שרק – דמויות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עמוד זה כולל רשימת דמויות אנימציה שונות אשר הופיעו בסרט שרק, או בסרטי המשך שרק 2 שרק השלישי ושרק לנצח, מרבית הדמויות מהוות פרודיה לדמויות מאגדות.

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרק[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרק, מתוך הסרט הראשון בכיכובו. מלפנים אכזרי וחסר רגישות, מבפנים רך ועדין

שרקאנגלית: Shrek) הוא עוג ירוק, המדובב בסדרת הסרטים על ידי השחקן מייק מאיירס ובעברית על ידי הזמר יובל דור.

שרק, הרגיל להיות בודד בשלוותו, מאבד אותה כאשר כל היצורים הקסומים ממלאים את אזור ביתו על פי פקודת הלורד פאקוורד. שרק מתעצבן ופונה יחד עם החמור לממלכתו, 'דולוק', משם הוא נשלח להציל את הנסיכה פיונה, משימה שאם תצליח, על פי מילותיו של הלורד, תחזיר את הביצה השלווה של שרק. אט אט, שרק מבין שמצא את אהבתו האמיתית ועובר תהליך חשוב ומשמעותי שמשנה את חייו לגמרי. בסוף הסרט הראשון, שרק מונע את החתונה בין פיונה לפאקוורד וזוכה בליבה. במהלך הסרט השני והשלישי, שרק מכיר את הוריה של פיונה, נאלץ להתמודד מול הפיה הסנדקית המנסה להרוס כל קשר בינו לבין הנסיכה, נבחר להיות יורשו של המלך הארולד ואף יוצא למצוא יורש אחר. לבסוף, הוא חוזר עם פיונה לביצה השלווה שלו, שם גם הם מטפלים בתינוקות.

הנסיכה פיונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיונה כעוגית. תמונה מתוך הסרט שרק 2 (2004)

הנסיכה פיונהאנגלית: Princess Fiona) מדובבת בסרטים על ידי השחקנית קמרון דיאז ובעברית על ידי שרונה נסטוביץ' ובסרט הרביעי על ידי דקלה הדר.

בילדותה, נפלה על פיונה קללה נוראית שעל פיה היא הופכת לעוגית לאחר שקיעת השמש בכל יום. הוריה, מלכי ממלכת 'הרחק הרחק מכאן', על פי הצעתה של הפיה הסנדקית, העבירו אותה אל תוך מגדל גבוה המוקף בלבה ונשמר על ידי דרקון אימים. רק כאשר היא תינצל על ידי אביר שיתאהב בה אהבת אמת הקללה תוסר. פיונה ניצלת לבסוף על ידי שרק, עוג בעצמו, ולאחר אירועי הסרט הראשון הם מתאהבים ומתחתנים. בסרט השני פיונה דוחקת בשרק לנסוע ולהכיר את הוריה, המלכה לילאן והמלך הארולד לאחר שלא ראתה אותם מאז ילדותה. עד לסיום אירועי הסרט השלישי, פיונה שוהה בארמון ולבסוף אף מולידה צאצאים.

חמור[עריכת קוד מקור | עריכה]

חמור, פטפטן בלתי נסבל וחייכן

חמוראנגלית: Donkey) מדובב על ידי השחקן אדי מרפי בסרטי שרק ובעברית על ידי השחקן ליאור כלפון.

הוא ניצל בתחילת הסרט הראשון על ידי שרק ואט אט נוצר קשר חברותי ביניהם, תוך כדי מסע קשה של שניהם לעבר הטירה בה כלואה פיונה וחזרה. החמור הוא פטפטן, חייכן, נודניק, מציק ודמות קומית מלאת חיים. בשני הסרטים הבאים, החמור נאלץ לעמוד מול מבחן חברות לא קל ואף מקבל מראה חדש וזמני של סוס לבן ויפהפה. לבסוף, הוא נקשר מאוד אל פוס, החתול במגפיים שהיה אויבו עד לא מזמן, ובמשך הסרט השלישי הם משתפים פעולה בכל פעולות ההצלה של הארמון.

פוס החתול במגפיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוס החתול במגפייםאנגלית: Puss in Boots) מדובב על ידי השחקן אנטוניו בנדרס בסרטי שרק ובעברית על ידי אסף פריינטא.

בעל המבטא הספרדי שיכול להגדיל את עיניו כך שהוא נראה אחת החיות המתוקות בעולם. המלך הארולד, בלחץ הפיה הסנדקית, שוכר אותו למשימה קשה - להרוג את שרק. פוס מסכים ויום למחרת הוא מוצא את שרק במקום המיועד ומנסה להתקיפו אך ללא הצלחה. פוס מחשיב את החנינה שניתנה לו על ידי שרק כחובה להיות נאמן לו ולהחזיר את חובו. עם הזמן, הוא נהיה חברו הקרוב של החמור וכך גם במשך הסרט השלישי, הוא גם עושה פארודיה על זורו בצורת הלחימה שלו, המבטא הספרדי שלו לבנות ומסמן את האות הראשונה בשמו "P".

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקל, פרגוס ופילישה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלושת ילדיהם של שרק ופיונה, נולדו בסוף הסרט השלישי וחוגגים יום הולדת שנה בתחילת הסרט הרביעי. פרקל ופרגוס הם בנים ופילישה היא בת. עקב הופעתם הקצרה אין הרבה מידע עליהם.

איש לחם הג'ינג'ר ("ג'ינג'י")[עריכת קוד מקור | עריכה]

איש לחם הג'ינג'ר (מבוסס על מעשיית הילדים "איש לחם הג'ינג'ר", Gingerbread Man), המכונה עקב כך "ג'ינג'י", הוא איש-עוגייה אמיץ, אשר לא מוותר לאף אויב. בסרט הראשון הוא נראה לראשונה כלוא בטירתו של הלורד פארקוואד כשהוא סובל עינויים אך לא מוכן לגלות פרטים סודיים. בסרט השני הוא משתלט על ביתו של שרק ביחד עם חבריו פינוקיו, 3 החזירונים והעכברים. בנוסף הוא אופה ביחד עם "איש המאפינס" (דמות משיר ילדים אנגלי) עוגייה גדולה שמסייעת לשרק להיכנס לארמון של פיונה ולהביס את הפיה הסנדקית. בסרט השלישי הוא מחפה על שרק כדי שהנסיך מקסים לא ידע שהוא הלך למצוא את היורש הבא.

הזאב הרע, שלושת החזירונים, שלושת העכברים ופינוקיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזאב הרע, שלושת החזירונים, שלושת העכברים ופינוקיו הם דמויות משניות המופיעות בכל סדרת הסרטים. הם נראים לראשונה לאחר פלישתם לביתו של שרק עם שאר היצורים מהאגדות בסרט הראשון, ובהמשך, במיוחד בשרק 2 ובשרק השלישי, הם נרתמים לעזרתו של שרק.

המלכה ליליאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מולכת על 'ממלכת הרחק הרחק מכאן' אימה של פיונה ואשתו של הארולד. ליליאן ובעלה, הארולד מזמינים את פיונה ושרק לממלכה. במשך כל הסרט, ליליאן מודאגת ממערכת היחסים שנוצרת בין הארולד לשרק, מההרגשה הנוראית של פיונה ומהחשדות הבלתי פוסקים לגבי תמימות בעלה. בסרט הבא, ליליאן וביתה מקימות ארגון מחתרת נגד הנסיך מקסים ויחדיו, בעזרתו של שרק, הן מצליחות להדוף את הניסיון להפיכה.

המלך הארולד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מולך על 'ממלכת הרחק הרחק מכאן', אביה של פיונה ובעלה של ליליאן. מופיע לראשונה בסרט השני. הוא לא מסכים לקבל את העובדה שפיונה התחתנה עם עוג ומחליט למנוע כל קשר ביניהם, אם כי בהמשך הוא מתחרט אך נכנע ללחץ של הפיה הסנדקית. בסוף הסרט השני, מתגלה מראהו האמיתי של הארולד - צפרדע, והוא מברך את שרק ופיונה ומצטער על מעשיו. בתחילת הסרט שרק השלישי, הארולד גוסס ומתחיל למות ומבקש משרק להיות היורש שלו, מופיע עוד פעם עם המלכה ליליאן בסרט הרביעי.

הנסיך ארתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מופיע בסרט השלישי, ארתי הוא תלמיד תיכון, שם הוא מוכר כמפסידן ושנוא על חבריו. שרק, חמור והחתול במגפיים מגיעים ומודיעים לו על הפיכתו למלך בקרוב מאחר שהוא יורשו של המלך הארולד המנוח. ארתי מסכים להצעה אך בהמשך הוא מתחרט מספר פעמים, נלחם עם שרק ומצד שני לומד ממנו כמה ערכים לחיים, ולבסוף מונע את ההפיכה של הנסיך מקסים בממלכת "הרחק הרחק מכאן". הוא מבורך על ידי תושבי הממלכה ונהיה מלך בסוף הסרט.

הקוסם מרלין[עריכת קוד מקור | עריכה]

מופיע בסרט השלישי בעת מסעם של שרק, החמור, החתול במגפיים וארתי לעבר הממלכה. ארתי מזהה אותו כמורה לשעבר בבית ספרו. לאחר שכנועים רבים, מצליח מרלין לבצע כישוף שמחזיר את החבורה אל "הרחק הרחק מכאן", אך גורם לחמור ולחתול להתחלף בגוף, דבר שגורם בלבול רב.

דוריס - האחות המכוערת[עריכת קוד מקור | עריכה]

עובדת בבר-מסעדה בשם "התפוח המורעל" בו מבקרים יצורים שונים מהאגדות (בדרך כלל נבלים כגון מכשפות רעות, קפטן הוק ועוד), במשך הסרט השלישי, היא משתפת פעולה עם פיונה ושאר הנסיכות בארגון המחתרת נגד ההפיכה.

הדרקונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

נקשרה מאוד לחמור והתחתנה איתו בסוף הסרט השני, שרק יצא למסע אל עבר הטירה האפלה והמרוחקת מדולוק, שבה שוכנת פיונה במגדל הגבוה ביותר. על הטירה שומר דרקון אכזרי, שחיסל כל אביר שניסה להיכנס לטירה. בעוד שרק מחפש אחר הדרקון, והחמור אחר הנסיכה - התהפכו תפקידיהם, כאשר שרק הוטח על ידי זנב הדרקון אל חדרה של פיונה, בעוד החמור רכש בינתיים את אהבת הדרקון, שהתגלה למעשה כדרקונית נקבה, לאחר שפיונה, שרק והחמור ברחו בהצלחה, והשאירו את הדרקונית שבורת הלב לבדה בטירה, שרק והחמור נעזרים בדרקונית אשר הצליחה לברוח מן הטירה, וחיפשה את החמור אהוב לבה, בסרט השלישי היא עוזרת לפיונה והנסיכות לעצור את הנקמה של הנסיך מקסים, בהמשך הסרט הרביעי עוץ לי גוץ לי הופך אותה שוב לתוקפנית אבל בסוף היא שוב מאוהבת בחמור.

חבורת העוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוגן קוקי ועוד כמה עוגים פגשו את שרק שהם נמצאים תחת שלטונו המרושע של עוץ לי גוץ לי, הם עוזרים לפיונה ובסוף הסרט הם אוהבים את שרק ורוקדים איתו בביצה.

נבלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורד פרקווד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מופיע בסרט הראשון, הנבל הראשון ששרק פוגש, הוא שולט בשטחה של ממלכת דולוק, הלורד גירש את כל היצורים אל הביצה בה מתגורר שרק, בטענה כי הם מחריבים את עולמו המושלם, במטרה להשיב את חייו למסלולם הרגיל והשלו מחליט שרק לצאת אל בירת דולוק ולהפגש עם לורד פרקוואד כדי שיסלק את היצורים שהגיעו לביתו, החמור הדריך את שרק אל עבר טירת הלורד, שם עמדה להתקיים תחרות בין אבירי הממלכה השונים. המנצח בתחרות יזכה לבצע משימה המעסיקה את הלורד פרקוואד בימים אלו, מציאת הנסיכה פיונה. הלורד, רודן חסר-לב, אכזר ונמוך למדי, חפץ בכל לבו להפוך למלכה של דולוק. על פי ההוראות שקיבל מראי הקסמים של שלגייה, על מנת להפוך אותו למלך עליו להינשא לנסיכה. כפרודיה על תוכניות שידוכים טלוויזיוניות, מציג בפניו הראי את האפשרות לבחור בין סינדרלה, שלגייה והנסיכה פיונה, והלורד פרקוואד בוחר לבסוף באופציה השלישית, בהגיעו אל טירתו של הלורד, מתפרץ שרק במהירות לאולם החתונה בדיוק לפני שפיונה הספיקה לנשק את פרקוואד (במטרה להישאר יפהפייה) ואמר לה כי פרקוואד חפץ להתחתן איתה לא בשל אהבתו אליה אלא רק בשל רצונו למלוך. פיונה הפגועה נוזפת בו "מה אתה כבר מבין באהבה", אולם בסתר לבה היא מבינה משתיקתו כי הוא באמת אוהב אותה. פיונה מחליטה לחשוף בפניו ובפני הקהל כולו את סודה. פרקוואד נגעל ממראה אשתו, ומצווה להלשליך את זוג העוגים לכלא. בשומעו את שריקת העזרה של שרק, החמור פרץ אל תוך האולם בעזרת הדרקונית אשר אכלה את הלורד ופלטה רק את כתרו, בסרטון שרק 4D הוא קבור בבית קברות ומופיע כרוח רפאים רוחו של לורד פרקוואד, האויב של שרק. בגלל שפרקוואד נאכל על ידי דרקונית והוא מת הוא רצה שפיונה תתחתן איתו. כדי לעשות את זה היא צריכה למות כדי להפוך לרוח ושפרקוואד יהיה המלך של עולם המתים, אבל אז דרקונית ירתה אש ברוח של לורד פרקוואד ואז פרקוואד התפוצץ ונעלם לעד.

הפיה הסנדקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מופיעה בסרט השני בלבד, הפיה הסנדקית מהאגדה סינדרלה מנהלת חברת שיקויים ענקית. היא בקשר ארוך עם המלך הארולד, שהתחייב לפני שנים רבות לציית לדבריה של הפיה מאחר שקיבל שיקוי "לחיות באושר ועושר" ששינה את מראהו מצפרדע לבן אדם. כשנולדה הנסיכה פיונה, היא ייעצה להארולד לשלוח אותה אל מגדל על מנת להסיר את הקללה והארולד נשמע לה. במהלך הסרט השני הפיה הסנדקית נלחמת על הפרת הקשר בין פיונה לשרק ומנסה לחתן את בנה, הנסיך מקסים, לפיונה. בסוף הסרט היא נהרגת מכישוף הנורה משרביטה כשהיא הופכת את הארולד לצפרדע וגורמת לו למות.

הנסיך מקסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

(באנגלית: צ'ארמינג)[1], (מופיע בסרט השני והשלישי) הוא בנה של הפיה הסנדקית, רוכב על סוס ועובר מכשולים רבים עד להגעתו למגדל, שם אמורה להיות הנסיכה פיונה. לאחר שהוא מגלה שהיא אינה שם (אלא רק הזאב), הוא מספר זאת לאימו ומשם הוא נלחם על ליבה של פיונה באמצעות מעשי זדון ולחצים של הפיה הסנדקית, בסרט השלישי לאחר שאימו נהרגת, הוא מחליט לבצע הפיכה בממלכת 'הרחק הרחק מכאן' כדי לנקום בשרק, אך פעולותיו נעצרות על ידי שרק וארגון המחתרת של פיונה, ואף בזכות אי רצונם של הנבלים מהאגדות לשתף עמו פעולה, נהרג על ידי שרק כאשר נופל עליו המגדל של ההצגה ונגלה רק כתרו שחובש ארתי.

המכשפות, העצים המפחידים, קפטן הוק, הציקלופ, והאמא החורגת של סינדרלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנבלים מהאגדות, מבקרים בבר-מסעדה בשם "התפוח המורעל" בו מבקרים יצורים שונים מהאגדות, הארולד ביקר בפעם הראשונה ואז גם מקסים, אחר כך שרק וחבריו הגיעו למסעדה, ופגשו את כל הנבלים האלו, הם שיתפו פעולה עם מקסים כדי לנקום בשרק אבל אחר כך הם הגיעו לצד של הטובים, המכשפות שהמשיכו בסרט הרביעי עזרו לעוץ לי גוץ לי לשלוט בממלכה ולהחריב את עולמו של שרק.

עוץ לי גוץ לי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט השלישי הוא מוצג כזקן ועם קול די נמוך שהנסיך מקסים שוכח את שמו, בסרט הרביעי הוא מוצג כגמד צעיר עם נעלי שפיץ שחובש פאה, ובעליו של אווז מפלצתי בשם פיפי (Fifi).[2] הסרט שלו מתחיל בפלשבק בו הוא מתאר את שקרה לו בלילה בו שרק הציל את פיונה מהמגדל, ואת איך שהוא כמעט חתם על חוזה עם הוריה של פיונה, בו הוא מסיר את הקללה מפיונה ומקבל מידיהם את הממלכה, כל מי שחותם על החוזה עוץ לי גורם לו מזל רע, שרק מוצא עצמו חווה את הימים הבאים מתנהלים כמעט לחלוטין באותה צורה, הוא יוצא החוצה בסערה באמצע מסיבת יום ההולדת של ילדיו, ומביע את רצונו לחזור להיות עוג "אמיתי", מפחיד ומרתיע, כל זאת בשעה שעוץ לי גוץ לי הערמומי מאזין לו בסתר.

עוץ לי גוץ לי מתכנן תוכנית איך לנקום בשרק. הוא נתקע בכוונה באמצע היער מתחת לכרכרה שבה הוא גר, כל זאת על מנת לרמות את שרק ולשכנע אותו לחתום על חוזה בו הוא זוכה ביום בו הוא "עוג ליום אחד" ומוותר על יום אחד מחייו, יום שהוא אפילו לא זוכר מפאת גילו הצעיר באותו יום. בעקבות כך שרק מוצא את עצמו במציאות חלופית בה עוץ לי גוץ לי חתם על החוזה עם הוריה של פיונה והוא שולט בממלכה, כל העוגים חיים תחת שלטונו המרושע, שרק מצליח להגיע אל עוץ לי גוץ לי ומבין שכשהוא ויתר באמצעות החוזה על יום מחייו, הוא ויתר על יום היוולדו, ולכן בזריחת היום שלאחר מכן, הוא יעלם מן העולם, לקראת סוף הסרט, העוגים מבצעים את המהפכה ומדיחים את עוץ לי גוץ לי מהשלטון, אך זה מאוחר מדי והשמש כבר עולה. שרק מתחיל כבר להיעלם וכמעט נעלם לגמרי, אך פיונה מנשקת אותו בשנית וגורמת לחוזה להתבטל, עוץ לי גוץ לי נכלא בכלוב כשהחלילן מהמלין גורם לו לרקוד.

החלילן מהמלין[עריכת קוד מקור | עריכה]

מופיע בסרט הראשון וברביעי, חלילן אילם שמדבר באמצעות חליל קסם שגורם לכולם לרקוד, הוא עזר לעוץ לי גוץ לי לצוד את העוגים

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הביטוי Prince Charming באנגלית הוא המקבילה העברית לביטוי האביר על הסוס הלבן
  2. ^ Fifi, WikiShrek (באנגלית)