שמים אדומים (סדרת טלוויזיה ישראלית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שמים אדומים
סמליל הסדרה
סמליל הסדרה
מבוסס על שמים אדומים (ספר) עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה דרמה
מתח
פעולה
יוצרים רון לשם
דניאל שנער
דניאל אמסל
עמית כהן
כותבים רון לשם
דניאל שנער
נועה מנהיים
דניאל אמסל
משה מלכה
בימוי אלון זינגמן
שחקנים מאור שוויצר
אמיר ח'ורי
יעקב זדה-דניאל
לואי נופי
אלונה סער
יואב לוי
אנני שפירו
ליהי קורונובסקי
ג'ורג' אסקנדר
אסף זגה
פרסים

פסטיבל סירייס מאניה- הסדרה נבחרה לאחת מ-8 הסדרות הטובות בעולם

פסטיבל גלובל אינדיה- זכיה בסדרת הדרמה הטובה ביותר

פסטיבל ברלין- זכיה בסדרת הדרמה הטובה ביותר

בואנוס איירס אינטרנשיונל פילם פסטיבל- זכיה בסדרת הדרמה הטובה ביותר
ארץ מקור ישראלישראל ישראל
שפות עברית
ערבית
אנגלית
מספר עונות 1
מספר פרקים 8
הפקה
מפיק יואב גרוס
מעיין אברהם
חברת הפקה יואב גרוס
עורכים רון עומר עריכת הנתון בוויקינתונים
צלמים גיורא ביח
טכניקת צילום מצלמה יחידה
מוזיקה שרון פרבר, אלכסנדר לוין
אורך פרק 45–55 דקות
שידור
רשת שידור רשת 13
פורמט (תמונה) 4K HDTV i1080
תקופת שידור מקורית 19 ביוני 2023 – 19 באוגוסט 2023
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שמים אדומים היא סדרת טלוויזיה ישראלית מסוג דרמת פעולה, ששידורה החל ב-19 ביוני 2023, בערוץ רשת 13. את הסדרה יצרו רון לשם, דניאל שנער, דניאל אמסל ועמית כהן, יחד עם הבמאי אלון זינגמן. הסדרה מבוססת על ספרו של דניאל שנער, "שמים אדומים"[1]. בפברואר 2023 הייתה הסדרה מועמדת לפרס "הסדרה הטובה ביותר" בפסטיבל סירייס מאניה (SeriesMania) בעיר ליל בצרפת[2]. ב-22 ביוני 2023 הסדרה התחרתה וזכתה בפסטיבל הסדרות הבין-לאומי בברלין בגרמניה, והייתה הסדרה הישראלית היחידה שזכתה בפסטיבל זה באותה שנה[3]. הסדרה גם זכתה בפרס הסדרה הטובה ביותר בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי בהודו "Global India" לשנת 2023. בתאריך 30 ביולי 2023 הסדרה קטפה הישג יוקרתי נוסף וזכתה בפסטיבל בואנוס איירס אינטרנשיונל בקטגוריית סדרת הדרמה הטובה ביותר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מתרחשת בימי האינתיפאדה השנייה, שאירעה בתחילת שנות ה-2000, ובמבצע חומת מגן שבא בעקבותיה[4]. סער ריגבי (מאור שוויצר) ועלי אל-מסרי (אמיר ח'ורי) הם חברי ילדות עם קשר רגשי קרוב. הם נפגשו כנערים כשעבדו יחד בירושלים, בתקופה שלאחר הסכמי אוסלו. אבל לאחר שנים, כשמדינת ישראל בכלל וירושלים בפרט מצויה בעיצומה של לחימה, הבחירות של השניים מציבות אותם כיריבים, והם הופכים לצייד וניצוד. ג'ני (אנני שפירו), שגם הכירה את השניים בתקופת הנעורים שלהם, מוצאת את עצמה בין השניים ובעיצומו של הקונפליקט. בתקופה בה מדינת ישראל חווה משבר מדיני וביטחוני, במישור האישי נאלצת ג'ני להתמודד עם הדילמה של הבחירה בין השניים[5].

צוות השחקנים והדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סער ריגבי (מאור שווייצר) - הצלע הישראלית-יהודית של הסדרה. נפש רגישה שמסתתרת מאחורי פתיל קצר. סוג של וויל האנטינג ירושלמי, גאון מבריק שמנסה להימנע מבני-אדם. כאאוטסיידר בנשמה, הוא נוטה לצפייה מהצד ועל כן פיתח רגישות לניואנסים ופרטים קטנים, להתנהגויות של בני-אדם. הוא חשדן שלא ממהר לתת אמון באנשים, למעט בחברו הקרוב, עלי, ובבת הזוג שלו, ג'ני, אותה הוא אוהב "קצת יותר" ממה שהיא אותו.
  • עלי אל-מסרי (אמיר ח'ורי) - פלסטיני, מוסלמי, משכם, שעבד בבית המלון אמריקן קולוני במזרח ירושלים כנער ושם פגש את סער – ומאז הם חברים קרובים כאחים. הוא סטודנט לרפואה בשנה מתקדמת באוניברסיטה העברית וחולק דירת שותפים בירושלים עם סער ועם ג'ני הורוביץ, החברה האמריקאית של סער שגם עלי מאוהב בה בסתר.
  • ג'ני הורוביץ (אנני שפירו) - אמריקאית יהודייה. צלמת עיתונות עם חלום להיות עיתונאית מלחמות. "רודפת סופות" שמפחדת ממה שרגיל ומשעמם. כשהצבא פוקד על עיתונאים לעזוב את שכם – היא מחליטה להישאר – גם בשביל ההזדמנות לסקופים וגם כדי להישאר קרובה לעלי.
  • טילי רובין (אלונה סער) - קצינת מודיעין בת 23 ביחידת 8200, האחראית על תחום הטרור ביהודה ושומרון. השגית יתר שמפחדת שאם תעצור, תגלה שהיא לא מספיק טובה לעשות את מה שהיא עושה. בת של קצין בכיר בצה"ל ונלחמת להוכיח את עצמה גם במחיר של ביטחון עצמי מופרז. מפחדת שהמתח הקבוע שהיא נמצאת בו יתפוצץ לה בפנים ולכן מתאמצת לא להראות חולשות אנושיות.
  • גלית נמני 'פלפלת' (ליהי קורונובסקי) - לוחמת שב"כ, המשמשת כאשת קשר בין 8200 ליחידות הלוחמות בשטח – ולהפך – "שדכנית". טמפרמנט דוגרי מתובל בהומור.
  • יובל בר-זאב (יעקב זדה-דניאל) - שב"כניק, מפקח על פעילות חמ"ל 8200 שעוסק בטרור באיו"ש, חונך וחופף את טילי רובין לפקד על הפעילות. הוא המבוגר האחראי בסביבה, ולכן מסתכל על החיילים הילדים הלהוטים שסביבו במבט מפוקח, מנוסה ומנסה לחבר אותם למציאות.
  • יורי (לב לוין) - פצחן בבסיס 8200, וחבר ילדות של סער.
  • מורלי (יואב לוי) - מאזין (אלחוטן ערבית) מבוגר שראה כבר הכול במסגרת העבודה, קצת מיצה את העבודה ומוכן כבר לצאת לגמלאות.
  • רא'אד אל-מסרי, אל-ראסאם (ג'ורג' אסקנדר) - הצייר, אחיו הבכור של עלי, מפקד בגדודי חללי אל אקצא, מבוקש וחמקמק. צלף. בעל תואר בכימיה מאוניברסיטה בירדן.
  • התינוקת נדיה (הראל אהרוני) - בתו של רא'אד, פעוטה בת שנתיים, שהיא כל עולמו. בהמשך העלילה נדיה גדלה אצל דודתה (אחותם של עלי וראא'ד).
  • רפיק זית'אווי (לואי נופי) - שוטר תנועה, שכן של הוריו של עלי, חבר ילדות של רא'אד ועלי ו"חייל" של רא'אד.
  • זיינב (ווטן עבד אלגני) - אם בתו של עלי. נוצרייה ממשפחה ליברלית.
  • נדב (יוני אפטרגוט) - בן 23. רגיש וחייכן. בן זוגה הטרי של טילי רובין, מאוהב בה מעל הראש, "קצת יותר" משהיא מאוהבת בו. קצין מורעל, מפקד צוות ביחידת דובדבן שמבלה את עיקר זמנו בגדה המערבית בתקופה הכי אינטנסיבית שלה.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה נכתבה בהשראת הספר רב-המכר "שמים אדומים" של דניאל שנער, שראה אור בשנת 2018.

הסדרה צולמה כולה בישראל, בין היתר בראש העין, רמלה, יפו, נצרת וירושלים. היא שודרה בערוץ רשת 13[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]