תומאס קרצ'מן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תומאס קרצ'מן
Thomas Kretschmann
תומאס קרצ'מן, פסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין, 2012
תומאס קרצ'מן, פסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין, 2012
לידה 8 בספטמבר 1962 (בן 61)
דסאו, מחוז האלה, גרמניה המזרחית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
תקופת הפעילות מ-1985
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • אוסגר (2006)
  • פרס השחקן הטוב ביותר של פסטיבל סיטג'ס (2006) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס קרצ'מן גרמנית: Thomas Kretschmann; נולד ב-8 בספטמבר 1962) הוא שחקן קולנוע גרמני. ידוע בזכות הופעותיו בסרטים "קינג קונג", "הפסנתרן", "מבוקש", "האויב שבפנים: אפוקליפסה", "U-571" ו"הנפילה".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרצ'מן נולד בעיר דסאו שבמזרח גרמניה דאז. בצעירותו הוא התאמן כחלק מהנבחרת השחיה של מזרח גרמניה לאולימפדיה. בגיל 19 ערק למערב גרמניה במסלול שעבר דרך ארבע מדינות ובדרך איבד חלק מאצבעו. הוא למד משחק בברלין[1].

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרצ'מן החל בגיל 25 את קריירת המשחק שלו בטלוויזיה הגרמנית. הפך לכוכב קולנוע בגרמניה הודות לתפקידו בסרט המלחמה "סטלינגרד" בתור הקצין האנס פון ויצלנד.

בשנת 1999 שיחק כמלך אחשוורוש בסרט טלוויזיה שנקרא "אסתר" המבוסס על מגילת אסתר.

בשנת 2000 הופיע לראשונה בהפקה הוליוודית, דרמת המלחמה "U-571" בתפקיד גונטר ווסנר מפקד הצוללת הנאצית "U-571". ב-2002 התפרסם קרצ'מן ברחבי העולם בתפקיד הקצין הגרמני וחסיד אומות העולם וילם הוזנפלד בדרמה הביוגרפית של רומן פולנסקי על חייו של הפסנתרן היהודי-פולני ולדיסלב שפילמן "הפסנתרן".

ב-2003 הופיע בתפקיד אורח בשני פרקים בסדרה המפורסמת "24" בתור סוחר הנשק הגרמני מקס. ב-2004 שיחק בדרמת המלחמה הגרמנית "הנפילה" בתפקיד גנרל הוואפן אס אס הרמן פגליין מפמלייתו של אדולף היטלר (ברונו גנץ). הוא הופיע גם בסרט הזומבים "האויב שבפנים: אפוקליפסה" בתור מייג'ור טימותי קיין מחיילי אמברלה, ובדרמה "ראש בעננים" בתור הקצין הנאצי פרנץ ביטריך.

ב-2005 הופיע בפנטזיה של פיטר ג'קסון "קינג קונג" בתפקיד קפטן אנגלהורן, המפקד של ספינת המסע של צוות ההפקה. ב-2006 זכה להערכה רבה בגרמניה על תפקידו במותחן האימה "אהבת גרים", בו שיחק בתפקיד הקניבל הרצחני אוליבר הארטווין, המבוסס על דמותו של ארמין מייווס. ב-2007 גילם את פושע המלחמה הנאצי אדולף אייכמן בסרט הביוגרפי על חייו "אייכמן", וכן שיחק במותחן הפעולה "נקסט".

בריאיון לסרט "אייכמן" נשאל על ידי אחד המראיינים "איך היה לשחק את אייכמן?" והוא ענה "נולדתי הרבה אחרי המלחמה אבל אני עדיין סובל את האשמה הקולקטיבית הזו. לא כיף עבור גרמני לשחק תפקיד כזה.. זה תפקיד עסיסי מאוד, לא יכולתי להתרגש מלשחק את אייכמן. באופן מוזר, יש לי המון חברים יהודים בלוס אנג'לס. אשתי יהודייה. כולם התרגשו מכך שאני משחק אותו, אז רציתי לעשות את זה בשבילם".[1]

ב-2008 הופיע בסרט הפעולה "מבוקש" בתפקיד המתנקש קרוס. בנוסף לוהק לתפקיד הראשי של הקולונל קלאוס שנק פון שטאופנברג בדרמת המלחמה "מבצע ואלקירי", אולם לאחר שבריאן סינגר נבחר לביים את הסרט, קרצ'מן קיבל תפקיד קטן יותר בדמותו של הקצין הנאצי אוטו רמר.

ב-2009 שיחק בתור מלך בלגיה לאופולד הראשון בדרמה התקופתית "ויקטוריה הצעירה". ב-2011 דיבב בסרט האנימציה "מכוניות 2" את הרכב הגרמני פרופסור זאנדאף. ב-2013 גילם קצין נאצי בשם פטר קאן בסרטו של פיודור בונדרצ'וק, "סטלינגרד".

בשנת 2019 קרצ'מן שיחק בסרט הדרמה "בלון" בתפקיד סא"ל בשטאזי שרדף אחרי שתי משפחות שניסו לברוח באמצעות כדור פורח ממזרח גרמניה למערב גרמניה; הסרט הוא ביוגרפי והוא המבוסס על סיפור אמיתי שהתרחש בשנת 1979.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1997 החל לצאת עם מנהלת הפקות בשם לנה רוקלין, יהודייה ממוצא רוסי והתחתן עמה. הזוג הביאו ביחד שלושה ילדים: שני בנים ובת. במרץ 2009 התגרשו, לאחר 12 שנות נישואים.[2]

לאחר הגירושין, החל לצאת עם דוגמנית גרמניה ממוצא איראני בשם שרמין שריבאר.

בהווה קרצ'מן מנהל מערכת יחסים עם הדוגמנית בריטאני רייס והוא אינו מוכן להתחתן בשנית.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תומאס קרצ'מן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ans-Michael Bock (Editor), im Bergfelder (Editor), The Concise Cinegraph: Encyclopaedia of German Cinema, Berghahn Books, 2016, עמ' 262
  2. ^ Thomas Kretschmann, 24celebs