני אמדורסקי וישראל גוריון

שלישיית גשר הירקון הייתה הרכב מוזיקלי שהתקיים בין השנים 19641966 בשני הרכבים. חברי ההרכב הראשון היו אריק איינשטיין, יהורם גאון ובני אמדורסקי. בתוכניתה השנייה של השלישייה החליף ישראל גוריון את יהורם גאון שעזב. לשלישייה תרומה נכבדת לזמר העברי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איינשטיין, אמדורסקי וגאון פעלו במסגרות אחרות קודם להקמת השלישייה. איינשטיין וגאון היו יוצאי להקת הנח"ל; אמדורסקי היה חבר בצמד "הדודאים" עם ישראל גוריון. השלושה בחרו בשם גשר הירקון בתל אביב שתמונתו אף הופיעה על עטיפות אלבומיהם: "גשר הירקון היה מקום מפגש לאמנים שיצאו להצגות והופעות, וכיוון שהיינו יוצאים להופעות של השלישייה ולחוד מגשר הירקון, מישהו אמר שנקרא לעצמנו כך".[1]

השלישייה קמה כבר בסוף 1963,[2] וערכה את הופעתה הראשונה במועדון החמאם ביפו בינואר 1964 בערב שהוקדש לפרר ז'אק.[3] שלישיית גשר הירקון הופיעה בפסטיבל הזמר והפזמון תשכ"ד (1964), שם ביצעו את השיר "אותך". לאחר מכן הקליטה לרדיו מספר שירים, בהם חידושים לשירי להקת "הצ'יזבטרון" ושתי פרודיות על שירי "הביטלס" - "שייק" מתוך הסרט "דליה והמלחים", ו"למה את לא יוצאת איתי" אשר היה תרגום של חיים חפר לשיר "From Me to You".

הקהל לא קיבל היטב את ההופעות הראשונות של הלהקה, שהורכבו משירי ארץ ישראל נושנים כמו "כנרת שלי". כדי להציל את התוכנית הציעו מפיקי הלהקה, דן בן אמוץ וחיים חפר, לפנות לפזמונאית נעמי שמר, והיא תרמה לשלישייה שירים שהפכו ללהיטים כמו "לילה בחוף אכזיב", "איילת אהבים" ו"סרנדה לך". גם חיים חפר תרם ללהקה שירים מצליחים, כמו "אל תעברי לבד ילדה ברחוב" ו"איזה יום יפה".

בשנת 1964 הקליטה השלישייה את האלבום "אהבה ראשונה" והעלתה תוכנית בשם זה בהפקה ועריכה של בן-אמוץ וחפר, עם הפקה מוזיקלית של יצחק גרציאני. השירים שנכללו באלבום ובמופע היו "לילה בחוף אכזיב", "איילת אהבים", "כשאור דולק בחלונך", "אם רק תבואי בחמש", "אל תעברי לבד ילדה ברחוב" ועוד.

לאחר מכן פרש יהורם גאון מההרכב והחליף אותו ישראל גוריון. ב-1966 הוציאה השלישייה את אלבומה השני, "התוכנית החדשה", בו נכללו השירים "העיר באפור" (אותו כתבה נעמי שמר בעת שהותה בפריז במיוחד לשלישייה), "קרב הראל", "הכל בגלל האהבה" ו"סימן שאתה צעיר". ברבות השנים סיפר איינשטיין על החילופים בהרכב, כי לכאורה הוא היה הוותיק בהרכב, אך בדיעבד הבין שייתכן ולמעשה מבחינת הקהל נתפס ההרכב כמעין הרחבה של "הדודאים", הרכבם של אמדורסקי וגוריון, וחשש שמא הקהל שאל את עצמו: "מי זה הגבוה הזה שמפריע להרכב הדודאים?".[4]

בפסטיבל הזמר באותה שנה זכתה השלישייה במקום השני עם השיר "ריח תפוח ואודם שני", וזמן קצר לאחר מכן התפרקה.

ב-1989 הוציאה חברת התקליט חיפה בשיתוף עם הד ארצי את האוסף "השנים הראשונות" שלמרות שהוא אוסף משותף לאריק איינשטיין ויהורם גאון, הוא כולל בין היתר גם 13 שירים בולטים שבוצעו במסגרת הרכב זה (ונלקחו מהאלבומים של השלישייה).

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אהבה ראשונה - 1965; אריק איינשטיין, יהורם גאון ובני אמדורסקי; ישראפון.
  • התוכנית החדשה - 1966; אריק איינשטיין, בני אמדורסקי וישראל גוריון; ישראפון.
  • שלושרים על גשר הירקון 1991; חנן יובל, בני אמדורסקי וישראל גוריון.
  • אוסף - 2001; אריק איינשטיין, בני אמדורסקי, ישראל גוריון ויהורם גאון; מדיה דיירקט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שלישיית גשר הירקון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]