שריר הזרוע הדו-ראשי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שריר הזרוע הדו-ראשי
שיוך muscle of anterior compartment of arm עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום אנטומי זרוע עריכת הנתון בוויקינתונים
אספקה עורקית עורק הזרוע, עורק עצם הזרוע הכותר הקדמי עריכת הנתון בוויקינתונים
ניקוז ורידי הוריד הברכיאלי עריכת הנתון בוויקינתונים
עצבוב עצב השריר והעור
פעולת שריר כפיפת הזרוע במפרק הכתף, supination of the forearm, כפיפה של מפרק המרפק עריכת הנתון בוויקינתונים
שריר נגדי שריר הזרוע התלת-ראשי עריכת הנתון בוויקינתונים
תחל שריר coracoid process עריכת הנתון בוויקינתונים
אחז שריר גבששת החישור עריכת הנתון בוויקינתונים
תיאור ב האנטומיה של גריי (מהדורה 20) (443) עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
לטינית (TA98) m. biceps brachii עריכת הנתון בוויקינתונים
טרמינולוגיה אנטומיקה A04.6.02.013 עריכת הנתון בוויקינתונים
TA2 (2019) 2464 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שריר הזרוע הדו-ראשי או שריר הקיבורת (TA: Musculus biceps brachii) הוא שריר, הנמצא במדור הקדמי של הזרוע. כפי שמובן משמו, שריר זה מורכב משני ראשים. מקור הראשים באזור הכתף, והם מתאחדים למבנה אחד המתחבר לאמה באזור המרפק. שריר הזרוע הדו-ראשי עובר מעל לשני מפרקים ופעולתו משפיעה על הכתף (ככופף) ועל המרפק (ככופף וכמסובב כלפי מעלה של האמה). פעולות כגון הידוק בורג בעל הברגה רגילה בעזרת יד ימין נעשות על ידי השריר. את סך פעולותיו בכתף ובמרפק ניתן לתאר כהרמת אובייקט והגשתו לפה.

שריר הזרוע הדו-ראשי הוא אחד השרירים המוכרים בגוף, השריר שטחי וממוקם מיד מתחת לעור וצורתו מוגדרת היטב גם באנשים בעלי מסת שרירים לא מפותחת.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרירי החזה והזרוע במבט קדמי

ראשי שריר הזרוע הדו-ראשי מכונים הראש הארוך של שריר הזרוע הדו-ראשי (Caput longum musclus bicipitis brachii) והראש הקצר של שריר הזרוע הדו-ראשי (Caput breve musclusbicipitis brachii). מקורם של שני הראשים בעצם השכם ולאחר איחודם, נאחז השריר בעצם החישור ובשרירי האמה.

גיד הראש הארוך של השריר נאחז בגבשושית הרום גומתית של עצם השכם (Tuberculum supraglenoidale). הגיד עובר דרך קופסית מפרק הכתף ויוצא מהקופסית לאחר שחלף בחריץ בין הגבשושיות (Sulcus intertubercularis) של עצם הזרוע. גיד הראש הקצר נאחז בזיז החרטום של עצם השכם (Processus coracoideus).

באזור המרוחק קמעא ממרכז הזרוע, מתאחדים שני ראשי השריר למבנה אחד המתחבר דרך גיד לגבששת החישור של עצם החישור ולאֲלַל הדו-ראשי (Aponeurosis musculi bicipitis brachii; Aponeurosis bicipitalis; Lacertus fibrosus, המורכב מרקמה פיברוטית חזקה). אלל הדו-ראשי מחובר לגיד השריר מצידו האחד ומתאחד עם רקמות השרירים הכופפים שבאמה מצידו השני.

תפקוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

שריר הזרוע הדו-ראשי חולף מעל לשלושה מפרקים ופעולתו משפיעה על שלושתם:

  • מפרק הזרוע - שריר עזר בעת כיפוף.
  • מפרק הזרוע והגומד - השריר מכופף את המרפק המיושר אלא שצורת פעולתו משתנה מרגע שהמרפק כבר מכופף ותלויה במנח האמה: כאשר האמה מסובבת כלפי מעלה, פועל השריר כמכופף של המרפק אך כאשר האמה מסובבת כלפי מטה, השריר כמעט שאינו פועל בכיפוף המרפק.
  • מפרק החישור והגומד המקורב - השריר פועל בחוזקה כמסובב כלפי מעלה של האמה.

עצבוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

שריר הזרוע הדו-ראשי מעוצבב (מקושר על ידי עצבים לשאר הגוף) על ידי שורשי העצב הצוואריים החמישי והשישי (C4,C5,C6) דרך עצב השריר והעור (Nervus musculocutaneus).

מן המקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השריר מוזכר מספר פעמים במקורות תחת השם "שריר הקיבורת", כציון המקום עליו יש להניח תפילין של יד. בתורה[1] כתוב: "וְהָיָה לְאוֹת עַל-יָדְכָה, וּלְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ". התלמוד[2] מבאר: "אך חלק שאני הכא דבגולגולת תלא רחמנא אמר מר ידך זו קיבורת מנלן דת"ר על ידך זו גובה שביד אתה אומר זו גובה שביד או אינו אלא על ידך ממש אמרה תורה הנח תפילין ביד והנח תפילין בראש מה להלן בגובה שבראש אף כאן בגובה שביד".

הרמב"ם[3] מציין שוב את מקום הנחת תפילין של יד וכן מתאר כיצד נראה השריר מבחוץ: "ושל יד קושר אותה על שמאלו על הקיבורת, והוא הבשר התפוח שבמרפק שבין פרק הכתף ובין פרק הזרוע".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]