AMIA

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
AMIA
Asociación Mutual Israelita Argentina
לוח זיכרון להרוגי הפיגוע, בחזית בניין AMIA
לוח זיכרון להרוגי הפיגוע, בחזית בניין AMIA
לוח זיכרון להרוגי הפיגוע, בחזית בניין AMIA
מדינה ארגנטינה עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון בואנוס איירס עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 11 בפברואר 1894 – הווה (130 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.amia.org.ar
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Asociación Mutual Israelita Argentina (AMIA), "האגודה לערבות יהודית הדדית בארגנטינה" הוא הארגון המרכזי של הקהילה היהודית בארגנטינה. מרכזו ממוקם בבירת ארגנטינה, בואנוס איירס. מטרותיה העיקריות של האגודה, הן לקדם את הרווחה והפיתוח של הקהילה היהודית בארגנטינה, ולשמור על המסורת והערכים של הקהילה. בבניין האגודה בוצע בשנת 1994 הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה בידי ארגון הטרור חזבאללה.

הארגון מספק חוויות איכותיות באמצעות מספר רב של פעילויות פורמליות ובלתי פורמליות, הן פעילויות פנאי והן פעילויות תרבותיות וחינוכיות, למשתתפים מכל הגילאים. הארגון מעודד מעורבות ברמה גבוהה בחיים היהודיים ובקהילה היהודית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון הוקם ב-11 בפברואר 1894, בשם "חברה קדישא" (Sociedad de entierro del rito mosaico en Buenos Aires Jevrá Kedusha) JKA. הפעילויות הראשונות שלו נועדו ליצור את התנאים הדרושים למימוש המסורת היהודית. אחת מפעולותיו הראשונות הייתה ייסוד בית קברות קהילתי, פעולה שנועדה למסד את הנוכחות היהודית כמיעוט מכונן בחברה הארגנטינאית.

עם ההגירה המתמשכת של יהודים לארגנטינה, תוך זמן קצר גדלו פעילויות הארגון. החל משנות ה-20 של המאה העשרים, עם השתלבות האוכלוסייה היהודית בחברה הכללית, הפך AMIA למרחב הביטוי והייצוגיות של כל היהודים בארגנטינה.

ב-18 באפריל 1941 הוחלף שמו של הארגון מ Jevrá Kedushá - JKA לשמו הנוכחי AMIA.

ב-26 באוגוסט 1945 חנכה הקהילה את ביתה ההיסטורי, ברחוב לואי פסטר ברובע "אונסה" בבואנוס איירס.

AMIA משמש כארגון הגג ומרכז חיי הקהילה היהודית בארגנטינה, והוא מקום היווצרותם של יוזמות חשובות שעיצבו את הקהילה היהודית, כגון וועד החינוך היהודי, וועד הקהילות היהודיות בארגנטינה, "קרן צדקה", הרבנות הראשית של הקהילה האשכנזית בארגנטינה ועוד.

בשנת 1994, התקיימו סדרת חגיגות, לרגל ציון מאה שנה לייסוד הארגון, שנקטעו על ידי הפיגוע הרצחני ב-18 ביולי, בו נרצחו 85 אנשים.

בניין AMIA, שנהרס כליל בפיגוע, נבנה מחדש באותו אתר, ברחוב פסטר 633. בבניין, שנחנך מחדש בשנת 1999, שוכנים מוסדות קהילתיים שונים, בהם נציגות הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית העולמית,ארגון דאיה - ארגון למלחמה באנטישמיות - וארגון DAC, האחראי על ביטחון הקהילה היהודית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]