תזמורת ירושלים החדשה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תזמורת ירושלים החדשה
מייסד עומר אביטל, יאיר הראל
מדינה ישראלישראל ישראל
מיקום ירושלים, ישראל
thenjo.org/he/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תזמורת ירושלים החדשה היא תזמורת שמקום מושבה בירושלים, המתמקדת במורשת המוזיקלית של קהילות יהודיות עם רקע ערבי-מוסלמי, בשילוב עם ביצועים מעולם הג'אז והמוזיקה המערבית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התזמורת נוסדה על ידי עומר אביטל, מלחין וקונטרבסיסט ג'אז בינלאומי, ויאיר הראל, זמר ונגן כלי הקשה ישראלי, לדבריהם כאנתיטזה לגישה, שרווחה בעבר במדינת ישראל, לפיה יש למחוק את הזיקה לגלות בדרך ליצירת זהות ישראלית. בעוד שאביטל, בן להורים ממוצא תימני ומרוקאי, נרתם לתזמורת כחלק ממסע אישי של מחקר שורשים מוזיקלי, הראל ראה בכך חלק מחזון ציוני של טיפוח זהות יהודית-ישראלית עם זיקה לתרבות עכשווית ודינמית, וכהמשך דרכו של מורו, המלחין אנדרה היידו, שהדגיש את החופש המוזיקלי.

את הרעיון להקמת הרכב משותף עם הראל הגה אביטל לאחר שעלה בשנת 2008 להופעה משותפת עם הפייטן ר' חיים לוק בפסטיבל הפיוט. בשנת 2010 הצטרף לוק להרכב ונוסדה התזמורת. הופעת הבכורה של התזמורת, "אהבת עולמים", התקיימה בפסטיבל ישראל בשנת 2010 והונצחה באלבום שראה אור בשנת 2012.[1] המיזם השני של התזמורת, "מקאם ירושלם", פנטזיה מוזיקלית רב-תרבותית בשני חלקים, הועלה לראשונה ב-2012 בעיר העתיקה בירושלים. בשנת 2013 אירחה התזמורת את זמרי הרוק ברי סחרוף ורע מוכיח במופע החותם של פסטיבל הפיוט, שהתקיים בכיכר ספרא בירושלים בפני 6,000 איש.[2]

התזמורת, שהראל ואביטל משמשים כמנהליה האמנותיים, מורכבת מכ-15 נגנים מובילים ממסורות מוזיקליות שונות הפועלים כגוף אחד באלתור ובגמישות סגנונית, תוך שילוב של מוזיקה אנדלוסית, מוזיקה ערבית, מוזיקה עממית, ג'אז ומוזיקה קלאסית. עם הנגנים והמלחינים בתזמורת נמנים, בין היתר, הסולנית הערבית-ישראלית חיה סמיר, המלחין ונגן הטאר פרץ אליהו, המלחין הפייטן הרב דוד מנחם, רפי מלכיאל (טרומבון), ארמונד סבח (נאי), יצחק ונטורה (עוד), יונתן קורן (כינור), אלעד לוי (קמנג'ה), אלעד גבאי (קאנון), הילה אפשטיין (צ'לו), איתמר בורוכוב (חצוצרה), גליה חי (ויולה), נדב רמז (גיטרה) ומתן צ'פניצ'קי (סקסופון). בנוסף מתארחים בהרכב האמנים דניאל זמיר (סקסופון), גרג טארדי, סקסופוניסט אמריקאי בולט בזירת הג'אז בניו יורק, ונגן הקמנצ'ה הישראלי מארק אליהו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אהבת עולמים, באתר פסטיבל ישראל
  2. ^ המופע באתר התזמורת