שפמנון שטוח-ראש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןשפמנון שטוח-ראש
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: שפמנונאים
משפחה: איכטלוריים
סוג: Pylodictis
מין: שפמנון שטוח-ראש
שם מדעי
Pylodictis olivaris
רפינסק, 1818
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שפמנון שטוח-ראש (שם מדעי: Pylodictis olivaris) הוא מין של דג גדול ממשפחת האיכטלוריים שבסדרת השפמנונאים המצוי בנהרות באמריקה הצפונית מהימות הגדולות עד ליובלים במקסיקו. הפך למין פולש מזיק מאוד, בידי האדם. דג זה הוא היחיד בסוג Pylodictis.

שפמנון זה מגיע לאורך מרבי של 155 ס"מ ולמשקל מרבי של 56 ק"ג, מה שהופך אותו לשפמנון השני בגודלו באמריקה הצפונית לאחר קרובו השפמנון הכחול. הוא מסוגל לחיות מעל 24 שנים בטבע. לרוב מגיע הדג לאורך 64–117 ס"מ, והוא מתבגר אצל זכרים באורך 16 ס"מ ואצל נקבות באורך 18 ס"מ. הדג הגדול ביותר נתפס בנהר בקנזס במשקל 56 ק"ג. תיעוד אחר (שנעשה על פי "שיטות מדידה" אחרות) בנהר ארקנסו נעשה לדג באורך 175 ס"מ ומשקל של 63.45 ק"ג, מה שהופך אותו לגדול שבשפמנוני ארצות הברית.

השפננון הוא טורף רעבתן בעל לסת גדולה שסביבה בינים דמויי-שפם שמהם קיבל את שמו. השפמנון בעל עור רירי בצבע ירוק עד חום כהה שלרוב מתאים לצבע הנהרות הרדודים בהם הוא חי. הוא מצוי מצפון קנדה לאורך הרי האפלצ'ים, לאורך ארצות הברית המזרחית ודרומה עד למפרץ מקסיקו. הוא מצוי בעיקר לאורך תחומי נהרות גדולים כגון המיסיסיפי, המיזורי ואוהיו. הוא נעשה נדיר יותר בקרבת הים; הוא ימות אם יספוג מי ים, אך נראה שכמות מועטה יחסית לא מזיקה לו.

הדג מחפש לאורך הקרקעית בעזרת ביניו המפותחים טרף חי הכולל בעיקר דגים אחרים, סרטנים כגון סרטני נהרות, רכיכות מים מתוקים, תולעים וטרף דומה. הוא ניזון כמעט מכל יצור קטן שהוא נתקל בו, לרבות שפמנונים צעירים. השפמנונים הם קניבלים מובהקים, מה שמונע לפתח את המין לחקלאות. למרות זאת הוא נחשב לדג מבוקש בקרב דייגים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שפמנון שטוח-ראש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שפמנון שטוח-ראש באתר הרשימה האדומה של IUCN