תרזה הקדושה מליזייה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף תרז מליזיה)
תרזה הקדושה מליזייה
Thérèse de Lisieux
לידה 2 בינואר 1873
אלנסון, צרפת
פטירה 30 בספטמבר 1897 (בגיל 24)
ליזייה קלבדוס צרפת
קדוש עבור הכנסייה הקתולית
ביאטיפיקציה 29 באפריל 1923, קריית הוותיקן על ידי פיוס האחד עשר
קאנוניזציה 17 במאי 1925, קריית הוותיקן על ידי פיוס האחד עשר
מקום פולחן עיקרי בזיליקת תרזה הקדושה בליזייה
חג 3 באוקטובר

תרז הקדושה מליזייהצרפתית: Thérèse de Lisieux‏; 2 בינואר 187330 בספטמבר 1897), הידועה גם בכינויים "הקדושה תרזה של התינוק ישו המשיח" ו"הפרח הקטן של ישו", הייתה נזירה צרפתייה חברת המסדר הכרמליתי, קדושה ודוקטור של הכנסייה הקתולית.

חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרזה נולדה באלנסון שבצפון-מערב צרפת למשפחה נוצרית קתולית בעלת אמונה חזקה. חלק מילדי המשפחה נפטרו בעודם רכים בשנים. אביה היה שען וצורף, ואמה רוקמת תחרה. אביה שאף בצעירותו להיות נזיר, אך נדחה כי לא ידע לטינית. אמונת המשפחה הייתה כה חזקה עד שכל חמש הבנות שנותרו בחיים הקדישו את עצמן ואת חייהן לישו והפכו לנזירות.

בהיותה בת 15 קיבלה תרזה אישור חריג להצטרף למנזר, על אף גילה הצעיר והלא מקובל. ב-9 באפריל 1888 נכנסה למנזר, ב-10 בינואר 1889 נדרה את נדריה ועד יום מותה לא יצאה משערי המנזר. במהלך שהותה במנזר כתבה בשפה פשוטה ומובנת איגרות הדרכה המדריכות כיצד לחיות חיי אמונה.

בהיותה בת 24 מתה ממחלת השחפת[1] ונקברה בקתדרלה שבעיר הולדתה. רוב הנסים המיוחסים לה אירעו אחרי מותה, כגון ריפוי ילדה בת 4 מעיוורון. בשנת 1925 הוכרזה כקדושה נוצרית וב-19 באוקטובר 1997 הוכרה על ידי האפיפיור יוחנן פאולוס השני כאחת ממורי הכנסייה ("דוקטור של הכנסייה").

ארון קבורתה של תרזה ובו עצמותיה וחפצים אישיים נלקח על ידי אנשי הכנסייה למסע במדינות שונות בעולם. במקומות שנקבעו כיעדים במסגרת מסע זה נערכו תהלוכות שבמהלכן נהגו המאמינים לגעת בארון. ב-2011 הגיע הארון לישראל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]