תמירון מפוספס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןתמירון מפוספס
תמירון מפוספס
תמירון מפוספס
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: חופמאים
משפחה: סייפניים
סוג: Cladorhynchus
מין: תמירון מפוספס
שם מדעי
Cladorhynchus leucocephalus
וייו, 1816
תחום תפוצה
מפת תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תמירון מפוספס (שם מדעי: Cladorhynchus leucocephalus) הוא מין של עוף ממשפחת הסייפניים המצוי רק בדרום אוסטרליה והוא המין היחיד בסוגו. התמירון מזכיר את בני הסוג תמירון, אך שייך לסוג אחר, שבמשך שנים היה מצוי במחלוקת מדעית גדולה בקרב החוקרים, שחלקם עוד משייכים אותו לסוג תמירון.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורכו של תמירון זה 45 עד 53 סנטימטרים, בעל מוטת כנפיים של 55 עד 68 סנטימטרים ומשקלו 220 עד 260 גרם בממוצע. שני הזוויגים דומים במראם. התמירון בעל נוצות לבנות, עם כנפיים וזנב שחורים, ועל החזה ישנו פס חום כהה בולט המקיף את החזה. הראש לבן עם מקור שחור דק וארוך שמיועד לחטוף יצורים קטנים מהמים.

התמירון הוא עוף חברותי ביותר, המצוי לרוב בקבוצות גדולות המונות מעשרות בודדות עד לעשרות אלפי פרטים החיים יחד. הם מדשדשים לאורך אגמים מלוחים רדודים, אגמים רדודים ויבשים ובאזורים צחיחים בדרום אוסטרליה. הם נמצאים גם במקווי מים מתוקים רדודים, לרוב בקרבת סכרים וגם לאורך החופים וביצות מנגרובים מסוימות. להקת התמירונים נודדת לאורך אוסטרליה בחיפוש אחרי אגמים כאלה ויכולה לעוף מרחקים עצומים. להקה אחת סביב אגם אייר, המתייבש לעיתים קרובות, נדדה מעל 1,500 קילומטרים מערבה משם. להקה אחרת שברה שיא ונדדה מעל 2,263 קילומטרים בחיפוש אגמים.

תמירונים אלה ניזונים בתנועה מהירה של מקורם ממיני סרטנים זעירים ביניהם מזימרגלאים כמו ארטמיה, סרטנים מסננים, צדפונאים ושווה-רגלאים וגם מחלזונות וצדפות שונים, חרקים החיים על הגדות כמו זבובים, פשפשים, חיפושיות ונמלים ואף מדגים קטנים מהסוג Craterocephalus (ממשפחת האדרוניים).

התמירונים לא מצויים בסכנה, אך לעיתים קרובות הם לא מתרבים בהצלחה, כנראה עקב התייבשות של אגמים כמו אגם אייר ועקב טורפי אפרוחים רבים כמו שחף כסוף, בז סבניגר ועיט מחודד-זנב. התמירון המפוספס הוא מין מוגן באוסטרליה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תמירון מפוספס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תמירון מפוספס באתר הרשימה האדומה של IUCN


קבוצה של תמירונים מפוספסים על אגם אוסטרלי