תחרויות יופי בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מתמודדות בתחרות יופי בשנות החמישים

תחרויות יופי בישראל החלו עוד לפני הקמת המדינה. בשנת 1926, בעקבות ההצלחה של נשפי הקרנבל הפרטיים והנשפים העממיים בתל אביב, הוחלט לערוך במסגרת חגיגות פורים תחרות יופי בשם "אסתר המלכה העברייה", המייצגת את היופי העברי הטיפוסי, והזוכה הייתה מובילה את העדלאידע. תחרות זו, כמו תחרויות נוספות שבאו לאחר מכן עוררה התנגדות מצד גורמים דתיים.

מלכת היופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מלכת היופי

ב-1950, לאור הצלחתן של תחרויות יופי בארצות שונות, הודיעה מערכת השבועון "לאשה" על הקמת תחרות "מלכת היופי" של ישראל. תחרות זו התקיימה ברצף עד שנת 2022. משנות החמישים ועד שנות ה-2000 היה נהוג שמלכת היופי של ישראל נשלחת לייצג את ישראל בתחרות מיס תבל, תחרות היופי היוקרתית בעולם, והזוכה במקום השני, נערת ישראל, נשלחת לייצג את ישראל בתחרות מיס עולם. ב-1976 זכתה רינה מור בתואר מיס תבל. ב-1984 השתתפה ישראל בפעם הראשונה בתחרות "מיס אירופה", אליה נשלחה להשתתף מלכת היופי ספיר קופמן. בשנת 2022 הוחלט שלא לקיים את התחרות.

תחרויות יופי ארציות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד מלכת היופי, תחרות היופי המובילה בישראל, נערכו לאורך השנים תחרויות יופי נוספות.

המגזין "העולם הזה" ארגן מדי שנה את תחרות "מלכת המים", שבין הזוכות בה היו הדוגמנית הבינלאומית חני פרי ופנינה רוזנבלום ואילו ציפי לוין נבחרה כסגנית.

בשנות החמישים החל השבועון "מעריב לנוער" לארגן את תחרות "צברית השנה", בניסיון ליצור תרבות של יופי ישראלי אותנטי, ובין הזוכות היו אופירה נבון (לעתיד רעיית נשיא המדינה יצחק נבון). תחרות זו הובילה לתחרות "נערת השנה" בה התחילו דוגמניות מובילות בישראל את הקריירה שלהן. ב-1969 זכתה שרונה מארש, צעירה בת 17 מתל אביב, בתואר "בת הנעורים הבינלאומית".

בשנות השמונים והתשעים החלו לארגן את תחרויות "הפנים של שנות השמונים" ו"הפנים של שנות התשעים" בהן הזוכות (רונית יודקביץ', שירז טל) ייצגו את ישראל בתחרות דוגמנות בינלאומית של סוכנות פורד מודלס, דוגמנית העל העולמית. בנוסף נערכו גם תחרויות לבחירת נציגת ישראל לתחרות היופי מראה השנה של עלית (Elite Model Look). בשנות השמונים והתשעים זכתה לפופולריות גם תחרות "תגלית השנה", שנערכה בקרב דוגמניות, ואורגנה על ידי מגזין ראש 1, לאישה וסוכנות לוק. גלית גוטמן זכתה בתחרות בשנת 1984.

תחרות יופי נוספת שנערכת מדי שנה היא ה"סופר מודל הישראלית", שבה זכתה בשנת 2012 טהוניה רובל, ובכך הפכה ליוצאת אתיופיה הראשונה שזכתה בתחרות יופי בישראל.[1]

"מיס פרוגרס" היא תחרות יופי בישראל הנערכת מדי שנה בין נשים צעירות בישראל משנת 2016. תחרות זו מנוהלת על ידי סוכנות הדוגמנות זנטי. הזוכה בתחרות מוכתרת בתואר "מיס פרוגרס ישראל", ומייצגת את ישראל בתחרות מיס פרוגרס אינטרנשיונל. בתחרות העולמית משתתפות מדי שנה מעל ל-20 מדינות מרחבי העולם. טל בן חיים הייתה הנציגה הראשונה של ישראל בתחרות העולמית בשנת 2016.

נערכות גם תחרויות לאנשים בעלי מאפיינים מיוחדים כגון "מלכת היופי השמנה". בשנות ה-2000 החלו לקיים את תחרויות מלכת היופי של גיל הזהב ומלכת היופי של הגיל השלישי, ועמותת "יד עזר לחבר" מארגנת את תחרות מלכת היופי של ניצולי השואה. בשנת 2005 זכתה סימה בכר בתחרות מיס (Mrs) עולם לנשים נשואות, וב-1999 אירחה ישראל את התחרות.

בשנות התשעים ובתחילת שנות ה-2000 נהג מגזין הלהט"ב הזמן הוורוד לערוך מדי שנה את תחרות "גבר השנה". זוכי התחרות השתתפו בתחרויות יופי בינלאומיות להומואים שהתקיימו מסביב לעולם, כדוגמת תחרות "מר גיי העולמי" (אנ'). מאז סגירת המגזין בשנת 2008 אין לישראל נציגים בתחרויות כגון אלה.[2]

תחרויות יופי לגברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 1988 נערכה תחרות "הגבר האידיאלי" בהסינרמה.[3][4]בשנת 1996 החל שבועון לאישה לערוך תחרות יופי לגברים, שנקראה "הגבר הישראלי" והזוכה בה ייצג את ישראל בתחרות מר עולם. ב-1996 הזוכה היה צפריר בן צבי, ב-1997 הזוכה היה אלעד מדני וב-2000 ייצג את ישראל בתחרות ערן אליהו.[5]

תחרויות יופי מקומיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נערכו בישראל גם תחרויות יופי מקומיות דוגמת "מיס תל אביב", "מיס ירושלים" ו"מלכת היופי של ראש העין",[6] וגם כיום תחרויות יופי מקומיות פופולריות בישראל, בין היתר "נערת חיפה והצפון", "מיס באר שבע והנגב".

אירוח תחרויות בינלאומיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1976 עמדה ישראל לארח תחרויות יופי בינלאומית אך לבסוף בוטלה התוכנית.[7] ב-1999 נערכה בישראל בתיאטרון ירושלים תחרות Mrs. World.

בשנת 2021 נערכה באילת תחרות מיס תבל.

ייצוג בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סופר מודל 2012, באתר "בראש", 14 בנובמבר 2012
  2. ^ במדים ותחתונים: חייל המארינס זכה בתואר "מר גיי ארה"ב", באתר ‏מאקו‏, 26 ביוני 2013
  3. ^ מודעה על הטקס באתר הספרייה הלאומית
  4. ^ טל פרי, גבר אידאלי - יש כזה?, מעריב, 9 במרץ 1988
  5. ^ הגברים הכי יפים בעולם, באתר ynet, 10 בנובמבר 2011
  6. ^ אירית רותם, מלכת-העין, מעריב, 13 ביולי 1984
  7. ^ עמוס לבב, "מיס תבל" לא תיבחר בישראל - מחוסר תקציב, מעריב, 6 בינואר 1976