שרירי הפנים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שרירי הפנים
שיוך סיבי שריר-מהיר, set of muscles עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
לטינית (TA98) musculi faciei עריכת הנתון בוויקינתונים
טרמינולוגיה אנטומיקה A04.1.03.001 עריכת הנתון בוויקינתונים
TA2 (2019) 2060 עריכת הנתון בוויקינתונים
FMA 71288 עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהה MeSH D005152 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שרירי הפנים הם קבוצה של שרירי שלד (אנ') מפוספסים שלתנועות שלהם אחראי עצב הפנים והם שולטים בין היתר על הבעת הפנים. הם נמצאים רק ביונקים, למרות שהם נובעים מתאי הרכס העצבי שנמצאים בכל החולייתנים. הם השרירים היחידים שמתחברים לדרמיס.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרירי הפנים נמצאים ממש מתחת לרקמה התת-עורית (אנ'). כשהם מתכווצים, עור הפנים זז. שרירים אלו גורמים גם לקמטים בעור הפנים בזווית ישרה לקו הפעולה של השרירים.

לתנועות שרירי הפנים אחראי עצב הפנים, כאשר כל עצב משרת צד אחד של הפנים. לעומת זאת, לשרירי הלעיסה הסמוכים אחראי העצב המנדיבולרי (אנ'), ענף של העצב המשולש.

רשימת שרירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשרירי הפנים כלולים:

לשריר הפלטיזמה (אנ') אחראי עצב הפנים. למרות שהוא נמצא בעיקר בצוואר וניתן למנות אותו עם שרירי הצוואר, הוא יכול להיחשב גם כשריר הבעת פנים.

לשרירי הסטילוהיואיד (אנ'), הסטפדיוס (אנ') והבטן האחורית של השריר הדו-בטני אחראי עצב הפנים, אך הם אינם נחשבים לשרירים של הבעת פנים.

התפתחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרירי הפנים נגזרים מהקשת הענפית/פרינגיאלית השנייה. בבני אדם, הם בדרך כלל מתחילים להיווצר בסביבות השבוע השמיני להתפתחות העובר.

משמעות קלינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוסר יכולת ליצור הבעות פנים בצד אחד של הפנים עשוי להיות הסימן הראשון לפגיעה בעצב של השרירים הללו. פגיעה בעצב הפנים גורמת לשיתוק פנים של שרירי הבעת הפנים. נזק זה יכול להתרחש בשבץ מוחי, שיתוק על שם בל או סרטן בלוטת מיצד האוזן מכיוון שעצב הפנים עובר דרך הבלוטה. בלוטת מיצד האוזן יכולה להינזק לצמיתות על ידי ניתוח או זמנית על ידי טראומה. מצבים אלו של שיתוק לא רק מעכבים את הבעת הפנים אלא גם פוגעים קשות ביכולתו של המטופל לדבר, באופן קבוע או זמני.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]