משפחה חדשה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף תעודת זוגיות)
משפחה חדשה
התאגדות עמותה
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון תל אביב
מייסדים אירית רוזנבלום
תקופת הפעילות 1998–הווה (כ־26 שנים)
www.newfamily.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משפחה חדשה היא עמותה ישראלית שמטרתה המוצהרת היא "הכרה ערכית וחוקתית במשפחה, לרבות, כל התאים המשפחתיים בישראל והשוואת זכויותיהן של משפחות מכל הסוגים והמינים."[1] על פי הצעת הארגון, על המדינה מוטלת האחריות לכבד זכות זו באופן שווה לכל התאים המשפחתיים, ולשם כך מציע הארגון את נוסחו של "חוק יסוד: המשפחה".[2] על פי ההצעה, הגשמת זכות היסוד למשפחה יכולה להיעשות בדרך של זוגיות, בדרך של הורות, או בשתי הדרכים גם יחד. הארגון פועל בין השאר להכרה בנישואים אזרחיים לרבות נישואים חד-מיניים, הכרה מלאה לבני זוג ידועים בציבור כבני זוג נשואים, הרחבת הזכויות ההוריות בדרך של אימוץ ופונדקאות והרחבת הזכות למשפחה גם בדרך של שימוש בטכנולוגיות רפואיות לפריון כגון הקפאת ביציות, הקפאת זרע והסדרת תרומות זרע של חיילים להעמדת צאצאים לאחר איבוד כושר ההולדה או מוות.

מייסדת הארגון, והמנכ"לית שלו למן היווסדו, היא עורכת הדין אירית רוזנבלום.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרת הארגון הוא לסייע לאזרחים/ תושבים ישראלים בייעוץ ותמיכה משפטית בכל הקשור בדיני משפחה במסגרת החוק הישראלי. בנוסף לכך הארגון פועל במאבק חברתי על מנת לשפר את מצבם החוקי של כל המעוניינים בנישואין אזרחיים והקמת מסגרת משפחתית מחוץ למסגרת הדתית. הארגון יוצא מתוך הנחה שהחוק הישראלי אינו מתייחס באופן שווה לכל סוגי המשפחות ולכל הזוגות.

בשל הנחת היסוד הלא שוויונית, פועל הארגון במאמץ לשינוי היחס המשפטי והחברתי כלפי זוגות שאינם מעוניינים בנישואים של המסגרת המסורתית, כלומר חופה וקידושין, או בעזרה לזוגות שאינם יכולים להתחתן במסגרת ההלכתית, כגון בני זוג בני דתות שונות, פסולי חיתון על פי ההלכה ובני זוג חד–מיניים.

כחלק משירותיו מציע הארגון חלופות חילוניות לנישואים: נישואי חוזה ו"נישואי נוהג", כלומר קוהיבטציה. נישואי חוזה הם נישואים המהווים כתב התקשרות שהוא למעשה הסכם ממון בין בני הזוג אשר מנוסח וערוך על ידי הארגון. על ההסכם ניתן לחתום במסגרת טקסית חילונית על ידי נציגי הארגון. בנוסף לכך רשאים בני הזוג להוסיף הצהרת "כתב זוגיות" – הצהרה המעידה על שמירת הנאמנות בין בני הזוג. "נישואי נוהג" (קוהיביטציה) הם למעשה ידועים בציבור. ידועים בציבור הם אנשים בוגרים אשר מקיימים חיי משפחה וזוגיות ללא רישום פורמלי או ללא עריכה של טקס נישואים רשמי. אלו רואים עצמם כזוג לכל דבר ורואים בעצמם כתא משפחתי לכל דבר. הארגון מספק סיוע לידועים בציבור במספר היבטים, סיוע משפטי, נתינת מידע לגבי זכויותיהם, עריכה של הסכמי חיים משותפים, תעודת זוגיות וכן עריכה טקסי חתונה לבני זוג שמעוניינים בכך.

מחזור הפעילות, נכון לשנת 2014, היה כ-2,285 אלפי ש"ח, שרובם מתרומות ומיעוטם הכנסות מהשירותים שמציע הארגון[3]. עלות שכרה של המנכ"לית הייתה כ-531 אלפי ש"ח[4].

בשנת 2021, בעקבות ביקורת מטעם יחידת רשם העמותות, נטען כי הארגון מחלק רווחים למנכ"לית באמצעות תשלומים לחברה בבעלותה, בניגוד לחוק העמותות[5].

בשנת 2009 יזם הארגון את בג"ץ משפחה חדשה ואח' נגד שר העבודה והרווחה.

תעודת זוגיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז 2007 מנפיק הארגון תעודת זוגיות, שהיא מסמך המעיד על כך שבני הזוג הנושאים אותו חיים בזוגיות. התעודה היא מסמך מתומצת, בו מצהירים בני הזוג בפני עורך דין, כי הם חיים בזוגיות ומנהלים משק בית משותף. התעודה היא אישית, היא נושאת תמונה של בעליה ופרטי בן זוגו ומוטבעת עליה חתימתו של עורך הדין. מטרת התעודה היא הרצון לפטור מהצורך להציג מסמכים אחרים כגון הסכמים שנעשו בין בני זוג המכילים מידע הפוגע בצנעת הפרט שלהם (כגון מידע המופיע בהסכם ממון וחובת תשלום מזונות). תהליך קבלת התעודה היא חתימת תצהיר מול עורך דין, לתצהיר זה יש תוקף משפטי ככל תצהיר משפטי תצהיר לעומת הסכם.

בשנת 2017 החל הארגון להנפיק ספח ילדים המצורף לתעודת הזוגיות, הספח גם הוא מבוסס על תצהיר או על מסמכי רישום רשמיים (כגון תעודת לידת חי, תעודת לידה, תמצית רישום ודרכון) של ילדי בני הזוג[6].

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לתחילת שנת 2010 חיים בישראל כ-52 אלף זוגות, שמהווים כ-3.5% מכלל הזוגות, אשר לא נישאו באופן רשמי או שהם חיים יחד מבלי שעברו טקס כלשהו והם מנהלים חיי משפחה מלאים[7]. הם אינם רשומים כזוג במשרד הפנים, ולפיכך נוצר הצורך במסמך שיהווה תחליף להצגת ספח תעודת הזהות שאותו יוכלו בני הזוג להציג כאישור וכאימות למצבם האישי. על פי נתוני הארגון, בשנת 2009 לבדה הונפקו למעלה מ-9,000 תעודות[8].

בשנת 2014 הכיר בית משפט לענייני משפחה במעמדה החוקי והמשפטי של תעודת הזוגיות של הארגון כתעודה המעידה על היות המציגים אותה ידועים בציבור במוסדות שמכירים במעמד זה[9][10].

לפי דברי הארגון, למרות שמדובר בתעודה שאיננה מונפקת מטעם המדינה, מוכרת התעודה על ידי מוסדות רשמיים בישראל, המסתפקים בה כמסמך המעיד על היות המציגים אותה ידועים בציבור – כך למשל בהליכי קבלת משכנתא מטעם משרד השיכון, יקבלו בני זוג תנאים של זוג נשוי עם הצגת תעודת זוגיות מטעם הארגון.

תעודת הזוגיות של הארגון משמשת כלי עזר בידי המוסד לביטוח לאומי לזהות בני זוג כידועים בציבור על מנת להעניק להם מעמד כשל זוג נשוי[11]. העיריות של מספר ערים – תל אביב-יפו, לוד ומבשרת ציון – פרסמו הודעה לעיתונות לפיה הן מכירות בנושאי התעודה והם מקבלים זכויות בדומה לזוגות נשואים[12].

בשנת 2010 זכתה תעודת הזוגיות בפרס מוצר משפטי חדשני ופורץ דרך, במסגרת תחרות בין-לאומית של המרכז הלאומי האמריקאי לחינוך ומידע משפטי, הנערכת בחסות אוניברסיטת וושינגטון ומרכז הילדברנט[13].

במהלך שנת 2010 הוביל הארגון מאבק משפטי-ציבורי להבאת זוג תאומים לאב הומוסקסואל מהודו לישראל. התאומים באו לעולם בתהליך פונדקאות בהודו ונתקלו בסבך ביורוקרטי שמנע מהם להגיע לישראל. בסופו של המאבק אושרה כניסתם לארץ.

בשנת 2020, בעקבות תובענה ייצוגית לפיה "משפחה חדשה" מטעה את ציבור לקוחותיה לגבי המעמד המשפטי של תעודת הזוגיות, וכי למעשה מדובר במסמך השקול לתצהיר בפני עורך דין (שעלותו נמוכה הרבה מהמחיר שגובה הארגון), הושג הסכם פשרה לפיו "משפחה חדשה" תתקן את המצגים המוצגים על ידה בנוגע לתעודת הזוגיות. כמו כן הארגון התחייב להעניק ללקוחותיו בשבע השנים שקדמו לפסק הדין שירותי ייפוי כוח ללא עלות, וליידע את הלקוחות לגבי זכות זו[14].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]