תאודורו אוביאנג נגמה מבאסוגו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תאודורו אוביאנג נגמה מבאסוגו
Teodoro Obiang Nguema Mbasogo
אוביאנג, 2014 במהלך פסגת מנהיגי אפריקה–ארצות הברית
אוביאנג, 2014 במהלך פסגת מנהיגי אפריקה–ארצות הברית
אוביאנג, 2014 במהלך פסגת מנהיגי אפריקה–ארצות הברית
לידה 5 ביוני 1942 (בן 81)
גינאה המשוונית תחת השלטון הספרדי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גינאה המשווניתגינאה המשוונית גינאה המשוונית
השכלה
  • האקדמיה הצבאית גנרל
  • Colegio Nacional Enrique Nvó Okenve עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה Democratic Party of Equatorial Guinea עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Constancia Mangue
Elema
María Verminia Buckanan García
Shaw עריכת הנתון בוויקינתונים
נשיא גינאה המשוונית ה־2
3 באוגוסט 1979 – מכהן
(44 שנים)
יושב ראש האיחוד האפריקאי ה־10
31 בינואר 201129 בינואר 2012
(52 שבועות)
פרסים והוקרה
  • קולר מסדר איזבלה הקתולית (1979)
  • עיטור מסדר הכבוד של הכוכב הצהוב (2012)
  • קצין גבוה במסדר קונדור האנדים (2017)
  • מסדר לקנדולה (19 במאי 2006)
  • מסדר הרפובליקה הסרבית
  • National Order of Equatorial Guinea עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תאודורו אוביאנג נגמה מבאסוגוספרדית: Teodoro Obiang Nguema Mbasogo; נולד ב-5 ביוני 1942) הוא פוליטיקאי המשמש כנשיא גינאה המשוונית מאז שנת 1979 לאחר שהדיח את קודמו (שהיה גם דודו) פרנסיסקו מסיאס נגמה בהפיכה. הוא אחד המנהיגים הוותיקים בעולם.

למעשה, אוביאנג מקיים ממשל דיקטטורי, שכן האופוזיציה במדינה מוחלשת מאוד. בנוסף על כך, ישנן ביקורות על שחיתות שלטונית ובהפעלת כוח אלים כנגד מתנגדי הממשל. כיום אוביאנג מנהיג את המפלגה היחידה במדינה, ולו סמכויות רבות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוביאנג נולד בגינאה המשוונית בתקופת השלטון הקולוניאלי הספרדי ולמד באקדמיה צבאית בסרגוסה. אוביאנג התקדם לדרגת סגן ועבד בכמספר משרות ציבוריות שכללו ניהול המשמר הלאומי ובית כלא שהיה ידוע באכזריותו. בשנת 1979 אוביאנג הפיל את שלטון דודו בהפיכה אלימה, אשר בסופה הנשיא הוצא להורג בידי כיתת יורים ב-29 בספטמבר. אוביאנג הכריז כי שלטונו החדש ישקם את המדינה מהתקופה "הברוטאלית" של הממשל הקודם. הוא העניק חנינה לאסירים פוליטיים רבים וביטל מחנות כפייה מתקופת הממשל של נגמה.

בשנת 1982 השלטון הצבאי בוטל. באותה השנה אוביאנג נבחר לנשיאות לכהונה בת שבע שנים, כאשר הוא היה המועמד היחיד בבחירות. הוא נבחר עוד פעם בשנת 1989 כמועמד היחיד בבחירות. בשנת 1992 הותר למפלגות אחרות להתמודד, אך אוביאנג המשיך לנצח בבחירות שנערכו בשנים 1996 ו-2002 ברוב של כ-98%. בבחירות אלו פעלו משקיפים בינלאומיים אשר איתרו בעיות רבות. בשנת 2002 אוביאנג קיבל 103% מן הקולות באחת מן הקלפיות. בשנת 2009 הוא נבחר שוב לתפקיד עם רוב של כ-97% מהקולות תוך טענות על דיכוי האופוזיציה.

בתחילה שלטונו של אוביאנג נתפס כטוב יותר משל קודמו, אך במשך השנים נשמעו יותר ויותר ביקורות המחשיבות את השלטון בגינאה המשוונית כאחד המושחתים, המדכאים, האתנוצנטריים והלא-דמוקרטיים בעולם. כיום המדינה נשלטת על ידי מפלגתו של אוביאנג, והחוקה מעניקה לו סמכויות מכריעות. אמנם לאופוזיציה יש זכות קיום משפטית, אך היא מדוכאת בפועל. בנוסף על כך, הממשל מקיים פולחן אישיות של אוביאנג. פרצופו מודפס על חולצות, ורחובות רבים נקראים על שם ההפיכה שהנהיג.

מאז נפילתו של שליט לוב מועמר קדאפי באוקטובר 2011, הפך אוביאנג לראש המדינה השני בוותיקותו בעולם שאינו מונרך. לפי מגזין פורבס, לאוביאנג יש הון עצמי של כ-600 מיליון דולר.

בבחירות נובמבר 2022 ניצח תאודורו אוביאנג נגומה מבסוגו ב-99% לקדנציה שישית.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]