תסליה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף תסאליה)
תסליה (מחוז)
Θεσσαλία
מנופי המחוז
מדינה יווןיוון יוון
מושל Konstantinos Agorastos
יחידות אזוריות במחוז טריקלה
קרדיצה
לאריסה
מגנסיה
האיים הספורדיים
בירת המחוז לאריסה
שטח 14,037 קמ"ר
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 688,255 (2021)
 ‑ צפיפות 54 נפש לקמ"ר (2005)
קואורדינטות 39°30′N 22°00′E / 39.5°N 22°E / 39.5; 22 
אזור זמן UTC+2
http://www.thessalia.gr

לחצו כדי להקטין חזרה

כרתיםצפון הים האגאידרום הים האגאיהאיים היונייםפלופונסוסאטיקההר אתוסמערב יווןאפירוסתסליהמערב מקדוניהמרכז מקדוניהמזרח מקדוניה ותראקיהמרכז יווןאלבניהמקדוניה הצפוניתבולגריהטורקיה
מפה
פרש תסלי בצבאו של אלכסנדר הגדול.

תסליה או תסאליהיוונית מודרנית: Θεσσαλία) הוא חבל היסטורי בצפון יוון, כיום אחד ממחוזות יוון המודרנית. בטרם תקופת המעבר ביוון הייתה תסאליה ידועה בשם איוליה, ומכאן מקור שמו של הניב האיולי.

בניגוד לערי המדינה (פוליס) שקמו בחבלי הארץ הדרומיים יותר (בעיקר אטיקה, בויאוטיה והפלופונסוס), התסאלים התגוררו ביישובים כפריים, תחת שלטון אוליגרכי של משפחות מיוחסות, במצב שניתן לתארו כמעין פאודלי.

בדומה ליחס למוקדון, שאר היוונים התייחסו אל התסאלים כאל פראים שאינם ראויים להיקרא "הלנים", אולם עם כיבוש החבל בידי פיליפוס השני מלך מוקדון, באמצע המאה ה-4 לפנה"ס, והקמת האימפריה היוונית על ידי בנו, אלכסנדר, נטמעו התסאלים בשאר היוונים.

ככוח לוחם, התבססו התסאלים על חיל הפרשים המצוין שלהם, בניגוד לשאר יוון, שם תפסו ההופליטים את הבכורה. הפרשים גויסו מקרב האצולה התסאלית ונודעו כאיכותיים ביותר ביוון הקלאסית. גם בצבאו של אלכסנדר הגדול היוו הפרשים התסאלים נדבך מרכזי, ולא נפלו אפילו מההטיירוי. המקורות מספרים כי במלחמות הדיאדוכים, שפרצו עם מותו של אלכסנדר הגדול, הביסו הפרשים התסאלים מספר פעמים את ההטיירוי בקרב.

בתסליה נמצא אחד האתרים המפורסמים ביוון, הר אולימפוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תסליה בוויקישיתוף