תעשה לי ילד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

"תעשה לי ילד" הוא ביטוי סלנג ישראלי מודרני,[1] שבא להביע התלהבות מאדם והערצה לו, על מעשה מסוים שעשה או על מכלול הישגיו. ההערצה מתבטאת במשמעותו המילולית של הביטוי, המביעה רצון (לעיתים רבות הומוריסטי בלבד) שמושא הביטוי יהיה אבי הילד של אומרת הביטוי.[2] ניתן למצוא גם שימוש אירוני באותו הביטוי כאשר הוא מופנה על ידי גבר אל גבר אחר, ולא רק בפנייה של אישה אל גבר. הביטוי עם משמעות זהה קיים גם בפנייה אל אישה: "תעשי לי ילד".

כביטוי סלנג, הביטוי כולל את הצורה הלא תקנית של ציווי - "תעשה", ולא את הצורה התקנית, "עשה". בנוסף מהווה הביטוי דוגמה נוספת לכך שבעברית ישראלית תפס הפועל "עשה" את מקומם של פעלים רבים, ממוקדים יותר - הביטוי הוא "תעשה לי ילד" ולא "תוליד לי ילד".

גרסה מוגברת של הביטוי היא הצורה "תעשה לי תאומים" ואף "תעשה לי שלישייה" ו"תעשה לי רביעייה", ובהכללה "תעשה לי ילדים".

הביטוי משמש כשמן של שתי סדרות טלוויזיה ישראליות:

הביטוי אף מופיע כשם השיר של מאור גולדשטיין ועידו פרנקל "אני הולך לי ברחוב, היא ניגשת די קרוב הכל נהיה לחוץ אני פשוט מתחיל לרוץ נאור תעשה לי ילד",[3] בשירו של שלמה ארצי "נצמדנו" "ולפעמים היית לוחשת לי, בין אנשים / בוא נתחתן, תעשה לי ילד, ותכתוב לי שיר",[4] בשיר "רק אני" של יפתי ומירית שם אור "כל הבנות רצות לקנות רוצות לראות סמל מין 'יפתי תעשה לי ילד'"[5] ובשיר "יונתן שפירא" של הזמרת איה כורם "יונתן שפירא", תעשה לי ילדים".[6]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הביטוי מופיע ב"מילון הצירופים", שיצא לאור ב-2009, אך לא במילונים שקדמו לו
  2. ^ כפשוטו מופיע הביטוי בשירו של שלמה ארצי, "נצמדנו", בשורות "ולפעמים היית לוחשת לי, בין אנשים / בוא נתחתן, תעשה לי ילד, ותכתוב לי שיר"
  3. ^ מילות השיר "תעשה לי ילד", באתר שירונט
  4. ^ מילות השיר "נצמדנו", באתר שירונט
  5. ^ מילות השיר "רק אני", באתר שירונט
  6. ^ מילות השיר "יונתן שפירא", באתר שירונט