IBM PC

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף תואם PC)
IBM PC
דגם 5150 של מחשב IBM PC
דגם 5150 של מחשב IBM PC
מידע כללי
סוג מחשב אישי
מפתח Philip Don Estridge עריכת הנתון בוויקינתונים
יצרן IBM
תאריך הכרזה 12 באוגוסט 1981 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הפצה 12 באוגוסט 1981
תאריך הפסקת שיווק 2 באפריל 1987
סדרה IBM PC עריכת הנתון בוויקינתונים
הקודם בסדרה IBM System/23 עריכת הנתון בוויקינתונים
הבא בסדרה IBM Personal Computer XT עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע טכני
מערכת הפעלה

IBM BASIC / PC DOS 1.0 CP/M-86

UCSD p-System
מעבד אינטל 8086
נפח אחסון 16 kB – 256 kB
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

IBM PC היא סדרת מחשבים אישיים מתוצרת חברת IBM, סדרה שהזניקה את תפוצתו של המחשב האישי בעולם, ופרצה את הדרך להבאת המחשב אל שולחן העבודה בכל משרד, ואל בתים פרטיים רבים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה הוצגה לראשונה ב־12 באוגוסט 1981. בניגוד למדיניות הרגילה של IBM באותה תקופה, הוזמנו רכיבים מרכזיים במחשב מספקים חיצונייםמערכת ההפעלה של מחשבים אלה הייתה DOS מתוצרת מיקרוסופט, והצלחתם של מחשבי IBM PC הביאה את מיקרוסופט למעמדה הדומיננטי בעולם המחשוב. המעבדים במחשבים היו ועודם בעיקר מתוצרת אינטל, ולהם חלק מרכזי במעמדה הדומיננטי של אינטל בתחום ייצור המעבדים. לעומת זאת חברת Lotus שלגיליון האלקטרוני שלה 1-2-3 היה חלק מרכזי בהצלחה הראשונית של הסדרה, נרכשה ב־1995 על ידי IBM (לא בזכות הגיליון האלקטרוני שלה).

היו מחשבים אישיים שקדמו ל־IBM PC, אך מחשב זה הצטיין במודולריות רבה ובכך ש־IBM פרסמה את המפרט הפנימי שלו, ואיפשרה ליצרנים אחרים לייצר תואמי IBM PC (אנ') ובכך להוזיל אותו מאוד. במחשב האישי, כבמחשביה האחרים, יישמה IBM את תפיסתה לכלל המיחשוב, ושמה דגש על איכות החומרים ואמינותם, לעיתים על חשבון החדשנות והביצועים. תפיסה זו הייתה בעוכריה, מכיוון שהתואמים היו זולים יותר, ולעיתים גם מהירים וחדשניים יותר, וגם מפני שמחשביה שתוכננו לפעילות ארוכת טווח של 10–20 שנים, התיישנו במהירות, ונזרקו לאשפה כאשר "כוחם היה במותניהם".

למחשבי ה־PC יצאו דגמים נוספים שהפכו לסטנדרט בקרב תואמי IBM‏: XT, AT, וכו', ואותם החליפו מחשבי ה־PS של IBM.

בשנת 2002, לפי חברת המחקר גרטנר, נמכר המחשב המיליארד בשוק ה־PC העולמי (רובו "תואמי IBM")[1].

הצלחתם של התואמים דחקה בהדרגה את חברת IBM משוק זה, ב־2002 הוציאה את ייצור המחשבים למיקור חוץ[2], וסוף התהליך התרחש בשנת 2005, כאשר חברת IBM מכרה את זכויותיה לייצור מחשבים אלה לחברת לנובו הסינית[3][4].

הצלחתם הפנומנלית של מחשבי IBM PC ותואמיהם הפכה את השם PC (שהוא ראשי תיבות של המושג הכללי "Personal Computer" – מחשב אישי) למזוהה עם מחשבי IBM PC ותואמיהם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא IBM PC בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]