תרבות הכלים המחורצים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אחד משמונת הבתים בסקארה ברי, יישוב של בני תרבות הכלים המחורצים

תרבות הכלים המחורצים הייתה תרבות ששגשגה בתקופה הנאוליתית בבריטניה. ייתכן שמקורה באיי אורקני שבצפון סקוטלנד, המקום בו השפעתה הייתה הניכרת ביותר. שֵם הקבוצה נובע מכלי החרס הייחודיים שאותם יצרה הקבוצה, הכלים המחורצים. אחרי הופעתה באורקני, התרחבה השפעתה התרבותית של הקבוצה לכל רחבי האיים הבריטיים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בני הקבוצה התיישבו באתרים אסטרטגיים, ובנו יישובים מפותחים. ביישוביהם, כמו למשל סקארה ברי, חוברו קבוצות של בתים על ידי סמטאות ויצרו חיי קהילה. מבני המגורים היו מרווחים, והכילו רהיטים. נמצאו אפילו אחים מרכזיים לחימום. חיי היום-יום של חקלאים נאוליתיים אלו היו נוחים ביותר. הקבוצה לא פיתחה כתב, אך אולי הייתה על סף פיתוחו, כפי שניתן ללמוד מהופעה נשנית סמלים מוסכמים, בעלי משמעות מסוימת. לקבוצה כנראה הייתה מידה מוסכמת, "היארד המגליתי", שאורכה כ-82.296 סנטימטרים. פיתוח המידה הזאת, שהֲמָרָתה למידות נפח ומידות אחרות פשוטה מאוד, היוותה בסיס להתפתחות מערכת מסחרית משוכללת. בנוסף למסחר, עבדו בני התרבות בחקלאות, ואף נתגלתה תעשייה מפותחת של ייצור גרזנים.

עמים אלו נֵחַנוּ בחשיבה אסטרונומית, והביעו עניין רב בתחום. באתר מיס האו קיים צוהר מיוחד הקולט את הקרניים האחרונות של השמש באמצע החורף, ובמיוחד ביום היפוך החורף. צוהר נוסף באתר ניוגריינג' מתפקד באותו האופן, אך לקליטת הקרניים הראשונות של השמש. באתר ברין קלי דו, יצרו התושבים דקלינומטר מדויק ביותר, בעזרת צוהר. בנוסף לכך, נמצאה אבן ועליה חרוטים מיני סמלים מעגליים, באופן מפתיע הסמלים דמו מאוד לגרף תזוזת הירח למשך תקופה של חמש שנים. יש הטוענים שאת יחידות "היארד המגליתי" הם יצרו לראשונה לפי מסלול כדור הארץ סביב השמש, צירו של כדור הארץ ומסתו. האסטרונומיה שימשה אותם בניווט לצורכי מסחר, חיזוי העונות ומנהגיהם הדתיים.

כלים וארכיטקטורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכלים שאפיינו את הקבוצה הזאת נמצאו באזורים רבים בבריטניה, ודרך אפשרית אחת להפצתם היא מעבר בדרכי המסחר לחופה הצפון־מערבי של בריטניה. ממצאים ממספר הנג'ים (מייבורו, טבעת ברודגר וארבור לאו) מעידים כי האתרים שימשו כתחנות מסחר בחלק מדרך מסחר ארצית כוללת בתקופה הנאוליתית ותקופת הברונזה. בני תרבות הכלים המחורצים היו ללא ספק סוחרים מומחים שתרו את הארץ והפיצו את סחורותיהם. הבנה זאת מבארת את הופעת גרזני האבן הקאמבריים במקומות רחוקים המופרדים בים מהאי הבריטי, דוגמת איי אורקני.

הארכיטקטורה של בני תרבות הכלים המחורצים התבטאה במספר אופנים. הבניה באתר סקארה ברי מעידה על תחכום רב ומחשבה תחילה: היישוב נבנה לתוך ערימת פסולת מהתקופה המזוליתית. אף על פי שהרעיון נראה מוזר, בנייה זו עזרה בחימום היישוב, ושיפור תנאי המחיה. הקברים של התרבות, או בשמם המקצועי גלי חצר, היו תלים מרהיבים ששימשו לקבורת יחידים, לעומת הקברים המשותפים שנבנו על ידי תרבויות אחרות. כמו כן, מפעלי הבנייה של תרבות הכלים המחורצים היו גדולים ומרשימים מאלו של תרבויות אחרות.

מקור התרבות והקשר לקבוצות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבר מיס האו

באיי אורקני, החשוב שבאזורי תרבות הכלים המחורצים, כנראה נולדה הקבוצה. חשובי היישובים והקברים של בני התרבות המדוברת נמצאים בקבוצת האיים, ורק בהם נעשה שימוש בכלים המחורצים לא רק בקבורה ובטקסים דתיים. תופעה מעניינת באיי אורקני היא קיומו של סוג קדרות נוסף: כלי אונסטן. התרבות שהשתמשה בכלי אונסטן נבדלה בתחום נוסף מתרבות הכלים המחורצים; מנהגי הקבורה ומבנה הקברים.

מבחוץ, קברי תרבות אונסטן דומים מאוד לקברי תרבות הכלים המחורצים, אולם מבנה הקברים הפנימי שונה לחלוטין. במקום מבנה של חדר ראשי ומספר חדרים משניים צמודים, הקבר האונסטני בנוי מחלל שמחולק לחדרים רבים על ידי לוחות אבן. בקברים נמצאו עצמות רבות ואף שלדים שלמים בתנוחה מכופפת. עובדה זאת מלמדת כי מֵתי אנסטון נקברו בשלמותם, בטרם הורדו רקמותיהם בתהליכי שרפה או הסרה בידי אוכלי נבלות. שני המאפיינים הללו מהווים ניגוד מוחלט למבנה קברי תרבות הכלים המחורצים ואופני הקבורה. תופעה מעניינת היא הופעתם של גלי חצר בני כלאיים, החולקים תכונות של שני סוגי הקברים.

מצב זה הוליד שתי סברות אודות הקשר בין התרבויות. לפי האחת, קבוצת אנסטון וקבוצת הכלים המחורצים התקיימו זאת לצד זאת בדו קיום שהתאפיין בהתמזגות תרבותית, דוגמת קברי הכלאיים. הסברה השנייה גורסת כי תרבות אנסטון, שאתריה כנפ או'האואר עתיקים יותר מהתיישבויות תרבות הכלים המחורצים, הולידה מתוכה את תרבות הכלים המחורצים, שנטשה את מנהגיה הקדומים וסיגלה לעצמה נוהלי קבורה וסוג קדרות חדשים. אפשר שלאורך תהליך זה נוצרו קברי הכלאיים.

מבנה החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנהגי הקבורה של תרבות הכלים המחורצים, שניתן להתרשם ממנה בקבר מיס האו, מלמדת, לטענת חוקרים מסוימים, על פיתוח במבנה הבירוקרטי של התרבות. קבר מיס האו הוא קבר גדול ומפואר בהרבה מקברי תרבות אנסטון, אך הקבר מוקדש לקבוצה מצומצמת ביותר של אנשים. בנין הקבר, שבוודאי הוקדשו לבנייתו עשרות אלפי שעות עבודה, על ידי קבוצה גדולה לטובת דמויות אחדות מעיד כי התפתחה בקרב הקבוצה מערכת ביורוקטית, שרוממה מנהיגים דתיים־שבטיים.

על פיתוח נוסף במבנה הביורוקרטי ניתן ללמוד מהתעשייה של התרבות. לדוגמה, תהליך הכנת גרזני האבן התפלג למספר שלבים והתאפיין בחלוקת משימות. כך, קבוצה אחת הייתה אחראית על השגת חומרי הגלם, קבוצה אחרת הייתה אחראית על עיצוב החומרים לצורה גרזנית וקבוצה שלישית הייתה אחראית על השחזת הצורה הגרזנית כדי ליצור את הכלי. האתרים עצמם היו מרוחקים זה מזה, כך שנדרשה קבוצה רביעית שתעביר את הכלים ממקום למקום. בנוסף, ניתן לראות את התפתחות חיי הקהילה משותפים בסקארה ברי. האח המשותף והקישור בסמטאות כנראה היטיבו עם יצירת הקהילה המקומית. כמו כן, ניתן להניח כי בני היישוב עבדו יחדיו בחוות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]