תערוכה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף תערוכה קבוצתית)
תערוכת פסלים במוזיאון הפראדו במדריד
נערות מבקרות בתערוכת ציור.

תערוכה היא הצגה מסודרת של חפצים. בניגוד ליריד, שמטרתו המרכזית היא מסחר, התערוכה מיועדת להצגת אמנות (הנאה והערכה אסתטית), למטרות חינוכיות, תעמולתיות או לצורכי הקניית ידע. תערוכות נערכות לרוב במוזיאונים, בגלריות לאמנות ובמוסדות ציבור מרכזיים. בנוסף, תערוכה היא גם תצוגות של חברות העוסקות בתחום מקצועי מסוים למשל: תערוכת התיירות שבה מציגות מדינות, חברות תעופה, אתרי נופש מתוך מטרה לקדם את התיירות. בארגון תערוכות במוזיאונים ובגלריות, לפי רעיון מרכזי, עוסק האוצֵר. פעמים רבות מחבר האוצר את קטלוג התערוכה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התערוכות פרחו במלואן במאה ה-19, אולם תערוכות זמניות שונות התקיימו כבר קודם, במיוחד אלו שנועדו להציג באופן סדיר בכמה ערים גדולות את הישגיהם החדשים של האמנים. המפורסמת שביניהן הייתה הסלון הפריזאי של האקדמיה לאמנויות היפות שתולדותיו התחילו בשנת 1667 ונפתח לקהל הרחב בשנת 1737. באמצע המאה ה-18 הסלון של פריז ומקביליו בארצות אחרות הפכו חיוניים לפיתוח ושימור המוניטין של אמנים עכשוויים. החל משנת 1769 התקיימה כל שנה בלונדון תערוכת הקיץ של האקדמיה המלכותית לאמנויות ובשנים 1805–1867, פעמיים בשנה ניהל "ה"בריטיש, אינסטיטושן" ("המוסד הבריטי לקידום האמנויות היפות בבריטניה") תערוכות זמניות, פעם אחת - תערוכת הציור הבריטי החדש ובפעם השנייה - תערוכת יצירות של הציירים הגדולים שנשאלו מהאוסף המלכותי ומהאוספים שבבתי הכפר של האריסטוקרטים. באמצע המאה ה-19 רבים מהמוזיאונים הלאומים החדשים של אירופה היו כבר על כנם והציגו תערוכות מאוספיהם הם או אוספים מושאלים, או תערובת של חפצים משני המקורות, כפי שנהוג עד לימינו.

סוגי תערוכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תערוכת קבע

לתערוכות האמנות שלושה סוגים עיקריים: תערוכת יחיד - שבה מציג אמן אחד בלבד; תערוכה קבוצתית - שבה מציגה קבוצת אמנים שונים. כל אמן מציג בדרך כלל כמה יצירות אמנות, לפי בחירת האמנים עצמם והאוצֶר, שגם מחליט אילו אמנים ירכיבו את הקבוצה המציגה; תערוכת קבע - תערוכה שממוקמת בדרך כלל במרחב הציבורי (אך גם לפעמים בחללים פרטיים או עירוניים), שבו הימצאות היצירות אינה מוגבלת בזמן או מתוכננת לזמן ארוך במיוחד של כמה שנים.

תערוכה עולמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תערוכה עולמית

התערוכה העולמית הראשונה נערכה בשנת 1851 ב"ארמון הבדולח" בלונדון והשתתפו בה למעלה מ-13,000 מציגים. ב-1889 נערכה בפריז תערוכה עולמית לציון מאה שנה למהפכה הצרפתית, לכבוד תערוכה זו נבנה מגדל אייפל. תדירות עריכת התערוכות בעולם גדלה עם השנים ובשנת 1928 התכנסו נציגי 35 מדינות בפריז כדי לקבוע נהלים לארגון תערוכות וירידים. בעקבות התכנסות זו הוקמה הלשכה לתערוכות בינלאומיות, שמשרדיה שוכנים בפריז, ותפקידה לקבוע נהלים בנוגע לתערוכות.

היקף המשתתפים בתערוכות עלה בצורה ניכרת עם השנים. בתערוכה הראשונה שנערכה ב"ארמון הבדולח" ביקרו כ-6 מיליון איש. בשנת 1970, נערכה ביפן תערוכת "אקספו 70'", ולקחו בה חלק 64 מיליון אנשים מ-77 מדינות שונות. כיום מספר המבקרים בתערוכות מרכזיות בעולם גדול אף יותר.

תערוכות יוצאות דופן[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תערוכה בוויקישיתוף