תפוס אותי אם תוכל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תפוס אותי אם תוכל
Catch Me If You Can
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על Catch Me If You Can עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי סטיבן ספילברג עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי סטיבן ספילברג
תסריט ג'ף נתנזון ופרנק אבגנייל הבן
עריכה מייקל קאן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים לאונרדו די קפריו
טום הנקס
כריסטופר ווקן
ג'ניפר גארנר
מרטין שין
מוזיקה ג'ון ויליאמס עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום יאנוש קמינסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה אמבלין אנטרטיינמנט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה חברת דרימוורקס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 16 בדצמבר 2002
משך הקרנה 141 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט שוד, סרט קומדיה, סרט דרמה, סרט פשע, סרט שמבוסס על ספרים, סרט ביוגרפי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 52 מיליון דולר
הכנסות 352.1 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו catchmeifyoucan
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תפוס אותי אם תוכלאנגלית: Catch Me If You Can) הוא סרט דרמת מתח אמריקאי, בבימויו של סטיבן ספילברג, שיצא לאקרנים ב-16 בדצמבר 2002. בכיכובם של לאונרדו דיקפריו, טום הנקס וכריסטופר ווקן. הסרט עוסק בחייו של נוכל מתוחכם המתחזה בין היתר לטייס, רופא ועורך דין[1].

הסרט מבוסס על חייו של פרנק אבגנייל[2].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סצנת הפתיחה מראה את סוכן ה-FBI, קארל הנראטי (טום הנקס) מגיע לכלא במרסיי בשנת 1969 כדי להיפגש עם האסיר החולה פרנק הבן שבדיוק נכשל בניסיון בריחה.

שש שנים קודם פרנק האב יליד ארצות הברית מנסה ללא הצלחה לקבל הלוואה מהבנק. המשפחה נאלצת לעבור מביתם המרווח לדירה קטנה והדבר יוצר מתח רב כשהאם ילידת צרפת מנהלת רומן עם אחד מעובדי הבנק. פרנק הבן מתקשה להשתלב בבית הספר החדש ומוצא את עצמו מתחזה למורה מחליף לצרפתית, המתח בבית ממשיך ולבסוף הוריו מתגרשים. פרנק הבן בורח מביתו ומממן את חייו על ידי שימוש בצ'קים שאביו נתן לו. כשהכסף אוזל הוא עובר לזיופים והונאות, בתחילה בדרכים פשוטות אך עד מהרה מתחזה לטייס ומפקיד בחשבונות שונים תלושי משכורת מזויפים של חברת התעופה Pan Am. תוך זמן קצר הוא גונב כ-2.8 מיליון דולר.

בינתיים קרל הנראטי, סוכן הונאת בנקים של ה-FBI, מתחיל לעקוב אחריו תוך כדי שנתקל בחוסר מענה מצד מפקדיו אשר מזלזלים בחשיבות פשע ההונאה. אחרי שכמעט נתפס, פרנק מחליט לשנות את זהותו לרופא לתקופה קצרה וכך מכיר את ברנדה (איימי אדמס), עוזרת רופא צעירה אשר הוריה גירשוה מביתה. פרנק מחליט להציע לה נישואין בתקווה שהוריה יקבלו אותה חזרה בגלל היותה מאורסת לרופא. השניים נוסעים להוריה אשר חיים בלואיזיאנה, שם "מגלה" פרנק למשפחה שבעבר למד גם עריכת דין וברצונו לחזור למקצוע זה. לאחר שאביה משתכנע ברצינותו נרשם פרנק למבחני עריכת הדין. הזוג המאורס מתגורר אצל הוריה של ברנדה ומתכנן את החתונה.

בעיצומה של מסיבת האירוסין, מגיע הסוכן קרל הנראטי בליווי משטרתי. פרנק נבהל ובורח במהרה מביתה של ברנדה לאחר שמסביר לה בקצרה את השתלשלות העניינים. פרנק מגיע לאירופה וממשיך בזיופים עד שלבסוף נתפס על ידי קרל הנראטי העקשן. הוא נשלח לכלא בצרפת ולאחר זמן רב מועבר למשפט בתוך גבולות ארצות הברית. הוא נידון ל-12 שנות מאסר. במהלך המאסר מגיע אליו לביקור קרל הנראטי ומבקש את עזרתו בפיענוח צ'ק מזויף. קרל מציע לפרנק לעבוד איתו ולרצות את יתרת מאסרו בעבודה עבור ה-FBI.

בסצנה האחרונה נראים קרל ופרנק יושבים מסביב לשולחן במשרדי ה-FBI. קרל שואל את פרנק בפעם השלישית "איך עברת את מבחני עריכת הדין בלואיזיאנה?" תשובתו של פרנק היא שלא רימה במבחנים ועבר אותם לאחר שלמד שבועיים ברציפות. קרל שואל אותו האם זאת האמת, פרנק מחייך ולא משיב.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקנ/ית דמות
לאונרדו דיקפריו פרנק ויליאם אביגנייל הבן
טום הנקס קרל הנראטי
כריסטופר ווקן פרנק אביגנייל (האב)
מרטין שין רוג'ר סטרונג
נטלי ביי פאולה אביגנייל
איימי אדמס ברנדה סטרונג
ג'יימס ברולין ג'ק ברנס
ג'ניפר גארנר שריל אן
אליזבת' בנקס לוסי פורסט

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט היה בעל תקציב גדול יחסית של 52 מיליון דולר והכניס בקופות 352 מיליון דולר, מה שהפך אותו לאחד הסרטים הכי מצליחים של סטיבן ספילברג, בתקופת שנות האלפיים. בסרט בלט לאונרדו דיקפריו, שהיה פייבוריט להיות מועמד לפרס האוסקר בקטגוריית "השחקן הטוב ביותר", אך לא נכלל ברשימה. לעומת זאת, כריסטופר ווקן, נכלל ברשימת המועמדים לפרס האוסקר בקטגוריית "שחקן המשנה הטוב ביותר".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]