תזמורת פסטיבל בודפשט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תזמורת פסטיבל בודפשט
Budapesti Fesztiválzenekar
תאריך ייסוד 1983
מייסד איוואן פישר, זולטן קוצ'יש
מדינה הונגריההונגריה הונגריה
מיקום בודפשט, הונגריה
מנצח איוואן פישר
https://www.bfz.hu/en
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תזמורת פסטיבל בודפשטהונגרית: Budapesti Fesztiválzenekar) היא תזמורת סימפונית שהוקמה בשנת 1983 על ידי איוואן פישר וזולטן קוצ'יש, עם מוזיקאים "שאובים מהקרם של הנגנים הצעירים של הונגריה", כפי שניסח זאת ה"טיימס". מטרתה הייתה להפוך את הקונצרטים של התזמורת לאירועים משמעותיים בחייה המוזיקליים של הונגריה, ולהעניק לבודפשט תזמורת סימפונית חדשה בעלת מעמד בינלאומי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 19922000, ההרכב פעל בחסות עיריית בודפשט וקרן BFO החדשה, שהוקמה על ידי חמישה עשר תאגידים ובנקים הונגריים ורב לאומיים. מעונת 2000/2001 ואילך התזמורת הופעלה על ידי קרן BFO, שמועצת העיר בודפשט תומכת בה באופן קבוע במסגרת חוזה המתחדש כל חמש שנים. בשנת 2003 הכריז המשרד למורשת התרבות על התזמורת כמוסד לאומי הנתמך על ידי המדינה.

תזמורת פסטיבל בודפשט היא כיום חלק מחיי המוזיקה של בודפשט ואורחת תדירה במקומות הכוללים: זלצבורג (פסטיבל זלצבורג), וינה (מוזיקפראיין, הקונצרטהאוס של וינה), לוצרן (פסטיבל לוצרן), ציריך (טונהאלה), ניו יורק (קרנגי הול, דייוויד גפן הול) שיקגו, לוס אנג'לס (הוליווד בול), סן פרנסיסקו, מונטריאול, טוקיו (סאנטורי הול), הונג קונג, פריז (תיאטרון שאנז אליזה), ברלין, מינכן, פרנקפורט (אלטה אופרה), לונדון (הפרומס, מרכז ברביקן, רויאל פסטיבל הול), פירנצה (מאג'ו מוזיקלה פיורנטינו), רומא (האקדמיה הלאומית למוזיקה סנטה צ'צ'יליה), אמסטרדם (קונצרטחבאו), מדריד, אתונה, קופנהגן, פראג (פסטיבל המוזיקה הבינלאומי של פראג), בריסל (פסטיבל פלמיש) ובואנוס איירס (תיאטרו קולון).

לאחר שהקליטה בהונגרוטון, קינטנה, דקה קלאסיק וברלין קלאסיק, התזמורת חתמה על חוזה הקלטות בלעדי עם פיליפס קלאסיק בשנת 1996. הקלטתה של המנדרין המופלא של בלה בארטוק קיבלה את פרס הגרמופון, בעוד דיאפסון ד'אור ועולם המוזיקה בחרו בו כהקלטת השנה שלהם. הקלטות של סימפונית פאוסט של ליסט והקונצ'רטו לתזמורת של בארטוק נבחרו בין חמשת הדיסקים התזמורתיים הטובים ביותר של השנה על ידי גרמופון. בשנת 2003 חתמה התזמורת על הסכם שיתוף פעולה עם Channel Classics Records.

נגנים ומנצחים שהופיעו עם התזמורת כוללים את: סר גאורג שולטי (שהיה מנצח הכבוד האורח של התזמורת עד מותו), יהודי מנוחין, קורט זנדרלינג, אליהו ענבל, שארל דיטואה, גדעון קרמר, שאנדור וג, אנדראש שיף, היינץ הוליגר, אגנס בלטסה, אידה הנדל, ולדימיר אשכנזי, ברנרד הייטינק, רפאל קובליק, לורין מאזל, זובין מהטה, מרתה ארחריץ', הילדגרד ברנס, יורי בשמט, רודולף ברשאי, קירי טה קאנאווה, ראדו לופו, תומאס זהטמאיר, ודים רפין, הלן דונת וריצ'רד גוד.

בין הפרויקטים החשובים יותר של התזמורת, הפקות האופרה שלה זכו לשבחים רבים: חליל הקסם (בודפשט), כך עושות כולן (אתונה), אידומניאו (בודפשט/אתונה), אורפיאו ואאורידיצ'ה (בודפשט/בריסל), טורקי באיטליה (פריז), מחזור היצירות לציון 50 שנה למותו של בארטוק (בודפשט/בריסל/קלן/פריז/ניו יורק), מחזור הסימפוניות של מאהלר לאורך מספר שנים (בודפשט/ליסבון/פרנקפורט/וינה), סדרת המופעים "מאה שנה למותו של ברהמס", מחזור בארטוק-סטרווינסקי (אדינבורג/לונדון/סן פרנסיסקו/ניו יורק) ומחזור ליסט-וגנר בינואר 2004 (בודפשט/בריסל/לונדון). בשנת 2005 השיקה התזמורת את מאהלרפסט בודפשט השנתי שלה.

התזמורת ביצעה הופעות בכורה עולמיות והונגריות רבות מאת המלחינים גלינה אוסטוולסקאיה, פטר אטווש, ג'רג' קורטג, ארנולד שנברג, לאסלו טיהאני, אנטל דוראטי, אהרן קופלנד וג'ון אדמס.

התזמורת מזמינה באופן קבוע יצירות חדשות מאת המלחינים זולטן ג'ייני, לאסלו סארי, קמילו לנדוויי, גרגורי וג'דה, לאסלו מליס, לאסלו וידובסקי, גיורגי אורבן, ואיסטוון לאנג.

התזמורת הקימה סדרת מוזיקה קאמרית ותזמורת קאמרית רגילה לצד הקונצרטים התזמורתיים הגדולים שלה. אירועי המוזיקה הקאמרית של יום ראשון אחר הצהריים, "קונצרטי הקקאו" לילדים צעירים, סדרת היידן-מוצרט, שבה סולני הקונצ'רטו הם חברי התזמורת ו"החזרות הפתוחות" עם ההקדמות של איוואן פישר ליצירות המבוצעות הופכים במהירות למועדפים של קהל המוזיקה בבודפשט.

בנובמבר 2008, המגזין "גרמופון" בחר את תזמורת פסטיבל בודפשט ל-20 התזמורות הטובות בעולם בתור מספר 9[1].

מאז הקמתו, המנהל המוזיקלי של תזמורת פסטיבל בודפשט הוא איוואן פישר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The World's Greatest Orchestras, Gramophone (באנגלית)