תיאודור רות'קה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תיאודור רות'קה
Theodore Roethke
לידה 25 במאי 1908
סגינו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 באוגוסט 1963 (בגיל 55)
ביינברידג' איילנד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות אוקווד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת מישיגן, אוניברסיטת מישיגן, תיכון ארתור היל, אוניברסיטת הרווארד עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה שירה עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות התעוררות עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע מ לואיז בוגאן עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תיאודור היבנר רות'קהאנגלית: Theodore Huebner Roethke ;‏25 במאי 1908 - 1 באוגוסט 1963), היה משורר, מבקר ספרותי ועורך אמריקאי. שירתו התאפיינה בשירת טבע מיוחדת במקצביה. רות'קה נחשב כיום מבכירי המשוררים האמריקאים במאה ה-20.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאודור רות'קה נולד בעיר סגינו שבמישיגן. אביו, מהגר מגרמניה, היה בעליה של חממה משפחתית גדולה, לפרחים וירקות, ורותקה גדל כילד בתוך החממה וסביבה. העיסוק בחקלאות והעבודה בחממה השפיעו מאוד עליו והיו המבוע והמקור ליצירתו השירית.

רות'קה למד ספרות אנגלית באוניברסיטאות מישיגן והרווארד ולאחר שגמר את חוק לימודיו כיהן כמרצה וכפרופסור במכללות ובאוניברסיטאות אחדות. בשנות ה-40 ניהל פרשת אהבים עם הסופרת לואיס בוגן, שגילתה את יצירתו, עודדה אותו לכתוב והייתה תומכת נאמנה שלו. ב־1953 נשא לאשה את ביאטריס או'קונל, תלמידתו לשעבר, וב־1954 קיבל את פרס פוליצר לשירה על ספרו "The Waking" (התעוררות). גם לאחר שהתפרסם המשיך ללמד שירה וספרות אנגלית בכמה מכללות ואוניברסיטאיות. חיי נישואיו הועבו על ידי התקפי דיכאון קשים, מאניה-דפרסיה ושתייה כבדה.

בשנת 1963 נתקף באוטם שריר הלב בעת ששחה בבריכת שחייה בביקור אצל ידידים וטבע. לאחר מותו פעלה אלמנתו רבות לקידום יצירתו. הוא היה מורה בחסד לשירה, ובין תלמידיו נמנתה גם המשוררת הידועה סילביה פלאת, שהתאבדה בשנת 1963.

שיריו זכו לפרסום לאחר מותו, בייחוד על ידי דור ילדי הפרחים של שנות ה-60 בארצות הברית.[1]

כמה מעצותיו של תיאודור רות'קה למשורר המתחיל, תרגמה לעברית המשוררת סבינה מסג:

מי הוא משורר: מי שלעולם איננו מסתפק באמירת דבריו אחד-אחד. מילוליות היא נשקו של השטן. העין, מובן שאין בה די, אך העין החיצונית משרתת את הפנימית. בסיס השירה הוא התחושה: רבים מן המשוררים היום מתכחשים לתחושה, או שהם חסרים אותה לחלוטין: ונפוץ בין המשוררים פולחן הקהות.
ראה את הרעיונות כמופעים מקריים בשיר.
נסה לגרום לשפה לקפוץ קפיצות נואשות באמת.
מגיע רגע בחייו של משורר, שבו אישיותו אחת, רבת-צדדים ככל שתהיה, שוב אינה מספיקה. אז הברירה בידו: לצאת מדעתו או להפוך לדרמטורג.
שירים העוסקים בשבח האל חייבים לשכנע את הקורא שהאלוהים גם הוא מאמין בכותב.

תרגום מאנגלית: סבינה מסג

שיריו של רות'קה תורגמו לעברית בידי כמה מתרגמים, שאהבו את יצירתו, ובהם גיורא לשם, סבינה מסג, יואב איתמר, יעל גלוברמן, אורה סגל, וצביקה יעקבי, שתרגם את ספרו היחיד שיצא בעברית, "ילד על גג חממה", קובץ שירים, צילומים דפנה איכילוב, הוצאת עקד, תל אביב, 1995

בעיירת הולדתו של רותקה במישיגן הוצב שלט לזכרו ובית משפחתו הוסב למוזיאון שלו. בול דואר אמריקאי הונפק לזכרו, וכמה ערים בארצות הברית קראו רחובות על שמו. רות'קה פרסם כתריסר כרכים של שירה, שירה לילדים, פרוזה וביקורת. לעברית כאמור תורגם רק ספר אחד משלו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תיאודור רות'קה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מתוך תקציר הספר "ילד על גג חממה - מבחר משירי תיאודור רות'קה", תרגום: צביקה יעקובי, הוצאת עקד, 1995