תמנע נלסון-לוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תמנע נלסון-לוי
לידה 7 ביולי 1994 (בת 29)
ירושלים, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
ספורט
ענף ספורט ג'ודו
משקל עד 57 ק"ג
מועדון מיטב ירושלים
מאמן יואל ליבסטר
מאזן מדליות
מתחרה עבור ישראלישראל ישראל
המשחקים האולימפיים
ארדטוקיו 2020נבחרת מעורבת
אליפות העולם בג'ודו
ארדטשקנט 2022נבחרת מעורבת
אליפות אירופה בג'ודו
זהבסופיה 2022עד 57 ק"ג
ארדקאזאן 2016עד 57 ק"ג
גראנד סלאם תל אביב
ארדתל אביב 2023עד 57 ק"ג
זהבתל אביב 2021עד 57 ק"ג
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תמנע נלסון-לוי (נולדה ב-7 ביולי 1994) היא ג'ודוקא ישראלית המתחרה בקטגוריית המשקל עד 57 ק"ג, אלופת אירופה (סופיה 2022) וזוכת מדליית ארד אירופית (קאזאן 2016). נלסון-לוי מחזיקה במדליית ארד מאולימפיאדת טוקיו 2020 כחלק מנבחרת ישראל בקטגוריית הנבחרות המעורבות.[1]באוגוסט 2021 הייתה מדורגת במקום ה-7 בעולם. נכון ליולי 2022, הייתה מדורגת במקום הראשון בעולם[2].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נלסון-לוי היא בת להורים אמריקאים ציוניים שב-1985 עלו לישראל, שמואל ולורה, והתגוררו בשכונת קריית היובל שבירושלים.[3] את דרכה בספורט החלה בג'ו ג'יטסו ואמנויות לחימה משולבות,[3] וכאשר הייתה בת 13 עברה לג'ודו והתאמנה במועדון מיטב ירושלים.[4][5]

קריירה מקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-10 באוקטובר 2015, נלסון-לוי זכתה במדליה המשמעותית הראשונה שלה בתחרות בינלאומית כאשר זכתה במדליית הארד בטורניר "European Open Lisbon".

ב-21 באפריל 2016, נלסון-לוי השתתפה לראשונה באליפות אירופה שנערכה בקאזאן שברוסיה. בערב התחרות היא הייתה מדורגת במקום ה-83 בעולם וזכתה במדליית הארד בקטגוריית המשקל עד 57 ק"ג. בקרב הראשון היא ניצחה את אנה בורווסקה הפולנייה, בשמינית הגמר ניצחה את הדוויג קרקש ההונגרית וברבע הגמר הפסידה באיפון לנורה דג'קובה מקוסובו ונשרה לקרבות בית הניחומים שם היא גברה ביוקו על ויולה ווכטר הגרמנייה ועלתה לקרב על מדליית הארד. בקרב על המדליה נלסון-לוי פגשה את הלן רוסובו הצרפתייה, המדורגת שביעית בעולם. היא השיגה ניקוד וזארי מהיר ועברה לריתוק, ממנו הצליחה הצרפתייה להתחמק אחרי יוקו בלבד. בהתקפה שלאחר מכן נלסון-לוי השיגה וזארי נוסף ואיפון.[6]

במרץ 2017, נלסון-לוי השתתפה בגראנד סלאם באקו וזכתה במדליית הארד לאחר שניצחה באיפון את סווארה נישנבייבה הקזחית בקרב על המדליה. פחות מחודש לאחר מכן היא התחרתה בגראנד פרי אנטליה וזכתה במדליית הכסף. ברבע הגמר התמודדה מול סאנובר סולטנובה האוזבקית וניצחה לאחר שביצעה נעילת בריח והכניעה את יריבתה. בחצי הגמר ניצחה את בקי לייבסי הבריטית לאחר שהשיגה יוקו בניקוד זהב. בגמר היא פגשה את נורה דג'קובה מקוסובו וכדקה לסיום הקרב ספגה ניקוד יוקו שהספיק ליריבתה לנצח.

באוקטובר 2017, היא התחרתה בגראנד פרי טשקנט וזכתה במדליית הכסף כאשר הגיעה עד לגמר בו הפסידה לאנה בורווסקה הפולנייה. ב-9 במרץ 2018 היא זכתה לראשונה בטורניר מהסבב העולמי כאשר השיגה את מדליית הזהב בגראנד פרי אגאדיר שבמרוקו לאחר שניצחה בגמר את קיה קייזר הסלובנית בניקוד יוקו. בסוף אותו חודש זכתה במדליית הארד בגראנד פרי טביליסי לאחר שניצחה את מרטינה לו ג'ודיצ'ה האיטלקייה בקרב על המדליה.

באליפות אירופה 2018 שנערכה בתל אביב, נלסון-לוי התחרתה בקטגוריית המשקל עד 57 ק"ג והודחה בסיבוב השני. בסיבוב הראשון היא ניצחה בווזארי את ג’ובאנה רוגיץ’ הסרבית ובסיבוב השני הפסידה לסברינה פילצמוזר האוסטרית לאחר ריתוק מוצלח של האוסטרית. באוקטובר 2018, היא השתתפה בגראנד פרי קנקון והפסידה בשלב שמינית הגמר לקורינה קפריוריו הרומנייה אך דרך בית הניחומים הגיעה לקרב על מדליית הארד, שם ניצחה באיפון כחמישים שניות לסיום את סגנית אלופת העולם המכהנת נקודה סמיית' דייוויס הבריטית.[7] ב-27 באוקטובר, היא זכתה במדליית ארד בגראנד סלאם אבו דאבי לאחר שניצחה בקרב על המדליה את ליאן צ'ן-לינג מטאיוואן.

בגראנד פרי תל אביב 2019, נלסון-לוי זכתה במדליית הזהב. היא התחילה בשלב שמינית הגמר בו ניצחה באיפון תוך דקה ושתי שניות את אטרי ליפרטליאני הגיאורגית. ברבע הגמר היא ניצחה באיפון את איבלינה אילייבה הבולגרייה ובחצי הגמר היא ניצחה בווזארי את הלן רסובו הצרפתייה לאחר שהקרב נכנס לניקוד זהב. בגמר נלסון-לוי התמודדה מול דאריה מזצקאיה הרוסייה וניצחה בניקוד וזארי. ב-8 במרץ 2019, היא זכתה במדליית ארד בגראנד פרי מרקש לאחר שניצחה באיפון את אוטון פאביה הצרפתייה 16 שניות לסיום. ביולי היא זכתה במדליית ארד בגראנד פרי מונטריאול.

בגראנד סלאם תל אביב 2021, נלסון-לוי זכתה במדליית הזהב. היא התחילה בשלב שמינית הגמר בו גברה בווזארי על אוזלם יילדיז הטורקייה בזמן ניקוד זהב. ברבע הגמר היא ניצחה באיפון את קאיה קייזר הסלובנית 50 שניות מפתיחת הקרב ובחצי הגמר היא ניצחה את אטרי ליפרטליאני הגיאורגית בשניות האחרונות של הקרב בזכות ניקוד וזארי. בגמר נלסון-לוי פגשה את שרה ליאוני סיזיק הצרפתייה וניצחה באיפון 18 שניות מהפתיחה לאחר תרגיל מוצלח.[8]

באולימפיאדת טוקיו 2020, נלסון-לוי זכתה במדליית ארד עם נבחרת ישראל בקטגוריית הנבחרות המעורבות.[9][10] בתחרות האישית בקטגוריית המשקל עד 57 ק"ג, נלסון-לוי סיימה במקום השביעי. היא הגיעה לתחרות האולימפית מדורגת שביעית מבין המתחרות והחלה את דרכה בסיבוב השני בו ניצחה בעונשים את מאריצה פרישיץ' הסרבית לאחר יותר מעשר דקות של קרב ללא ניקוד. ברבע הגמר היא הפסידה בווזארי לצוקאסה יושידה היפנית ונשרה לקרבות בית הניחומים שם הפסידה באיפון למדורגת 12, קאיה קייזר הסלובנית.

באליפות אירופה 2022 שנערכה בסופיה שבבולגריה, זכתה נלסון-לוי בתואר האירופי כאשר ניצחה בכל ארבעת קרבותיה. היא החלה את התחרות בסיבוב השני, בו ניצחה באיפון את תיאה טופולובץ הקרואטית לאחר תרגיל בריח שגרם ליריבתה להיכנע. ברבע הגמר היא ניצחה באיפון את ורה זמנובה הצ'כית לאחר 7 דקות של קרב ובחצי הגמר היא ניצחה בווזארי את פאולינה שטארקה הגרמנייה בתוך זמן ניקוד זהב. בגמר התמודדה נלסון-לוי מול סגנית האלופה האולימפית המכהנת, שרה-לאוני סיסיק הצרפתייה, וניצחה בווזארי לאחר תרגיל אוצ'י-מטה מוצלח שהטיל את יריבתה על צידה.[11] בגרנד סלאם מונגוליה יוני 2022 זכתה במדליית ארד.

באליפות העולם 2022 שנערכה בטשקנט, זכתה נלסון-לוי במדליית ארד עם נבחרת ישראל בתחרות הקבוצתית לאחר ניצחונות על נבחרות אוזבקיסטן, דרום קוריאה והולנד.[12] בתחרות האישית בקטגוריית המשקל עד 57 ק"ג, סיימה במקום החמישי לאחר שהפסידה בקרב על מדליית הארד לג'סיקה קלימקייט הקנדית.

בגראנד סלאם תל אביב 2023 זכתה בקטגוריית המשקל עד 57 ק"ג במדליית הארד מבית הניחומים[13].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נלסון-לוי לומדת לתואר ראשון בחינוך וחברה עם התמחות בספורט בקריה האקדמית אונו.[14]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור:[1]

קאזאן 2016: מדליית ארד בקטגוריית המשקל עד 57 ק"ג
סופיה 2022: מדליית זהב בקטגוריית המשקל עד 57 ק"ג

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תמנע נלסון-לוי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 מידע על הג'ודוקא, באתר JudoInside
  2. ^ אסי ממן, נהדרות: נלסון לוי והרשקו בפסגת הדירוג העולמי, באתר ynet, 25 ביולי 2022
  3. ^ 1 2 https://www.jpost.com/israel-news/sports/tel-aviv-grand-slam-gold-medalist-timna-nelson-levy-living-her-best-life-660276
  4. ^ סתיו איפרגן, ‏‏תמנע נלסון-לוי בראיון: לא לוקחת את המקום של ג'רבי, באתר ספורט1, 26 באפריל 2018
  5. ^ אסי ממן, ‏מהילדות ברחוב המפחיד בירושלים למדליית זהב, באתר ONE‏, 26 בספטמבר 2022
  6. ^ מדהימה: ארד לתמנע נלסון לוי באליפות אירופה, באתר ONE‏, 21 באפריל 2016
  7. ^ שירי אלג'ם, ‏מדליית ארד לנלסון לוי בגראנד פרי קנקון, באתר ערוץ הספורט, 13 באוקטובר 2018
  8. ^ אורן אהרוני, גראנד סלאם ת"א: תמנע נלסון לוי זכתה במדליית הזהב, באתר ynet, 18 בפברואר 2021
  9. ^ אתר למנויים בלבד איתמר קציר, מדליה שנייה בטוקיו 2020: נבחרת הג'ודו ניצחה את רוסיה וזכתה בארד, באתר הארץ, 31 ביולי 2021
  10. ^ "דקה אחר דקה: ג'ודו קבוצתי 31.7" - תקצירי הקרבות, 31 ביולי 2021, אתר ערוץ הספורט סרטונים
  11. ^ בן גולדפריינד, ‏לראשונה בקריירה: תמנע נלסון לוי זכתה באליפות אירופה בג'ודו, באתר ‏מאקו‏, 29 באפריל 2022
  12. ^ אליפות העולם בג'ודו 2022 - התחרות הקבוצתית, באתר איגוד הג'ודו העולמי
  13. ^ סתיו איפרגן, גרנד סלאם ת"א: כסף לתמר מלכה, ארד לתמנע נלסון לוי, באתר ynet, 16 בפברואר 2023
  14. ^ ברכות לתמנע נלסון לוי על זכייה במדליית ארד בתחרות גרנד סלאם תל אביב בג'ודו, הקריה האקדמית אונו