שרגא הרפז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שרגא הרפז
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 20 באפריל 1947 (בן 76) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה בית צבי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1972
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שרגא הרפז (נולד בשם שרגא פייבל זילברשטיין ב-20 באפריל 1947 באיטליה) הוא שחקן תיאטרון וקולנוע ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרפז נולד להורים ניצולי שואה יוצאי פולין שעלו לישראל דרך איטליה. גדל בשכונת בת גלים בחיפה ולמד בכפר הנוער מבואות ים בנעוריו.

ב-1972 סיים שלוש שנות לימודי משחק לצד ספי ריבלין ואילן רונן בבית הספר למשחק בית צבי.

בתיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתיאטרון חיפה: ב-1973 שיחק במחזמר "לילי גם" מאת אהוד מנור (על פי "גם הוא באצילים" מאת מולייר) שביים צדי צרפתי. ב-1974 גילם את לן בהצגה "הצילו" מאת אדוארד בונד שביים עודד קוטלר. עם שמואל קלדרון ואייל גפן. ב-1975 גילם את שרגא בהצגה "שרגא הקטן" שכתב וביים הלל מיטלפונקט. ב-1979 גילם את ראש האינקוויזיציה בהצגה "חיי גליליאו" מאת ברטולט ברכט שביים יוסף מילוא.

בפסטיבל עכו: ב-1997 שיחק בהצגה "רסיסים" מאת אפרים כהן שביימה זהרירה חריפאי. על משחקו בהצגה זו זכה בפרס השחקן המצטיין.

בתיאטרון הקאמרי: ב-1996 שיחק בהצגה "קומדיה של טעויות" מאת שייקספיר שביים עמרי ניצן. ב-1997 גילם את שמוליק בהצגה "הפלגות" מאת שולמית לפיד שביים עמית גזית. ב-1999 גילם רב חובל בהצגה "אויב העם" שכתב הנריק איבסן וביים עמרי ניצן. ב-2000 שיחק בהצגה "דבורה בארון" מאת יהודית קציר שביימה זהרירה חריפאי.

בתיאטרון הספרייה: ב-2002 שיחק בהצגה "הבחורים בדלת ממול" מאת תום גריפין שביים גדי ענבר ובהצגה "כובע מלא גשם" מאת מייקל וינסנט גאזו שביים ארתור קוגן. ב-2003 שיחק בהצגה "ריצ'רד השני" מאת שייקספיר שביים ארתור קוגן ובהצגה "אורח לא צפוי" מאת אגתה כריסטי שבים סלבה מצלב. ב-2004 שיחק בהצגה "מיס שרה סמפסון" מאת גוטהולד אפרים לסינג שביימה אתי רזניק, ושיחק בהצגה "עד התביעה" מאת אגתה כריסטי שביים מיטקו בוזקוב.

בפסטיבל תיאטרון קצר: ב-2004 שיחקה בהצגה "ירח דבש מעונן" שכתב וביים יורם פאלק.

בפסטיבל פותחים מסך 7: ב-2006 שיחק בהצגה "נורה קריגר" שכתבה נטע גלפמן-גבתון (על פי רומן מאת לאה גולדברג) וביים אוהד שחר.

השתתף בקריאת המחזה "נערים" מאת שפרה האפרתי ב"קוראים בצוותא".

בתיאטרון הסימטה: שיחק בהצגה "דאון טאון".

בתיאטרון הבימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1973 גילם את דני קימל בהצגה "תפוס את הגנב" מאת יוסף לפיד שביים ניקו ניתאי. ב-1975 גילם את איילין, בנה הבכור של אמא קוראז' (ליא קניג) בהצגה "אמא קוראז'" מאת ברטולט ברכט שביים דוד לוין. ב-1976 גילם את דובי בהצגה "הגג" מאת הלל מיטלפונקט שביים עמרי ניצן; שיחק בהצגה "ריצ'רד השלישי" שכתב שייקספיר וביים דוד לוין, וגילם את לורד אסקס בהצגה "המלך ג'והן" שכתב פרידריך דירנמאט וביים דוד לוין. ב-1977 גילם את אברם בהצגה "מי תהום" מאת הלל מיטלפונקט שביים עמרי ניצן. ב-1978 גילם את דני בהצגה "דייר משנה" מאת ראתב עוואדה שביים בנימין צמח ואת תזאוס אוברון בהצגה "חלום ליל קיץ מאת שייקספיר שביים עמרי ניצן.

ב-1980 את לאונרדו בהצגה "חתונת הדמים" מאת פדריקו גארסיה לורקה שביים ויקטור גרסיה. ב-1994 גילם את הרולד בהצגה "יתומים" מאת לייל קסלק שביים יוסי פולק; גילם את פראפונט בהצגה "שלוש אחיות" מאת צ'כוב שביים שחר סגל, וגילם רופא ושוער בהצגה "מקבת'" מאת שייקספיר שביים טובי רוברסטון. ב-1995 גילם את מייג'ור תומפסון בהצגה "זינזאנה" שכתב עירא דביר וביים אלי כהן (במאי) וגילם את מושבע מס' 7 בהצגה "12 המושבעים" מאת רג'ינלד רוז שביים שמואל וילוז'ני.

בקולנוע ובטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1972 השתתף בסרט "סלומוניקו" שכתבו אלי תבור וראובן בר יותם וביים אלפרד שטיינהרדט. ב-1975 שיחק בסרט "דודי ורעי" שכתבה טלילה לוי בן-זכאי (על פי ספרה של נעמי פרנקל) וביים עמק פרי. ב-1977 שיחק בסרט "סרט וארוחת בוקר" שכתב אלי תבור וביים אלפרד שטיינהרדט. ב-1978 גילם את שמוליק בסרט הטלוויזיה "חרבת חזעה" שכתבה דניאלה כרמי (על פי ספרו של ס. יזהר) חרבת חזעה) וביים רם לוי בערוץ הראשון. ב-1979 גילם את מוסטפא בסרט "אל תשאלי אם אני אוהב" שכתבו מארק דיקרמן ועמוס קולק (על פי ספר בעל אותו שם מאת עמוס קולק) וביימה ברברה נובל. ב-1981 גילם את בועז - קצין צעיר בצה"ל, ה"מייצר" זכרונות להורים שכולים - בסרט "העיט" שכתב וביים יקי יושע. ב-1982 גילם את גיא - חובב סוסים המגיע לחוותו של בני (אשר צרפתי) שאינו יכול לטפל בחווה לבדו - בסרט "אהבה אילמת" שכתב (לצד אלי תבור) וביים יואל זילברג. ב-1989 גילם את צחי המספר בסרט הטלוויזיה "משולש וכל היתר" שכתב צביקה קרצנר וביימו ניצה גונן ומיקו גרוניק. ב-1992 שיחק בסרט "ערב בלי נעמה" שביים משה צימרמן. ב-1996 גילם את מאיר גבר בסרט "נשים" שכתב (על פי סיפור של יהודה בורלא) וביים משה מזרחי. בין השנים 19972000 גילם את חיים דניאלי בסדרה "חלומות נעורים" שביימו מתי הררי ואריק לובצקי. ב-2000 גילם את דוגה בסרט "שחרר את הנסיכה" שכתב וביים אורון אדר. ב-2004 גילם את מקס בסרט "שנת אפס" שכתב (לצד דב שטויר) וביים יוסף פיצ'חדזה. באותה שנה גילם רוצח פסיכופת בסדרת הטלוויזיה "שלווה" שכתב וביים חיים בוזגלו ועלילתה התרחשה בבית חולים לחולי נפש. לצורך כך נפגש עם פסיכיאטרים ועם אנשים הסובלים מבעיות נפשיות. ב-2005 גילם את איזי פולק בסדרת הטלוויזיה "כתב פלילי" שביים חיים בוזגלו. ב-2006 גילם את אביהם של אילן (אדם הירש) ודליה (טינקרבל) בסרט "בקרוב יקרה לך משהו טוב" שכתב עוזי וייל וביים אייל שיראי. ב-2019 גילם את גמליאל בסדרת הטלוויזיה "בתולות".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות השישים והשבעים נקשר שמו של הרפז לחיי הבוהמה בתל אביב. הרפז היה בן-זוגה של מונה זילברשטיין. בתחילת שנות השבעים נישא לעידית, ממנה נולדו שלוש בנותיו: השחקנית אנלי הרפז (נפטרה ב-2011 מסרטן השד, הייתה נשואה לשחקן יורם טולדנו), אודיל, והשחקנית אילור הרפז. כיום הוא גרוש ומתגורר במרכז תל אביב. שמו הוזכר מספר פעמים בעבר בכלי התקשורת על רקע התמכרותו לאלכוהול, ויוחסו לו מעשי תקיפה ואלימות[1]. בשנת 2012 הורשע בתקיפה ובהטרדה מינית, ונדון לשישה חודשי מאסר[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]