חיבור שקע-תקע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שקע חשמל)
במרכז, שקע ישראלי משולב תקן ישן ותקן חדש, מימין תקע ישראלי תקן חדש, משמאל תקע ישראלי תקן ישן.

חיבור שקע-תקע הוא האמצעי הנפוץ לחיבור או ניתוק מהיר של מכשירי חשמל ביתיים ואחרים לרשת החשמל. לחיבור שני רכיבים עיקריים:

התקע הוא רכיב עטוף בחומר מבודד, המחובר למכשיר באמצעות כבל חשמלי. בתוך התקע, מחוברים גידי הכבל לאלקטרודות הבולטות מתוכו ומאפשרות התאמתו לשקע מתאים. האלקטרודות עשויות על פי רוב פליז או ניקל. תקעים חשמליים כוללים יציאה של שתי אלקטרודות לפחות - לחיבור קו המופע וקו האפס. בחלק מהתקעים קיימת אלקטרודה שלישית להארקה. קו המופע יהיה בפין הימני, האפס בשמאלי וההארקה בתחתון. ימין ושמאל כאן הם כאשר מסתכלים על התקע מאחור, כלומר במצב בו הוא מחובר לשקע. צבע הבידוד של המוליך של הפאזה בתקן הישראלי הוא חום (אדום בתקן הישן), ושל האפס - כחול (שחור בתקן הישן). קו ההארקה הוא בצבע ירוק צהוב. לעיתים קרובות ישנם תבליטים קטנים בחלקו הפנימי של התקע, בהם המופע (פאזה) מסומנת בסימן ~ (טילדה) או באות L, האפס בספרה 0 או באות N, וההארקה ב־⏚. תקעים למכשירים תלת-מופעיים (מערכת תלת-פאזית) מכילים שלוש אלקטרודות מופע.

השקע הוא הרכיב שאליו מחובר התקע, והוא תואם לתקע. המעטפת של שקעים חשמליים עשויה חומר מבודד, על פי רוב בקליט, ומכילה פתחים חריצים המתאימים לסידור האלקטרודות של התקע. השקע מחובר לרשת החשמל באמצעות מוליכים המחוברים לאלקטרודות פנימיות קפיציות, בעלות מבנה המותאם לעטיפת האלקטרודות של התקע, תוך יצירת שטח מגע משמעותי ביניהם. שקעים חשמליים עשויים להיות ניידים (כמו בקצהו של כבל מאריך) או נייחים. שקעים נייחים ניתנים להתקנה כמעט על כל משטח, בין אם מדובר בקיר, ריהוט או כל אלמנט יציב אחר. קיימים שקעים להתקנה בולטת על משטחים, אשר מכונים על הטיח (עה"ט), ושקעים להתקנה שקועה. כאשר מסתכלים על השקע המותקן, השקע מסודר בצורה כזו שהפאזה בצד ימין של השקע, האפס בצד שמאל, ולמטה ההארקה. צבע הבידוד של המוליך של הפאזה בתקן הישראלי הוא חום (אדום בתקן הישן), ושל האפס - כחול (שחור בתקן הישן). קו ההארקה הוא בצבע ירוק צהוב. לעיתים קרובות ישנם תבליטים קטנים בחלקו הפנימי של השקע, בהם הפאזה מסומנת בסימן ~, האפס בספרה 0, או באות N, וההארקה ב־⏚. שקעים למכשירים תלת-מופעיים (תלת-פאזי) מכילים שלוש אלקטרודות מופע.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוב המתקנים הביתיים בישראל בשנות החמישים נעשה שימוש בשקעים ותקעים עם שני פינים המכונים גם תקע אירופי (סוג C). סוג זה של תקעים נמצא בשימוש עד היום לשם חיבור מכשירים בעלי בידוד כפול.

בתחילת שנות השישים אומץ תקן ישראלי לתקעים ושקעים עם שלושה פינים בפרופיל שטוח. תקן זה הוא ייחודי ובלעדי לישראל (סוג H). בשקעים אלו נוספה הארקה שלא הייתה קיימת בשקעים הישנים, אולם חסרונם של השקעים החדשים היה בזה שלא איפשרו חיבור התקעים הישנים בעלי שני הפינים העגולים (תקע אירופי C), והיה צורך להשתמש במתאמים מיוחדים. עם הזמן שונה התקן והוחל שימוש בשקעים בהם היה שינוי במכסה השקע, שני פתחים שהם שילוב של פתח שטוח ופתח עגול, שאיפשר גם חיבורם של תקעים עם שני פינים עגולים (תקע אירופי C).

בשנת 1989 אומץ תקן ישראלי (SI 32) חדש לתקעים - שלושה פינים בפרופיל עגול במקום שלושה פינים בפרופיל שטוח לאלקטרודות (ראו בתמונה למעלה). בתחילה הופצו שקעים המתאימים גם לתקן החדש (עם פתח שהוא שילוב של פתח שטוח ופתח עגול גם לפין ההארקה, ראו תמונה למעלה) ובשנת 2006 החלו להופיע התקעים החדשים עם שלושה פינים בפרופיל עגול, בעלי קוטר גדול מבעבר. יתרונם של הפינים העגולים הוא בכך שהם נותנים שטח מגע גדול יותר בהדקים של השקעים ומונעים התחממות של נקודות המגע, דבר המגביר את הבטיחות (במוסדות מסודרים לא מפיצים יותר תקעים בפרופיל שטוח). חסרונם בכך שאין אפשרות להכניס תקעים חדשים עם שלושה פינים עגולים לשקעים ישנים שבהם חור פין הארקה (שלישי תחתון) בפרופיל שטוח. החדשים לא ייכנסו גם לשקעים הישנים יותר, בעלי שלושה חורים בפרופיל שטוח. חוסר התאמה זה דורש שימוש במתאמים או מפצלים כדי לחבר תקע חדש לשקע ישן, שימוש בעייתי מבחינה בטיחותית.

בבתים ישנים ניתן למצוא גם תקעי BS-546 (סוג D) של 15 אמפר שנועדו למזגנים. שקע נוסף שניתן למצוא בישראל הוא שקע תלת פאזי בעל חמישה מגעים.

סוגי שקעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במדינות שונות נעשה שימוש בשקעים ותקעים חשמליים שונים בצורתם. התקעים עם שלושת הפינים העגולים שבשימוש בישראל, ובגרסה דומה[1] בתאילנד. תקעים עם שני פינים יכולים להתאים לשקעים במדינות רבות. תקעים עם שני פינים ממדינות רבות יתאימו גם לשקעים ישראליים (ראו בקישורים חיצוניים).

שקע אוניברסלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שקעים "אוניברסליים" או "רב-סטנדרטיים" נועדו להכיל שקעים מסוגים שונים. בתחומי שיפוט מסוימים, הם מפרים תקני בטיחות עבור שקעים.

A[עריכת קוד מקור | עריכה]

השקע הלא מוארק שנפוץ בארצות הברית. ידוע גם כ־NEMA 1-15 ומוגדר בתקן 6 ANSI/NEMA WD[2].

תקע לא מוארק מסוג A הומצא בשנת 1904 על ידי הארווי האבל השני והוא בעל שני פינים מקבילים שטוחים, שקעים ללא הארקה מסוג A אינם מותרים יותר בבניינים חדשים בארצות הברית ובקנדה, אך עדיין ניתן למצוא אותם בבניינים ישנים יותר.

שקע זה נחשב מסוכן יחסית, משום שהוא יצוק בקו זהה לקו הקיר ואינו משוקע. בזמן הוצאת התקע, הפינים חשופים עם חשמל "חי" למגע, ובמיוחד על ידי ילדים קטנים, בעלי אצבעות דקות[3].

B[עריכת קוד מקור | עריכה]

שקע מוארק שהוא השקע הביתי הנפוץ בצפון אמריקה. תקעים מסוג A יכולים להיכנס גם לשקעים מסוג B. ידוע גם כ־NEMA 5-15.

לתקעים מסוג A ו-B יש שני שיניים שטוחות ולעיתים יש חור בסמוך לקצה. החורים האלה נועדו למניעת החלקה של התקע מתוך השקע, כאשר לחלק מן השקעים ישנה בליטה שתופסת השקע למקומו.

שקע זה נחשב מסוכן יחסית, משום שהוא יצוק בקו זהה לקו הקיר ואינו משוקע. בזמן הוצאת התקע, הפינים חשופים עם חשמל "חי" למגע, ובמיוחד על ידי ילדים קטנים, בעלי אצבעות דקות[3].

C[עריכת קוד מקור | עריכה]

יורופלאג (Europlug) קיים בשני סוגים. האחד לשימוש לשימוש עד 2.5 אמפר ובשמו הרשמי CEE 7/16. זהו תקע לא מוארק שתוכנן להתאים לכל השקעים הנפוצים באירופה (למעט השקעים הבריטיים מסוג G). מתאים גם לשקעים ישראליים. שקעים מהסוג הזה אינם נפוצים ואינם תקניים במרבית המדינות.

סוג זה הוא התקע הנפוץ ביותר בעולם. לשני הפינים שרוולים מבודדים באורך 10 מ"מ.

הגרסה השנייה, שנועדה לשימוש עד 16 אמפר מסוג C (CEE 7/17), הפינים של שקע זה אינם מבודדים. שקעים מסוג N, המשמשים בברזיל ובדרום אפריקה, אינם תואמים לגרסת ה-16 אמפר של סוג C בגלל צורת התקע.

הגרסה השנייה של שקע זה נחשב מסוכן יחסית, משום שהוא יצוק בקו זהה לקו הקיר ואינו משוקע. בזמן הוצאת התקע, הפינים חשופים עם חשמל "חי" למגע, ובמיוחד על ידי ילדים קטנים, בעלי אצבעות דקות[4].

D[עריכת קוד מקור | עריכה]

שקע מוארק עם שלושה פינים גדולים יחסית ופין ההארקה בולט מעבר לשניים האחרים. זה היה התקן בבריטניה עד שנת 1962. הוא עדיין בשימוש במדינות שונות כגון הודו, נפאל ונמיביה. שמו הוא BS-546 (גרסת 5A).

שקע זה נחשב מסוכן יחסית, משום שהוא יצוק בקו זהה לקו הקיר ואינו משוקע. בזמן הוצאת התקע, הפינים חשופים עם חשמל "חי" למגע, ובמיוחד על ידי ילדים קטנים, בעלי אצבעות דקות[5].

E[עריכת קוד מקור | עריכה]

שקע צרפתי (CEE 7/4) הוא שקע מוארק שבו ההארקה היא פין בולט. תקעים מהסוג הזה נמצאים בשימוש בצרפת, בלגיה, פולין, צ'כיה, סלובקיה, תוניסיה ומרוקו. מקובל להשתמש בהם בתקעים מסוג CEE7/7 אשר מתאימים גם לשקעים הגרמניים מסוג F.

F[עריכת קוד מקור | עריכה]

שקע גרמני ("שוקו" - Schuko) הוא שקע מוארק שנמצא בשימוש, בין השאר, בגרמניה. שמו הרשמי הוא CEE 7/5. ההארקה לא נמצאת בפין ייעודי אלא במגרעות בצד התקע.

G[עריכת קוד מקור | עריכה]

שקע מוארק שהוא השקע התקני בבריטניה מאז 1962. בשימוש גם באירלנד, מלטה וקפריסין. שמו הרשמי הוא BS-1363. פין ההארקה ארוך יותר ותפקידו לפתוח זוג תריסי הגנה הסוגרים את פתחי שני הפינים האחרים, הפינים מחופים בבידוד חשמלי עד מחציתם, כך שכאשר הם מוחדרים לשקע באופן חלקי, שעדיין מאפשר זרם חשמלי, לא ניתן לגעת במתכת חשופה. נוסף על כך מצויד כל שקע בנתיך ביטחון.

H[עריכת קוד מקור | עריכה]

שקע ישראלי בשימוש בישראל, וברצועת עזה מקבל גם תקעים מסוג C. שקע זה נחשב מסוכן יחסית, משום שהוא יצוק בקו זהה לקו הקיר ואינו משוקע. בזמן הוצאת התקע, הפינים חשופים עם חשמל "חי" למגע, ובמיוחד על ידי ילדים קטנים, בעלי אצבעות דקות[6].

I[עריכת קוד מקור | עריכה]

השקע הנפוץ באוסטרליה, ניו זילנד וארגנטינה. התקעים הם בצורת V אולם בכיוון הפוך מזה שבשקעים הישראליים. גם בסין יש שקעים דומים.

J[עריכת קוד מקור | עריכה]

השקע הנפוץ בשווייץ ובליכטנשטיין. פין ההארקה נמצא רק מעט מתחת לשני הפינים האחרים. שמו הרשמי: SEV 1011[7].

K[עריכת קוד מקור | עריכה]

השקע הנפוץ בדנמרק וגרינלנד. פין ההארקה בצורת חצי עיגול.

L[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוג שקע ותקע הנמצאים בשימוש באיטליה, צ'ילה, וחלק ממדינות צפון אפריקה. התקן CEI 23-50 מאפיין שלושה פינים הנמצאים בשורה אחת, תוך שהוא מבדיל בין כאלו המיועדים ל-10 אמפר ו-16 אמפר. ההבדל ביניהם בקוטר הפינים ובמידת המרווח ביניהם. יש שקעים אוניברסליים לשני תתי התקן.

M[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסה גדולה יותר של סוג D - גרסת 15A של תקן BS-546. בשימוש בדרום אפריקה, לסוטו וסווזילנד.

N[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהו השקע הנפוץ בברזיל. דומה במראהו לשקע מסוג J השווייצרי, אולם הוא שטוח עוד יותר ממנו. מבוסס על תקן שהיה אמור להיות משותף לכלל השקעים באירופה, אך יישומו הושעה (IEC 60906-1[דרוש מקור]).

O[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקן תאילנדי שנקבע בשנת 2006 דומה במראהו לשקע מסוג E הצרפתי אך פין הארקה נמצא על השקע ולא בתקע.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השוואה בין סוגים סטנדרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

IEC סוג חיבור גלובלי תקן מקור דירוג הארקה מקוטב נתיך בידוד פינים מתאים לאירופלאג תצורה
A NEMA 1-15 לא מקוטב ארצות הברית 15 A 125 V לא לא לא לא לא
NEMA 1-15 מקוטב ארצות הברית 15 A 125 V לא כן לא לא לא
JIS C 8303, סוג 2 יפני 15 A 100 V לא אפשרי לא לא לא
B NEMA 5-15 אמריקה הצפונית 15 A 125 V כן כן לא לא לא
JIS C 8303, סוג 1 יפני 15 A 100 V כן כן לא לא לא
C CEE 7/16 אירופלאג 2.5 A 250 V לא לא לא כן [8]
CEE 7/17[9]. צרפתי / גרמני (משולב) 16 A 250 V לא לא לא לא [8]
CEE 7/1 שקע
CEE 7/2 תקע
16 A
10 A
250 V לא[10] לא לא לא כן
GOST 7396
C 1
רוסיה 16 A
6 A
250 V לא לא לא לא כן
BS 4573 אנגליה 0.2 A 250 V לא לא לא כן לא
שקע בלבד, התקע לא מוגדר
D BS 546 אנגליה 5 A 250 V כן כן אפשרי אפשרי לא
IS 1293:2005 הודו 6 A 250 V כן כן אפשרי אפשרי לא
SANS 164-3 דרום אפריקה 5 A 250 V כן כן אפשרי אפשרי לא
E CEE 7/5 תקע
CEE 7/6 שקע
צרפת 16 A 250 V כן חלקי לא לא כן
F CEE 7/3 תקע
CEE 7/4 שקע
גרמני "שוקו" 16 A 250 V כן לא לא לא כן
CEE 7/7 שקע[11] צרפתי / גרמני (משולב) 16 A 250 V כן לא לא לא
G BS 1363
IS 401
IS 411
MS 589
SS 145
אנגליה 13 A
3 A
250 V כן כן כן כן לא בטיחותי
H SI 32 ישראל 16 A
10 A
250 V כן כן לא לא כן
I AS/NZS 3112 אוסטרליה וניו זילנד 15 A
10 A
250 V כן כן לא כן לא
GB 1002
GB 2099.1
סין 10 A 250 V כן כן לא לא לא
IRAM 2073 ארגנטינה 10 A 250 V כן כן לא לא לא
J SN 441011
(SN SEV 1011)
שקע מסוג 12
תקע מסוג 13
שווייץ 10 A 250 V כן כן לא כן כן
K 107-2-D1 דנמרק 13 A 250 V כן כן לא לא כן
L CEI 23-50
(CEI 23-16)
איטליה 10 A 250 V כן לא לא כן כן
CEI 23-50
(CEI 23-16)
איטליה 16 A 250 V כן לא לא כן לא
M BS 546 אנגליה 15 A 250 V כן כן אפשרי אפשרי לא
IS 1293:2005 הודו 16 A 250 V כן כן אפשרי אפשרי לא
SANS 164-1 דרום אפריקה 16 A 250 V כן כן אפשרי אפשרי לא
N 60906-1
(NBR 14136 2 פינים)
ברזיל 20 A
10 A
250 V לא לא לא כן כן
SANS 164-2 2 פינים דרום אפריקה 16 A 250 V לא לא לא כן כן
60906-1
(NBR 14136 3 פינים)
ברזיל 20 A
10 A
250 V כן כן לא כן כן
SANS 164-2 3 פינים דרום אפריקה 16 A 250 V כן כן לא כן כן
O TIS 166-2549 תאילנד 16 A 250 V כן כן לא כן כן

צבעי חוטי החשמל[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקן מדינה / אזור הארקה מוליך ניטרלי (N) פאזה L1 פאזה L2 פאזה L3 הערות
תקנות החשמל (התקנת מוליכים) ישראל החוק מחייב חום, השילובים הללו התקבלו
IEC 60446
EN 60446
BS 7671
האיחוד האירופי, בריטניה, סינגפור, רוסיה, הונג קונג, אוקראינה, בלארוס, קזחסטן
BS 7671 (ישן) בריטניה, הודו, פקיסטן, מלזיה, סינגפור, הונג קונג
עברו לתקנים אירופאיים
AS/NZS 3000 אוסטרליה, ניו זילנד כל צבע
(למעט צהוב-ירוק, ירוק, שחור ותכלת)
המלצה
כל צבע
(למעט צהוב-ירוק, ירוק, שחור ותכלת)
אופציונאלי
מקובל
GB50303
GB50258 (ישן)
סין מקובל
NEC ארצות הברית

כל צבע
מקובל
CEC קנדה

מקובל
JIS יפן


כל צבע

תקן ממשלתי
קוריאה הדרומית

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תקן TIS 166-2549
  2. ^ להורדת תקן ANSI/NEMA WD 6 (דורש הזדהות)
  3. ^ 1 2 Power plug & outlet Types A & B, WorldStandards (באנגלית בריטית)
  4. ^ Power plug & outlet Type C, WorldStandards (באנגלית בריטית)
  5. ^ Power plug & outlet Type D, WorldStandards (באנגלית בריטית)
  6. ^ Power plug & outlet Type H, WorldStandards (באנגלית בריטית)
  7. ^ סקירת חיבורי החשמל מתוך אתר הממשלה השווייצרית
  8. ^ 1 2 התקן אינו מגדיר שקע תואם
  9. ^ מתאים לשקעי CEE 7/3 ,CEE 7/5.
  10. ^ CEE 7/1 מקבל את השקעים CEE 7/3, CEE 7/5 ו-EE 7/7 אך אינו מספק הארקה.
  11. ^ מתאים לשקעי CEE 7/3, CEE 7/5