תוכי הנסיכה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןתוכי הנסיכה
מצב שימור
מצב שימור: קרוב לסיכוןנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: קרוב לסיכון
קרוב לסיכון (NT)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: תוכאים
משפחה: תוכיים
סוג: Polytelis
מין: תוכי הנסיכה
שם מדעי
Polytelis alexandrae
גולד, 1863
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תוכי הנסיכה (שם מדעי: Polytelis alexandrae) הוא מין של תוכי אוסטרלי ממשפחת הדרראים הקרוי על שם אלכסנדרה, נסיכת דנמרק, אשר בהמשך הפכה למלכה הרעיה. תוכי זה שוכן ברחבי אוסטרליה כולל במדבר החול הגדול הצחיח והוא בעל נוצות מפוארות. הוא נפגע מאספנים הלוכדים אותו למכירתו כחיית מחמד. התוכי נקרא ב־1863 בידי החוקר ג'ון גולד.

זהו תוכי המגיע לאורך 34–46 ס"מ ולמשקל 110–120 גרם. צבע התוכי ירוק-בהיר עם חזה ורוד, ראש בגוון תכלת וחלקי כנפיים פנימיים בעלי גוון ירוק עז וקצוות ירוקים כהים. הזנב של הזכרים ארוך וגם הוא ירוק-כהה. המקור של הזכרים של תוכי הנסיכה ורודים ומתחת הלחי ישנו פס תכלת. מקור הנקבות ורוד-אפור. למרות הבדלים אלה אין הרבה שוני בין הזכרים והנקבות.

בטבע תוכי זה נודד בחבורות קטנות במגוון אזורים, בדרך כלל בעונת הרבייה. הוא פחות מוכר, ביחס למיני תוכים אחרים, עקב טבעו החמקמק. הוא נודד גם בערבות חמות, יערות צחיחים ואפילו במדבר. ניזון ממיני זרעים ופירות, בעיקר של שיטים, עצי אקליפטוס ועשבי טריאודיה.

תוכיי הנסיכה מקננים בענפי שיטה או אקליפטוס ומטילים 4–6 ביצים לבנות, הבוקעות לאחר 19 יום. שני ההורים מגדלים את הצעירים, שעוזבים לאחר 35 יום. תוכים אלה מקננים רק כשהתנאים מספיק יציבים לגידול דור חדש.

תוכי המסיכה מצוי בסיכון עקב ציד למטרת מסחר. בשבי תוכי זה יכול להיראות בשלושה גוונים: ירוק כמו בטבע, כחול לאורך רוב הגוף עם ראש וכנפיים כחולים בהירים וכחול למעט הכנפיים הירוקות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תוכי הנסיכה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תוכי הנסיכה באתר הרשימה האדומה של IUCN