שם נרדף (טקסונומיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שם נרדף (או סינוֹנים; באנגלית: synonym) הוא מונח בטקסונומיה ביולוגית שמשמעותו שם מדעי של טקסון אשר ידוע בשם מדעי אחר. בניגוד לשימוש המקובל בשם נרדף בהקשרים אחרים, בנומנקלטורה של מיון עולם הטבע שם נרדף אינו שווה במעמדו לשם המדעי העדכני ואינו ניתן להחלפה כפי שנהוג במילים נרדפות.

בטקסונומיה, לכל טקסון קיים אך ורק שם מדעי אחד בר-תוקף הנחשב כשם החוקי. כך, לדוגמה, ב-1758 קארולוס ליניאוס קבע לאריה את השם המדעי Felis leo, ובצורת כתיבתו המלאה Felis leo Linnaeus, 1758. ב-1816 קבע לורנץ אוקן (אנ') כי האריה הוא מין השייך לסוג Panthera, ולכן השם המקורי של ליניאוס הפך לשם נרדף והשם התקין הוא מעתה Panthera leo (Linnaeus, 1758) (לפי הנומנקלטורה הזואולוגית, הסוגריים סביב השם של לינאוס מרמזות שאין זה השם המקורי שניתן לטקסון עם תיאורו במאמר של לינאוס מ-1758).

שמות נרדפים עשויים להיווצר בכל פעם שאותו טקסון מוגדר ביותר משם מדעי אחד, למשל כאשר חוקר לא הכיר את עבודתו של חוקר אחר או כאשר הוא חולק עליו ולדעתו מדובר בשני מינים שונים שמאוחר יותר מאוחדים תחת אותו השם. שמות נרדפים עשויים להיווצר גם כאשר טקסון משנה את שמו, טקסונים מאוחדים או מפוצלים או עוברים להימצא תחת טקסון אחר, למשל כאשר מין מועבר לסוג אחר. שם נרדף יכול להיווצר גם כאשר הקוד הנומנקלטורי משתנה כך שהשם הישן אינו קביל יותר; למשל, השם Erica herbacea L. נדחה ובמקומו התקבל השם Erica carnea L..

זואולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנומנקלטורה זואולוגית, הנקבעת על ידי ה-International Code of Zoological Nomenclature, שם נרדף הוא שם מדעי שונה השייך לאותו טקסון באותה הרמה הטקסונומית. השם התקין נקרא לפי הקוד הזואולוגי valid name.

כאשר קיימים כמה שמות נרדפים לאותו הטקסון, השם הראשון מכונה senior synonym (שם נרדף ראשי) ואילו שמות נרדפים מאוחרים יותר נקראים junior synonym (שם נרדף זוטר).

בוטניקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנומנקלטורה הביולוגית, קיים רק שם תקין אחד, הנקרא correct name, וכל השאר הם שמות נרדפים.

השוואה בין זואולוגיה לבוטניקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות שהעקרונות הבסיסים זהים, שמות נרדפים בנומנקלטורה בוטנית נבדלים מהנומנקלטורה הזואולוגית בטרמינולוגיה ובכמה פרטים:

  • שם נרדף בבוטניקה = "junior synonyms" בזואולוגיה.
  • שם נרדף הומוטיפי (homotypic) או nomenclatural בבוטניקה = "objective synonyms" בזואולוגיה.
  • שם נרדף הטרוטיפי (heterotypic) או טקסונומי (taxonomic synonyms)‏ = "subjective synonyms" בזואולוגיה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]