תעודת פרו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תעודת פְּרוֹ של אופ"א (באנגלית: UEFA Pro Licence) היא תעודה המאשרת שמאמן כדורגל עבר קורס הסמכה המאושר על ידי הארגון והוא יכול לאמן קבוצה במשחק רשמי של אופ"א במסגרת ליגת האלופות, הליגה האירופית והקונפרנס ליג, משחקים בינלאומיים, או בליגה הראשונה במדינה החברה באופ"א[1]. תעודה זו תקפה ל-3 שנים קלנדריות ועל המחזיק בתעודה חלה אחריות לחדש אותה בכל פעם[1]. במסגרת הליגה המקומית מותר למאמן לאמן ללא תעודת פרו לתקופה של 12 שבועות.

את קורסי ההסמכה מעבירים התאחדויות הכדורגל המקומיות לאחר הדרכה מאופ"א ובאישור הארגון. בישראל, ההתאחדות לכדורגל אחראית על הקורסים[2].

קריטריונים לקבלה לקורס[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי להירשם לקורס המעניק תעודת פרו, על המועמד לעמוד באחד התנאים הבאים[1]:

  • מאמן בעל תעודת פרו או תעודת A עם ניסיון אימון של לפחות שנה אחת.
  • כדורגלן אשר שיחק בליגה בכירה באחת הליגות הרשומות תחת פיפ"א במשך 7 עונות לפחות.

תעודות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תעודת הפרו היא ההסמכה הבכירה של אופ"א, אך קיימות הסמכות נוספות יותר עבור מאמנים.

תעודת A - תעודה דרג ב' המאפשרת למאמן כדורגל לאמן קבוצות נוער עד גיל 18, קבוצות מילואים בליגות נמוכות, וקבוצות חצי מקצועניות.

תעודת B - תעודה דרג ג' המאפשרת למאמן כדורגל לאמן קבוצות נערים עד גיל 16, קבוצות חובבים, ומאפשרת להיות עוזר מאמן בקבוצות מקצועניות.

בנוסף, קיימות תעודות נוער עילית A למאמני נוער בכירים, קטרגל B למאמני קטרגל ושוערים A למאמני שוערים.

מקרים מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2006 מאמן ניוקאסל יונייטד גלן רודר קיבל אישור מיוחד מהתאחדות הכדורגל האנגלית להמשיך לאמן במסגרת פרמייר ליג למרות שלא היה לו תעודת פרו מעבר ל-12 השבועות המותרים למשך שבועיים נוספים, על מנת לסיים את העונה כמאמן הקבוצה.

ב-2007 מאמן צ'לסי אברהם גרנט קיבל אישור מיוחד מהתאחדות הכדורגל האנגלית ואופ"א להמשיך לאמן במסגרת הפרמייר ליג וליגת האלופות.

ב-2009 מונה ניר לוין כמאמן מכבי תל אביב למרות שעוזר המאמן אבי נמני היה המאמן בפועל, מכיוון שלנמני לא היה תעודת פרו ולא יכל לאמן את הקבוצה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 אמנת האימון גרסת 2020, באתר אופ"א (באנגלית)
  2. ^ הדרכת קורסי מאמנים, באתר ההתאחדות לכדורגל בישראל