תמר אריאב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תמר אריאב (נולדה ב-1949) היא פרופסור לחינוך, המשמשת כיום כמנהלת האקדמית של קרן מנדל ישראל.

בעברה כיהנה כנשיאת המכללה האקדמית בית ברל וכן כחברה במועצה להשכלה גבוהה (המל"ג).

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמר אריאב נולדה בחיפה והיא בוגרת בית הספר התיכון "רוטברג" ברמת השרון. היא שירתה בחיל האוויר שם שימשה כמדריכת סימולטור טיסה. אריאב מתגוררת ברעננה עם בעלה, גדי אריאב, פרופסור (בדימוס) בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב והיא אם לשניים.

תמר בעלת תואר B.A. בכלכלה וסטטיסטיקה מאוניברסיטת תל אביב, M.A (בהצטיינות) בתכנון לימודים מאוניברסיטת תל אביב, ודוקטורט בתכנון לימודים והוראה מאוניברסיטת פנסילבניה, פילדלפיה. בנוסף, היא בעלת תעודת הוראה מאוניברסיטת תל אביב ובוגרת קורס דירקטורים באוניברסיטת תל אביב.

קרן מנדל ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2021 התחילה תמר אריאב את תפקידה כמנהלת האקדמית של קרן מנדל ישראל. במסגרת זו היא מובילה את הפיתוח של

התכנית המתחדשת למנהיגות חינוכית ומסייעת בקידום תוכניות שונות בקרן.

במסגרת תפקידה התבטאה רבות בקרב אנשי חינוך וקראה למרי אזרחי נוכח קידום הצעת חוק עילת הסבירות.

המכללה האקדמית בית ברל[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמר אריאב החלה עבודתה במכללה האקדמית בית ברל בשנת 1985. במהלך השנים, בנוסף להיותה מרצה במכללה, היא מילאה מגוון תפקידים: ראש היחידה למדעי החינוך, ראש המרכז לתכנון לימודים, יו"ר המועצה האקדמית, וראש תוכנית לתואר שני בתכנון לימודים והערכה.

כמו כן, היא כיהנה כיו"ר ועדת ההיגוי של תוכנית המצוינים של המכללה ויו"ר הוועדה לתכנון ופיתוח.

בשנת 2008 מונתה אריאב לנשיאת המכללה האקדמית בית ברל, אותו סיימה בשנת 2020 לאחר שמילאה את מספר שנות הכהונה המקסימליות האפשריות. אחד המהלכים המרכזיים אותם היא הובילה במכללה הוא העברת המכללה מחסות משרד החינוך לתכנון ולתקצוב של ות"ת (הועדת לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה). מאז 2015, כאשר המכללה האקדמית בית ברל עברה לות"ת, התאפשר למכללה לקדם תוכניות אקדמיות חדשות, להעביר חלק מחברי הסגל לתנאי העסקה כמקובל במערכת ההשכלה הגבוהה ולקדם את פיתוח הקמפוס בהתאמה לצורכי הכשרת מורים ומחנכים בעידן הנוכחי.

בין היוזמות העיקריות של פרופ' אריאב כנשיאה ניתן למנות את הרחבת הקשרים הבינלאומיים של המכללה, המקיימת כיום למעלה מ-25 קשרים בהוראה, במחקר ובפרויקטים עם מוסדות אקדמיים בחו"ל. היא יסדה את רשות המחקר, המרכז להוראה ולמידה, המרכז לקידום חיים משותפים, היחידה ללימודי חרדים ויחידת היזמות. היא קידמה את ההכשרה הקלינית בהוראה ואת שימושי טכנולוגיה בהוראה ובלמידה. מהלכים אלה משקפים את תפיסתה לפיתוח איכות אקדמית לצד גיוון אוכלוסיית הסטודנטים במכללה. תחת נשיאותה הרחיבה המכללה את תיק האקדמי שלה, התחילה במסלולי תארים מתקדמים עם תזה ובנתה מרחבי למידה חדשניים.

תפקידים ותרומה מעבר למכללה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירת ההוראה של תמר החלה בשנת 1971, כמורה בבתי ספר בישראל, ולאחר מכן בגרמניה ובארצות הברית. לאחר סיום לימודי הדוקטורט היא שימשה כמנהלת הקונסורציום להוראת ישראל בצפון אמריקה (ניהול פיתוח תוכניות לימודים בצוותים ממדינות שונות בארצות הברית ובקנדה) ופעלה כמנהלת רשת המשאבים החזותיים בחינוך היהודי בארגון הגג של החינוך היהודי בצפון אמריקה (JESNA).

תמר אריאב שימשה כמרצה אורחת, במחלקה להכשרת מורים, באוניברסיטת קליפורניה, אירווין (UCI). היא כיהנה בוועדות מדיניות לאומיות של משרד החינוך, בוועדות שמעניקות פרסים או מימון מחקר כמו ISF, בוועדת חינוך לערכים של היוזמה למחקר בחינוך, וכחברה בוועדות כנסי הכשרת מורים.

בין השנים 2002–2008 תמר הייתה חברה במועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) ובמסגרת זו כיהנה כיו"ר ועדות אקדמיות, כמו הוועדה לניהול אקדמי במכללות בישראל וועדת המתווים החדשים בהכשרה להוראה, שקבעה סטנדרטים מקצועיים להכשרת מורים ברמה הלאומית.

בשנים 2008–2013 תמר אריאב שימשה כיו"ר רמ"א, הפורום של 21 ראשי מכללות לחינוך ברחבי ישראל.

בשנת 2021 מותנה פרופסור אריאב למנהלת האקדמית של קרן מנדל ישראל, תפקיד אותו היא ממשיכה למלא עד היום.

תחומי המחקר של פרופ' אריאב עוסקים בתוכניות לימודים ובמדיניות מורים משלב ההכשרה ועד לפיתוח המקצועי. תמר מרצה בפורומים רבים וכותבת גם בעיתונות פופולרית על ענייני דיומא בחינוך ובהשכלה גבוהה. היא הייתה חברה בוועדות עורכות של כתבי עת ומשמשת כמעריכה למערכות של כתבי עת.

אריאב רואה בהשכלה גבוהה אמצעי לניידות חברתית, לקידום צדק חברתי ולצמצום אי השוויון בחברה ובעולם העבודה. בתוך ההשכלה הגבוהה היא רואה בפיתוח איכותי של מורים השקעה חיונית לשיפור מערכת החינוך בישראל

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]