תומאס ה. ווטס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תומאס ה. ווטס
Thomas H. Watts
תומאס ה. ווטס
תומאס ה. ווטס
לידה 3 בינואר 1819
מחוז בטלר, אלבמה, ארצות הברית
פטירה 16 בספטמבר 1892 (בגיל 73)
מונטגומרי, אלבמה, ארצות הברית
שם מלא תומאס היל ווטס
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
הקונפדרציההקונפדרציה הקונפדרציה
מקום קבורה Oakwood Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת וירג'יניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
מושל אלבמה ה־18
1 בדצמבר 18631 במאי 1865
(שנה ו־21 שבועות)
התובע הכללי של קונפדרציית המדינות של אמריקה ה־3
18 במרץ 18621 באוקטובר 1863
(שנה ו־28 שבועות)
תחת נשיא קונפדרציית המדינות של אמריקה ג'פרסון דייוויס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס היל ווטסאנגלית: Thomas Hill Watts;‏ 3 בינואר 181916 בספטמבר 1892) היה מושל אלבמה ה-18 במהלך מלחמת האזרחים האמריקנית בין השנים 18631865. בשנה וחצי שלפני כהונתו כמושל הוא שימש כתובע הכללי בממשלת קונפדרציית המדינות של אמריקה ("הקונפדרציה").

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ווטס נולד בטריטוריית אלבמה ב-3 בינואר 1819, כבכור מבין 12 ילדיהם של ג'ון יוז ופרודנס היל שעברו לשם מג'ורג'יה כדי למצוא אדמות טובות יותר בספר. משפחתו הייתה ממוצא אנגלי וולשי. הוא למד בבית הספר התיכון של מחוז דאלאס וסיים בהצטיינות ב-1840 את לימודיו באוניברסיטת וירג'יניה. בשנה שלאחר מכן הוא עבר את מבחני לשכת עורכי הדין והחל לעסוק בעריכת דין בגרינוויל, אלבמה. ב-1848 הוא העביר את משרדו המצליח למונטגומרי. הוא גם היה לבעל אחוזת מטעים מצליחה וב-1860 היו בבעלותו 179 עבדים.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחינה פוליטית אימץ ווטס עמדה בעד המשך קיומו של האיחוד במהלך שנות ה-50 של המאה ה-19, אך התפתחויות בהמשך העמידו את עמדותיו בספק, שכן ערב מלחמת האזרחים הוא לקח חלק במהלך לפרישתה של אלבמה מהאיחוד והיה אחד מחותמי כתב הפרישה של המדינה. ב-1861 הוא הובס בבחירות לתפקיד מושל המדינה על ידי ג'ון גיל שורטר והוא פנה לארגן את רגימנט הרגלים ה-17 של אלבמה, אך בהמשך התפטר כדי להתמנות לתובע הכללי של הקונפדרציה בקבינט של הנשיא ג'פרסון דייוויס.

מושל אלבמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1863 נבחר ווטס כמושל אלבמה וב-1 בדצמבר הוא נכנס לתפקידו. במהלך תקופת כהונתו בת ה-18 חודשים התרחשו צעדים כלכליים של תקופת מלחמה שהציבור סלד מהם. הכסף חסר הערך של הקונפדרציה, מחסור באפשרויות לאשראי, אספקה בלתי סדירה של סחורות, ניסיונות לגיוס כפוי לצי שלעיתים קרובות הסתיימו בשוד ובביזה, ומס שהוטל על תוצרת חקלאית, גרמו לאנשים רבים להעדיף את "האיחוד הישן" על פני "הרודנות החדשה". הצורך בגיוס כוחות להגנת המדינה הפך לדחוף יותר ויותר. פניות לאוכלוסיית הגברים להקים פלוגות מתנדבים ופניות לבית המחוקקים של המדינה לארגן מחדש את המיליציה המסורבלת שלה נתקלו בהתנגדות שקשה היה להתמודד עמה. כמה ממבקריו של ווטס סברו שעליו להתרכז בהחזרה בכוח של העריקים אל השירות הצבאי. משמעות כישלון הפעולה של בית המחוקקים הייתה שלמדינה ולקונפדרציה לא יהיו כוח מיליציה יעיל בחודשים הקריטיים האחרונים של המלחמה. יותר מכך, חוק גיוס החובה של הקונפדרציה, שחוקק ב-17 בפברואר 1864, מיסד מדיניות של גיוס חובה שהובילה באופן בלתי נמנע לעימות בין המדינה לבין הקונפדרציה.

בספטמבר 1864 התמודד ווטס מול סוגיה סוערת נוספת: פתיחת המשא ומתן לשלום. סיעה בבית המחוקקים של אלבמה הציגה הצעת החלטה לטובת המשא ומתן. המושל ווטס ניצב גם בפני שעורי עריקה הולכים וגדלים, סוגיות זכויות המדינות כללו מחלוקת בנוגע לגיוס החובה של החניכים באוניברסיטת אלבמה, שאלת הפטור מגיוס חובה לפקידי המדינה, הגנתה של העיר מוביל, פריצת הסגר הימי וסחר הכותנה עם אירופה. במהלך חורף 1864 – 1865, היה על ווטס להתמודד עם הגידול במספר הנופלים במלחמה, בקריסת הממשל, בקץ התקווה לניצחון, כל אלו תרמו לשחיקה. ווטס היה מודע היטב לחוסר יעילותו ולחוסר האהדה הציבורית כלפיו באותה עת ולא עשה מאמצים להיבחר מחדש, אף על פי שהוא המשיך לדבר באופטימיות על המצב הצבאי. ווטס נעצר בעוון בגידה על ידי צבא האיחוד ביוניון ספרינג ב-1 במאי 1865. הוא שוחרר כמה שבועות לאחר מכן ושב למונטגומרי. 27 שנים לאחר מכן, ב-16 בספטמבר 1892 הוא נפטר במונטגומרי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תומאס ה. ווטס בוויקישיתוף