תסמונת קובאד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תסמונת קובאד הוא מונח רפואי ל"הריון סימפתטי". התופעה מופיעה אצל גברים במהלך ההריון של בת זוגם. במהלך תקופה זו הם חשים תסמינים דמויי הריון, כגון כאבים בפטמות, בטנם מתנפחת, הם חווים כאבי הזדהות ומרגישים שהם חווים את ההיריון יחד עם בת זוגם. תופעה זו נחקרה מעט יחסית, על אף שמחקרים מראים כי 11%-50% מהגברים באוכלוסייה המודרנית חווים את התופעה ברמות שונות. התופעות בדרך כלל מתרחשות בסוף השליש הראשון של ההיריון, פוחתות בשליש האמצעי ומתחזקות לקראת השליש האחרון של ההיריון.

התסמינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

התסמינים כוללים: עלייה במשקל, בעיות נשימה, בחילות, הפרעות בשינה, צרבות, כאבי בטן, כאבי גב, כאבי ראש, גודש, כאבים בפטמות, נפיחות וכאבי שיניים. במקרים נדירים יותר חווה הגבר כאבים הדומים לצירי לידה, דיכאון סב לידתי ודימום מהאף.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השם מצרפתית - couver, שמשמעו "לבקוע". האנתרופולוג אדוארד טיילור טבע את המושג כאשר ראה טקסים שנעשים בקרב שבטים פרימיטיביים במהלך מסעותיו. טקסים אלו נעשו בחברות פרימיטיביות ביוון העתיקה, תאילנד, האימפריה הרומית, ספרד, רוסיה, סין, ושבטים בצפון ובדרום אמריקה. בטקס, האב היה נשכב במיטה בזמן הלידה ומחקה את צירי הלידה, כמו כן היה עליו לצום ולהימנע מפעילות בעלת אופי תוקפני. מטרת הטקסים הייתה להרחיק את הרוחות ולהגן על האם והתינוק, בד בבד עם התקרבות האב לתינוק.

תסמינים שונים של התופעה ניכרים כיום במגוון רב של תרבויות בעולם, כולל בתרבות המערבית.

גורמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן שתי תאוריות המנסות להסביר את התופעה:

  • התאוריה הפסיכולוגית - טוענת כי הבסיס לתופעה הוא פסיכוסומטי. הגבר פועל בצורה לא-מודעת ולא רצונית מתוך מצוקה נפשית ורגשית. כמו כן ניתן לראות בתהליכי מודרניזציה סיבה להגברת התסמונת: הגבר מתקרב לתפקיד האב המטפל וישנה הזדהות עם האישה ורצון להתקרב ולטפל בילד. גברים לוקחים חלק יותר פעיל בתהליך ההכנה ללידה וכך השפעות הלידה חלות גם עליהם.
  • התאוריה הביולוגית - טוענת כי הבסיס לתופעה מצוי בשינויים הורמונליים. במחקרים אשר בדקו גברים כעשרה שבועות מתחילת ההיריון ועד חודש לאחר ההיריון נמצא כי ישנה ירידה ברמת הטסטוסטרון ועלייה ברמת הפרולקטין (האחראי אצל האם לייצור החלב לאחר הלידה). נמצאו גם שינויים בהורמון הקורטיזול והאסטרדיול.

על אף שתסמונת זו נפוצה בקרב גברים בחברות רבות בעולם, נדרש עוד מחקר רב על מנת להבין את התופעה לעומקה.

  • התאוריה האנתרופולוגית[דרוש מקור] - טוענת שהגבר כביכול עובר את תהליך הלידה במקביל לאישה בבקתה אחרת, הסיבה לכך שבזמן הלידה האישה מצויה בסכנה ולכן הגבר רוצה לבלבל את השד שלא יגיע אליה/ יגיע באיחור כלומר מעוניין לעכב אותו. קיימת סיבה נוספת למעשה זה והיא שהגבר מעוניין לקחת על עצמו את תפקיד האב החברתי מכיוון שבחברות מסוימות לא תמיד היה קשר ישיר וברור בין יחסי מין לכניסה להריון.[דרוש מקור]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]