שרלוט זולוטוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שרלוט זולוטוב
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 26 ביוני 1915
נורפוק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 19 בנובמבר 2013 (בגיל 98)
הייסטינגס על ההדסון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם עט Sarah Abbott, Charlotte Bookman עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Maurice Zolotow עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Crescent Dragonwagon, Steve Zolotow עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה מדליית רג'ינה (2002) עריכת הנתון בוויקינתונים
charlottezolotow.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שרלוט זולוטובאנגלית: Charlotte Gertrude Zolotow;‏ 26 ביוני 191519 בנובמבר 2013) הייתה סופרת ועורכת ספרי ילדים יהודיה אמריקאית. כתבה כ–70 ספרים וערכה כ–100.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרלוט גרטרוד שפירו נולדה בנורפוק, וירג'יניה בארצות הברית. שרלוט, הבת השנייה והצעירה ביותר של לואיס ואלה שפירו, נולדה באותו תאריך כמו אחותה דורותי – 26 ביוני, המבוגרת ממנה בשש שנים. אב המשפחה היה עורך דין שהפך ליזם כושל והאם הייתה סופרג'יסטית שעבדה עבודת צדקה למען יהודים. החיים במשפחת שפירו היו חסרי ודאות וביטחון כלכלי ובני המשפחה נאלצו לנדוד ברחבי ארצות הברית: דטרויט, מישיגן; ברוקלין, מסצ'וסטס; ובסופו של דבר התמקמו בעיר ניו-יורק. בשל המעברים הרבים, שפירו חוותה לא פעם את תחושת "הילדה החדשה". היא הרכיבה משקפיים, הסתובבה עם גשר על שיניה וסבלה מעקמת (סקוליוזיס). כל אלו הגבירו את תחושת הבדידות והזרות שחשה בילדותה.

ספרים היו נחמתה, ומוקדם מאוד היא החליטה להיות סופרת; בנוסף, היא הייתה נחושה לזכור את רגשותיה בילדות גם כמבוגרת ולבטא אותם בספריה. בשנות השלושים של המאה ה-20 למדה שרלוט אמנות, כתיבה ופסיכולוגיית ילדים באוניברסיטת ויסקונסין. שם פגשה את מאוריס זולוטוב, ביוגרף הוליוודי שעימו התחתנה בשנת 1938 עד לגירושיהם בחלוף 31 שנים, בשנת 1969.

ב-1946 נולד לזוג בנם, סטפן – שגדל להיות שחקן פוקר מקצועי ולזכות פעמיים באליפות העולם בפוקר; ב-1952 נולדה בת, אלן (כיום Crescent Dragonwagon) שכמו אמהּ, גדלה להיות סופרת ילדים.

זולוטוב נפטרה ב-2013 בביתה שבניו - יורק בגיל 98.

פעילות מקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סיום לימודיה האקדמיים, החלה זולוטוב לעבוד במחלקת ספרי המבוגרים של הוצאת הספרים Harper & Brothers (כיום HarperCollins). במהרה עברה זולוטוב למחלקת הילדים, שם עבדה תחת אורסולה נורדסטרום, עורכת הספרים האגדית. השתיים התקרבו מאוד וחלקו תפיסות דומות: הן התנגדו להתייחסות רגשנית לילדות, וסירבו להמתקה מאולצת של המציאות איתה ילדים מתמודדים; כפי שהיה נפוץ באותה תקופה. ב־1944, בהשגחת נורדסטרום, כתבה זולוטוב את ספר הילדים הראשון שלה: “The Park Book”, שאויר על ידי H. A. Rey (מאייר ספרי ג'ורג' הסקרן); כך התחילה הקריירה של זולוטוב בשני תחומים: כתיבה ועריכה של ספרי ילדים.

ספריה של זולוטוב הציעו לילדים מכל הגילים מבט רציני אך רחום על נושאים כמו כעס, קנאה ומוות והם תורגמו ליותר מ - 15 שפות שונות. אותנטית, חביבה ומצחיקה, זולוטוב מעולם לא התנשאה על קוראיה ולא הפחיתה מחשיבות הבעיות - הגדולות והקטנות, שעמדו בפניהם. ספרה המוכר ביותר הוא "מר ארנב והמתנה הנפלאה" (1962) שאויר על ידי Maurice Sendak, המספר על ילדה קטנה וארנב נחמד היוצאים לחיפוש אחר מתנת יום ההולדת המושלמת לאם הילדה. בשנת 1972 פורסם הספר “William’s Doll” שעסק בכמיהתו של ילד לבובה, על אף הסתייגותו של אביו; הספר עובד לשיר שנכלל באלבום הילדים “Free to be … You and me” שיצא באותה שנה. בשנת 1974 פורסם הספר “My Grandson Lew” שעסק במוות של סב.

במשך 60 שנות עבודתה כעורכת במחלקת ספרי הנוער של HarperCollins, זולוטוב עודדה את הסופרים עמם עבדה לאמץ שיח מכבד, "בגובה העיניים" עם קוראיהם הצעירים. בשנות ה-70 המאוחרות, כשנורדסטרום פרשה, זולוטוב ירשה את מקומה כראש מחלקת הילדים בהוצאת HarperCollins.

לאורך קריירה שארכה 60 שנים, זולוטוב כתבה 70 ספרים וערכה 100, שנכתבו על ידי עשרות סופרים שונים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]