הפארק הלאומי קזירנגה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שמורת קאזירגנה)
הפארק הלאומי קזירנגה
কাজিৰঙা ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান
קרנף הודי ותאו אסייתי בפארק
קרנף הודי ותאו אסייתי בפארק
אתר מורשת עולמית
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית טבעי בשנת 1985, לפי קריטריונים 9 ו-10
מידע כללי
תאריך הקמה 1 ביוני 1905
נתונים ומידות
שטח 430 קמ"ר
מיקום
מדינה הודוהודו הודו
מיקום בצפון מדינת אסאם
קואורדינטות 26°40′00″N 93°21′00″E / 26.666667°N 93.35°E / 26.666667; 93.35
https://www.kaziranga-national-park.com/

הפארק הלאומי קזירנגהאסאמית: কাজিৰঙা ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান) הוא פארק לאומי במחוזות גוגלגאט (אנ'), קרבי אנגלונג (אנ') ונאגאון (אנ') בצפון מדינת אסאם בצפון-מזרח הודו. השמורה, שבה חיים שני שלישים מכמות הקרנפים ההודים בעולם, יונק המצוי בסכנה הכחדה,[1] הוא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו.[2] על פי המפקד שנערך במרץ 2018, שנערך במשותף על ידי מחלקת היער של ממשלת אסאם וכמה ארגונים לא ממשלתיים מוכרים, כללה האוכלוסייה של הקרנף ההודי, בפארק הלאומי קזירנגה 2,413 פרטים. בהם, 1,641 קרנפים בוגרים (642 זכרים, 793 נקבות, 206 שמינם לא זוהה); 387 תת-מבוגרים (116 זכרים, 149 נקבות, 122 שמינם לא זוהה); ו-385 גורים.[3]

בשנת 2015, עמדה אוכלוסיית הקרנפים על 2,401. בקזירנגה ניתן היה למצוא את הצפיפות הגבוהה ביותר בעולם של טיגריס בנגלי בתוך אזורים מוגנים, והיא הוכרזה כשמורת טיגריסים בשנת 2006. הפארק הוא אזור רבייה של אוכלוסיות גדולות של הפיל ההודי, תאו אסייתי ואייל ברסינגה.[4] קזירנגה מוכרת כאזור עופות חשוב (אנ') על ידי BirdLife International לשימור מיני עופות. בהשוואה לאזורים מוגנים אחרים בהודו השיג פארק קזירנגה הצלחה בולטת בשימור חיות בר. הפארק, הממוקם בקצה של הנקודה החמה של המגוון הביולוגי של מזרח ההימלאיה, משלב בין מגוון מינים ונראות גבוהה.

קזירנגה הוא אזור נרחב של עשב הפילים (Miscanthus fuscus) הגבוה, ביצות עשב ויערות גשם טרופיים, הנחצה על ידי ארבעה נהרות מרכזיים, כולל בראהמאפוטרה, והפארק כולל הרבה גופי מים קטנים. אחת לכמה שנים עולים הנהרות על גדותיהם וגורמים להצפת הפארק ולשיטפון גדול והרסני כמו שקרה ב-2020.

פארק קזירנגה מהווה אתר מרכזי לתיירים והיה נושא למספר ספרים, שירים וסרטים דוקומנטריים. בשנת 2005 חגג הפארק מאה שנים להקמתו בשנת 1905 כשמורת יער.

פאונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפארק שוקק בחיות מהפאונה ההודית ממגוון מינים וסוגים. בפארק ישנן חיות ענקיות בריכוזים גדולים, ביניהן 15 מינים הנמצאים בסכנת הכחדה. ממיני הפרסתנים בולטים: קרנפים הודים, פיל אסייתי, אייל ברסינגה, תאו אסייתי, גאור, אייל סמבר, מונטיאק מצוי, חזיר בר הודי ואייל חזירוני. מהטורפים בולטים הטיגריס והנמר הודי, תן זהוב, דוב שפתני, חתול ביצות, חתול דגים נמרי וחתול נמרי בנגלי ועוד טורפים קטנים, מהקופים יש כמה מקוקים וקופי לוטונג וכן גיבון הולוק ובנהרות שוחה נהרתן הגנגס.

מבין העופות ישנם ממגוון שלם ביניהם עופות מים שונות כמו ברווזיים שונים, שלדגיים, שקנאים וחסידות כמו מרבו ענק וכן כמה חופמאים. מבין הדורסים ישנם נשרים כמו נשר הודי, נשר צר-מקור ונשר בנגלי, עיטים כמו עיטם לבן זנב, עיטם עקוד-זנב, עיט שמש, עיט צפרדעים, נץ דגים אפור-ראש ובזים כמו בז אדום.

בפארק מצוי הנחש הארוך בעולם - פיתון מרושת והנחש הארסי הגדול ביותר - קוברה מלכותית, וכן זוחלים קטנים יותר כמו קוברה הודית, קוברה מונוקלית, צפע הודי וקרייט מצוי ארבעתם קטלניים ביותר, כוח המים וכוח בנגלי ו-50 מיני צבים ביניהם 2 מינים אנדמיים: צב יער אסייתי וצב מגולף אסמי (Pangshura sylhetensis).

חלק מהחיות בפארק יכולות להיות קטלניות ומותר להיכנס לשמורה רק ברכבי שטח או ברכבים משוריינים או על פילים ורק עם היתר. רבים מהחיות עלולות להיות קטלניות כמו פילים, קרנפים ותאואי מים וכן דובים שפתנים, נמרים וטיגריסים. סכנות נוספות כוללות שריפות יער וגשמי המונסון הכבדים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Bhaumik, Subir (17 באפריל 2007). "Assam rhino poaching 'spirals'". BBC News. ארכיון מ-22 בנובמבר 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Kaziranga National Park – UNESCO site
  3. ^ Dutt, Anonna (30 במרץ 2018). "Kaziranga National Park's rhino population rises by 12 in 3 years". Hindustan Times. ארכיון מ-27 באפריל 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Kaziranga National Park official site