תומאס פ. או'די

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תומאס פ. או'די
Thomas F. O'Dea
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן. נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 1 בדצמבר 1914
אייסמסבורי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 12 בנובמבר 1974 (בגיל 59)
סנטה ברברה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי סוציולוגיה של הדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת הרווארד עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת קליפורניה בסנטה ברברה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס פ. או'דיאנגלית: Thomas F. O'Dea;‏ 1 בדצמבר 1914 - 12 בנובמבר 1974) היה סוציולוג של הדתות אמריקאי, כיהן כפרופסור לסוציולוגיה ולחקר הדת ומנהל המכון לחקר הדת באוניברסיטת קליפורניה בסנטה ברברה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

או'די נולד במשפחה אירית-קתולית אמריקאית בעיירה איימסברי, במדינת מסצ'וסטס. אביו היה מהגר מאירלנד ואמו בת דור שני למהגרים מאירלנד. הוא למד בילדותו בבית הספר הפארוכי הקתולי סנט ג'וזף ובתיכון ביישוב הולדתו. אחר כך למד דפוס במכון ונטוורת' בבוסטון. הוא התחיל לימודי מכללה בגיל מאוחר יחסית. עבד תחילה בתחום המסחר, היה פעיל באיגודים מקצועיים ופוליטי במסגרת המפלגה הסוציאליסטית וברית הנוער הקומוניסטי. הוא הושפע על ידי מורשת תנועת העבודה האירית והמרד האירי, ורותק על ידי דמויות מנהיגים היסטוריים אירים כמו פטריק פירס וג'יימס קונולי ועל ידי דמותו של ג'ורג' מקניל, מנהיג סינדיקלי בן עירו. את אשתו הראשונה, ג'ורג'יה סטילמן, פגש או'די במפגש לזכר מרידת שבוע הפסחא האירית שאורגן בבוסטון ב-1936 על ידי המפלגה הקומוניסטית האמריקאית. בו זמנית קרא בצמא את כתביהם של תורו, אמרסון, וולט ויטמן ותושב עירו, המשורר ויטיאר שנאבק במאה ה-19 למען ביטול העבדות.

ב-1939 מאוכזב על ידי ההסכם בין היטלר וסטלין עזב בהמשך את התנועה הקומוניסטית. או'די השתתף במלחמת העולם השנייה במסגרת חיל הרגלים וחיל האוויר בחזיתות בצפון אפריקה, אוסטרליה, איי מריאנה, הודו וסין. בזמן המלחמה, במיוחד בחזית סין-בורמה-הודו, במיוחד בסין, הכיר מלומדים וקרא ספרים רבים שהעניקו לו תובנות בנוגע לתרבויות ודתות שונות במזרח אסיה. בימי לימודיו באוניברסיטת הרווארד בתקופת המקארתיזם סירב או'די להלשין על סטודנטים בעלי דעות קומוניסטיות הוא למד שם סוציולוגיה וסיים בהצטיינות יתרה את התואר הראשון בשנת 1949, אחר כך סיים בהרווארד גם את התואר השני (1951) ואת הדוקטורט (1953). עבודת הדוקטור שלו הייתה חלק ממחקר במעבדה למחקרים חברתיים של אוניברסיטת הרווארד, במסגרת "המחקר ההשוואתי של ערכי חמש תרבויות " בצפונה של מדינת ניו מקסיקו. היה מדובר בשתי תרבויות של אינדיאנים נאוואחו וזוני, ושלוש תרבויות של מתיישבים - קהילה ספרדית-אמריקאית, קהילה פרוטסטנטית שנקראה "טקסאנים" וקהילה מורמונית שמשכה במיוחד את התעניינותו.

במהלך חייו הצעירים היו לו לבטים רבים סביב האמונה הדתית והחקר שלה. עוד בשנותיו הראשונות בהרווארד חקר את גלגולי המרכז בנדיקטוס הקדוש בקיימברידג' (מסצ'וסטס), והיה עד לתהליך שהביא להתנתקות אותו מרכז מהכנסייה הקתולית.

בשנים 1951–1956 עבד או'די ב-MIT בבוסטון, בשנים 1956–1959 באוניברסיטת פורדהם, בשנים 19591964 באוניברסיטת יוטה ובשנים 1964–1966 באוניברסיטת קולומביה בניו יורק. בימי עבודתו באוניברסיטת פורדהם עבר משבר בחיי הנישואים שהסתיים בגירושין. בשנת 1963 עבד כיועץ של חברת עראמקו הסעודית בערב הסעודית. בהזדמנות זו חקר שינויים חברתיים בממלכה הסעודית, מחקר אותו לא פרסם. החל מינואר 1967 לימד באוניברסיטת קליפורניה בסנטה ברברה בפרופסור לסוציולוגיה וחרק הדת וכמנהל המכון לחקר הדת שבה ידע את שנותיו הפוריות ביותר. או'די חקר קודם לכן את הקהילה המורמונית ברמה, ארצות הברית, ובשנים הבאות פרסם שני ספרים על הסוציולוגיה של הדת המורמונית. רותק על ידי סוגיית הדת הממוסדת והמתחים הכרוכים בממסוד של הדת. בשנת 1966 כתב את הספרון "הסוציולוגיה של הדת" שתורגם לחמש שפות. הוא הקדיש את מחקריו הבאים לסוגיות הקשורות לדת הרומית-קתולית בארצות הברית. ערך מחקר על ועידת ותיקן השנייה ואת השלכותיה על הכנסייה. על בסיס מאמרים שכתב בעבר פרסם את הספרים "Alienation, Atheism and the Religious Crisis"‏ (1969) ו-"Sociology and the Study of Religion: Theory, Research, Interpretation"‏ (1970). הוא פעל גם כסגן עורך כתב העת Sociological Analysis. או'די היה חבר בארגון פי בטא קפא ובשנים 1955–1956 פעל במרכז לקידום מחקר מדעי ההתנהגות בקליפורניה. פעל גם במסגרת האיגוד הסוציולוגי הקתולי האמריקאי והאיגוד לסוציולוגיה של הדת. אחרי התחלת עבודתו באוניברסיטת קליפורניה הוא התחתן עם חוקרת יהודיה, ג'נט שיינדלין (בלידתה - ג'נט לוזי קופלר) ובשנת 1969 נולד בנו. בשנות ה-1970 התחיל לחקור את היהדות ואת האסלאם. בשנים 1972–1973 נסע עם אשתו ובנו הקטן לישראל כפרופסור אורח לסוציולוגיה ולדתות באוניברסיטה העברית בירושלים. בשותפות עם חוקרים יהודים ומוסלמים התכונן להשתתף במחקר משולש של היהדות, הנצרות והאסלאם. באביב 1973 נישואיו השניים התפרקו והוא חלה בלימפומת הודג'קין. אשתו, שנודעה בהמשך כג'נט אביעד, ובנם, התאזרחו בישראל כעולים חדשים. הוא חזר בסוף השנה לארצות הברית לצורך טיפולים. שב בהמשך לסנטה ברברה ובתחילת שנת 1974, על אף מחלתו, חזר ללמד. ב-12 בנובמבר 1974 עקב סיבוכים של התפרצות חוזרת של המחלה נפטר בביתו בסנטה ברברה בגיל 59.

פרסים ואותות הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחר כתבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

או'די כתב ספרים ומעל 40 מאמרים בכתבי עת, אנציקלופדיות ואנתולוגיות.

  • 1955 - Sociology of Mormonism
  • 1957 - The Mormons
  • 1965 - The Sociology of Religion (עם ג'נט או'די)
  • 1969 - Alienation, Atheism and the Religious Crisis
  • 1970 - Sociology and the Study of the Religion:Theory, Research, Interpretation
  • 1972 - Religion and Man - עם אחרים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

Robert Michaelsen, Raimundo Panikkar, Tamotsu Shibutani - Thomas F. O'Dea, Sociology; Religious Studies: Santa Barbara, 2011

Bruce Karlenzig - art. O'Dea Thomas F.in Encyclopedia of Religion and Society - William H,Swatos (ed)