תיק שקנאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תיק שקנאי
The Pelican Brief
כרזת הסרט תיק שקנאי
כרזת הסרט תיק שקנאי
כרזת הסרט תיק שקנאי
מבוסס על תיק שקנאי עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי אלן ג'יי פאקולה עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אלן ג'יי פאקולה עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ספר:
ג'ון גרישם
תסריט:
אלן ג'יי פאקולה
עריכה טום רולף עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'ולייה רוברטס
דנזל וושינגטון
סם שפרד
ג'ון לית'גו
מוזיקה ג'יימס הורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום סטפן גולדבלט עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה האחים וורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 17 בדצמבר 1993
משך הקרנה 141 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מותחן אקשן, סרט פשע, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט דרמה, סרט מתח פוליטי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 45,000,000‏$
הכנסות 195,300,000‏$
הכנסות באתר מוג'ו pelicanbrief
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תיק שקנאיאנגלית: The Pelican Brief) הוא סרט מותחן פוליטי משנת 1993 המבוסס על ספר רב-מכר בשם דומה מאת ג'ון גרישם[1], בבימויו ובהפקתו של אלן ג'יי פאקולה שכתב גם את התסריט.

העלילה היא כמו ברוב ספרי גרישם: אנשים בודדים נלחמים בגופים גדולים ומושחתים תוך סיכון חייהם. סטודנטית למשפטים ועיתונאי חוקר מגלים פרשת שחיתות קשה המלווה ברציחות ומגיעה עד לנשיא ארצות הברית.

הסרט התקבל בביקורות מעורבות אך היה שובר קופות. זה סרטו האחרון של פאקולה כבמאי ומפיק ביחד.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני שופטי בית המשפט העליון של ארצות הברית, רוזנברג בן ה-91 וג'נסן הצעיר, נרצחים באופן מסתורי והחקירה אינה מגיעה לכלל מסקנות.

בפקולטה למשפט באוניברסיטת טולאן בניו אורלינס מלמד פרופסור תומאס קאלאהאן (סם שפרד) קבוצת סטודנטים, שבינם נמצאת דרבי שו (ג'וליה רוברטס) שהיא גם המאהבת שלו. הם משוחחים על הרציחות ודארבי מתנדבת לחפש בספרייה חומר הקושר בין שני מעשי הרצח. היא מוצאת ששני השופטים ידועים במודעותם הסביבתית, ומגלה שחברת נפט עומדת לבצע קידוח בלואיזיאנה במקום שבו מקננים שקנאים הנמצאים בסכנת הכחדה. בראש החברה עומד טייקון בשם ויקטור מטיס המקורב לנשיא. היתכנות הקידוח אמורה לידון בקרוב בבית המשפט העליון ולכן כנראה היה צורך לסלק את שני השופטים האלה.

היא מכנה את התיק בשם "תיק שקנאי" ומוסרת אותו לפרופסור קאלאהן בדיעה שכל זה רק השערה שלה. גם הוא לא מתייחס ברצינות לתיק ומסר אותו לחברו גאבין ורהיק המשרת ב-FBI. התיק מגיע עד מהרה לבית הלבן. מרגע זה הופכים דארבי וקאלאהאן למטרת חיסול. קאלאהאן נהרג בפיצוץ מכוניתו כאשר דארבי שנמצאה בסמוך ניצלת בנס. דארבי נמלטת ויוצרת קשר עם ורהיק ואז גם הוא מחוסל.

גריי גראנתהאם (דנזל וושינגטון) הוא עיתונאי חוקר ב"וושינגטון הראלד" היה האחרון שראיין את השופט רוזנברג לפני הרצח. הוא מקבל שיחת טלפון מאדם המזהה את עצמו בשם "גארסיה" המודיע לו שהוא מועסק בחברת הגז וכי גילה שחיתות גדולה בחברה. דארבי נפגשת עם גריי ומודיעה לו על ממצאיה, הוא נוטה להאמין לה ומעדכן את עורך העיתון (ג'ון לית'גו), המטיל ספק בהשערותיו ומזהיר אותו מהתוצאות החמורות העלולות להיגרם לעיתון.

דארבי וגריי מצליחים לגלות את זהותו של "גארסיה" שהוא עורך דין בשם קרטיס מורגן העובד בחברת הגז אבל כשהם מגיעים למשרדי החברה מנסים להתחמק מהם, ולבסוף טוענים כי האיש נרצח בניסיון שוד. הם ממהרים לביתו ומשכנעים את אשתו לתת להם את פרטי ומפתח הכספת שלו בבנק. הם מגיעים לבנק אך נמצאים כל העת במעקב. הם פותחים את הכספת שבה יש קלטת ומכתב של קרטיס. הם ניצלים מניסיון לרצחם על ידי יריות ופיצוץ מכוניתם בחניון הבניין,

הם מפרסמים את ממצאיהם בעיתון. מטיס וארבעה מעורכי הדין של החברה מועמדים לדין והנשיא מודיע שלא יציג שוב את מועמדותו. ראש ה-FBI נפגש עם גריי ואומר לו שהנשיא ביקש ממנו לא להמשיך בחקירה. גריי נענה מבטיח שלא לפרסם זאת, ובתמורה מוברחת דארבי בסיוע ה-FBI אל מחוץ לארצות הברית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פביאנה חפץ, ספרים - מתח - "תיק שקנאי", חדשות, 13 באוגוסט 1993