שלישיית שריד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלישיית שריד
תקופת הפעילות 19601965 (כ־5 שנים)
סוגה זמר עברי עריכת הנתון בוויקינתונים
חברים
שלמה ורבנר, נתן מילוא ומנחם ראובני.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שלישיית שריד הייתה להקת זמר עברי שהורכבה משלושה אנשי קיבוץ שריד: שלמה ורבנר, נתן מילוא ומנחם ראובני. השלישייה פעלה בין השנים 1960 ו-1965 וזכתה להצלחה רבה. בין להיטיה: "טוב ללכת בדרכים", "ביתי אל מול גולן", "פנה הגשם" ועוד. שלישיית שריד הייתה לחלק מלהקות הייצוג של התנועה הקיבוצית אשר שיקפו בשיריהן, בין היתר, את אורח החיים הקיבוצי.

חברי הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"שלישיית שריד" כללה שלושה נערים מקבוץ שריד:

  • שלמה ורבנר, נולד ב-1935 בווינה שבאוסטריה. עלה עם משפחתו לארץ ישראל בגיל 3 והמשפחה התיישבה בירושלים. בגיל 17 הגיע לקיבוץ שריד מקיבוץ גן שמואל. ורבנר בלט בשלישייה מבחינה מוזיקלית. הוא ניגן בגיטרה והיה זה שיצר את העיבודים הקוליים והמוזיקליים.[1] ב-1963 זכה גם בפרס קפלן יחד עם חבר נוסף משריד, על פיתוח שעשו בנושא ריסוס מטעים.[2] נפטר ב17 באוקטובר 2021.[3]
  • נתן מילוא, נולד ב-1935 באקוודור והגיע לשריד במסגרת עליית הנוער בגיל 14.[4]
  • מנחם ראובני, נולד ב-1938 בתל אביב ונשלח לקיבוץ שריד בגיל 7 בתור ילד חוץ.[4]

שלושתם למדו ועבדו במוסד החינוכי בקיבוץ ובשעות הפנאי שרו במקהלת בית הספר, עליה ניצחה המורה למוזיקה בבית הספר, צפירה יונתן, אשתו של המשורר נתן יונתן. בתחילת שנות ה-50 התגייסו השלושה לצה"ל ועם שחרורם חזרו לשריד ושובצו בעבודות המשק. במקביל, בשעות הפנאי, נהגו להיפגש ולשיר במקהלת הקיבוץ.[4]

תולדות הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1960 פנה רכז התרבות של הקבוץ, עמינדב, אל השלושה וביקש שיכינו שלושה שירים בליווי גיטרה עבור חג הסוכות. לקראת אירוע זה עבדו השלושה רבות והכינו את השירים: "תרנגול בן גבר", "אתן במדבר" ו"ימין ושמאל".

לקראת פסטיבל הזמר והפזמון השני, במאי 1961, הלחין שלמה ורבנר את השיר "ברושים" עם מילים מאת חיים גורי. השיר זכה להשתתף בפסטיבל וזכה במקום השישי[5] בעקבות זאת, הקים ורבנר את השלישייה.[6] השלושה הופיעו וזכו לתגובות חיוביות. שמם יצא גם אל מחוץ לקיבוץ והם החלו להיות מוזמנים למופעים ואירועים הן בקיבוצים והן על במות ברחבי הארץ. שירים שביצעו הושמעו תדיר ברדיו.

איש המוזיקה של קול ישראל, מאיר הרניק, שהיה גם צייד של כישרונות צעירים וחיפש יוצרים חדשים, הגיע ב-1963 לשריד לראות את השלישייה והתלהב מסגנונה הייחודי: שילוב הרמוני מרענן של שלושה בריטונים. הרניק החליט לשבצם בתוכניתו "מועדון הזמר" ואף קבע להם תאריכי הופעות. דבר שחשף את השלישייה לקהל מאזינים רחב.

בחורף של 1965 פנתה לשלישייה חברת התקליטים הד ארצי והוציאה עבורה את תקליטה הראשון - "טוב ללכת בדרכים".

בחירת השירים לתקליט הושפעה בעיקר מהווי הקיבוץ והעמק ונכללו בו בעיקר שירים שהיו אהובים על השלישייה. שלושה מהשירים - "דוגית נוסעת", "ערפילים", ו"טוב ללכת בדרכים", נכתבו על ידי נתן יונתן ללחנים רוסיים אותם ליקטה ורשמה צפירה אשתו.

ב-1964 השתתפה השלישייה בפסטיבל הזמר והפזמון, בו ביצעה שלושה שירים: "אני ושירי", "הרחק בלילה", ו"שעה ברוכה". בשנת 1965 יצאה שלישיית שריד לסיבוב הופעות באירופה בהזמנת הסוכנות היהודית והשומר הצעיר לכבוד חגיגות יום העצמאות. ביולי 1965 נפרדו דרכיהם והשלישייה התפרקה. שלמה ורבנר עזב את הקיבוץ ועבד שנים רבות כטכנאי בגלי צה"ל.[1]

בשנת 2003 התארחו השלושה בתוכנית מיוחדת שערך אברהם זיגמן ברשת ג'[7]. השידור עורר פניות רבות לשחזור ימי הזוהר של השלישייה. וכך, בשנת 2005, התאחדה השלישייה והביאה אתה גל אוהד של תגובות חמות. בינואר 2015 התאחדה השלישייה למופע "קאמבק היסטורי חד פעמי" נוסף, שנערך בחדר האוכל של קיבוץ שריד ובו השמיעו השלושה כמה מלהיטיהם.

משיריהם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 יורם רותם, היסטוריה של שלישיית שריד באתר "סטריאו ומונו"
  2. ^ "פרס קפלן" יוענק הערב, דבר, 15 ביולי 1963
  3. ^ החודש שחלף//מהדורת אוקטובר 2021 באתר קיבוץ שריד.
  4. ^ 1 2 3 שלישיית שריד, באתר קיבוץ שריד.
  5. ^ קצת אינפורמציה, חרות, 12 במאי 1961
  6. ^ שבת, מעריב, 6 בספטמבר 1963
  7. ^ בני עורי מתעד את האיחוד מחדש של שלישיית שריד בתכנית: 'עוד חוזר הניגון' ברשת גימל בשנת 2003, נבדק ב-2021-10-22