טרדו נאוואליס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף תולעת אניות)
קריאת טבלת מיוןטרדו נאוואליס
טרדו נאוואליס
פיסת עץ שכורסמה על ידי טרדו נאוואליס וצדפה חיה
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: רכיכות
מחלקה: צדפות
סדרה: Myoida
משפחה: קודחות-עץ (Teredinidae)
סוג: טרדו (Teredo)
מין: טרדו נאוואליס
שם מדעי
Teredo navalis
ליניאוס, 1758

טֶרֶדוֹ נָאוואלִיסשם מדעי: Teredo navalis) היא מין של רכיכת מים מלוחים. זוהי צדפה ימית ממשפחת הצדפות הקודחות (Teredinidae), המוכרות גם בשם "תולעי האוניות" (shipworms). מין זה משתייך לסוג הנקרא "טרדו" (Teredo).

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו מינים אחרים באותה משפחה, גם צדפת-דלתיים זו נקראת תולעת אוניות משום שהיא דומה במראה החיצוני לתולעת, אלא שבקצהַ הקדמי ישנה קונכייה קטנה בעלת שתי קַשְׂווֹת (valves), המתמחה בכרסום וקידוח בעץ. הגוף האדמדם והמאורך דמוי התולעת של הטרדו נאוואליס מצוי כל כולו במחילה שהיא עצמה קדחה.

מוצא הטרדו נאוואליס בצפון מזרח האוקיינוס האטלנטי, ככל הנראה, משם התפשטה אל רחבי העולם כולו. היא גורמת נזקים כבדים עד כדי טביעה של אוניות עץ והרס של מבנים תת-ימיים כמו מזחים וגשרים עשויים עץ.

"מכשירי הקדיחה" של תולעת זו הם זוג לוחות מחוספסים. התולעת משעינה את רגלה העבה על העץ, מתנועעת 8-12 פעמים בדקה, וכך מבצעת הקדיחה. קשה להשתחרר ממזיקים אלה ויותר מכל קשה להפטר ממליוני הביצים שהם מטילים לתוך נקבוביות העץ ושמהם מתפתחים דורות "קודחים" חדשים. קודחת-ספינות אחת יכולה לקדוח חור בעומק 18 מ"מ במשך יום אחד וגדוד של קודחות יכול להפוך בול-עץ לכברה במשך שישה חדשים ולגל נסורת - בשנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא בעלי חיים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.