אקספט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Accept)
אקספט
Accept
מקום הקמה זולינגן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות זולינגן, גרמניה
תקופת הפעילות מ-1968
סוגה הבי מטאל
חברת תקליטים סנטרי מדיה רקורדס
שיתופי פעולה בולטים U.D.O
http://www.acceptworldwide.com/
חברים
מארק טורנילו
וולף הופמן
פיטר באלטס
איו לוליס
כריסטופר ויליאמס
חברים לשעבר
אודו דירקשניידר
ג'רהרד ואהל
פרנק פרידריך
דיאטר רובך
מייקל ואגנר
סטפן קאופמן
ז'אן קואמט
הרמן פרנק
ג'ורג' פישר
רוב ארמיטג'
דייוויד ריס
ג'ים סטייסי
קן מארי
מייקל קרטלונה
סטפן שוורצמן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אקספטאנגלית: Accept) היא להקת הבי מטאל מזולינגן שבגרמניה, אשר מילאה תפקיד חשוב בהתפתחות הת'ראש מטאל והספיד מטאל, במיוחד בסצנת המטאל הגרמנית.[1] אקספט נחשבת לאחת מהאבות המייסדים של מוזיקת המטאל ומוכרת עד היום כאחת מלהקות המטאל הגרמניות המשפיעות ביותר אי פעם.[1][2]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנים המוקדמות (1968-1982)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקספט התחילה את דרכה בשנת 1968, כאשר אודו דירקשניידר ומייקל ואגנר הקימו את הלהקה תחת השם Band Xאנגלית: להקה X), אך השם השתנה לשמה הנוכחי של הלהקה זמן קצר לאחר מכן. במהלך שנותיה המוקדמות ההרכב עבר שינויים רבים, ולכן ההקלטות נשארו חובבניות. הקריירה המקצועית של אקספט התחילה בשנת 1976, כאשר הלהקה הוזמנה להופיע בפסטיבל רוק אם רהין הגרמני, שלאחריו הוצע לה חוזה הקלטות, שבעזרתו הקליטה הלהקה את אלבום הבכורה שלה - Accept, שלא זכה להצלחה מסחרית.[2]

ההרכב היציב הראשון של הלהקה הורכב מהסולן אודו דירקשניידר, הגיטריסטים וולף הופמן וג'רהרד ואהל, הבסיסיט פיטר באלטס והמתופף פרידריך, אך לאחר הכישלון של אלבום הבכורה פרידריך וואהל עזבו את הלהקה והוחלפו בסטפן קאופמן וג'ורג' פישר. ההרכב החדש הקליט את האלבום I'm a Rebel, האלבום השני של הלהקה, שזיכה אותה בתשומת לב תקשורתית.[1][2]

בשנת 1981 הלהקה הוציאה את האלבום השלישי שלה, Breaker, והצטרפה לסיבוב הופעות בינלאומי גדול יחד עם ענקיות המטאל ג'ודס פריסט ואיירון מיידן.

Restless and Wild, האלבום הרביעי של אקספט, יצא לאור בשנת 1982, אך ללא הגיטריסט ג'ורג' פישר שהוחלף בז'אן קואמט, שעזב גם הוא את הלהקה לפני תום ההקלטות.[3] האלבום הראה שינוי בסגנון של הלהקה, שהחל לנטות לכיוון מה שיקרא מאוחר יותר ספיד מטאל.[1]

הצלחה מסחרית (1983-1987)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגיטריסט וולף הופמן

בשנת 1983 יצא האלבום הבא של אקספט, Balls to the Wall, שזכה להצלחה מסחררת ונחשב עד היום לאחד מאלבומי המטאל הטובים בכל הזמנים.[4][5] האלבום הכיל שירי מחאה רבים בנושאי פוליטיקה, חברה ומיניות, ביניהם שיר הנושא של האלבום שיוצא כנגד העבדות.[6] זמן קצר לאחר יציאת האלבום הגיטריסט ג'ורג' פישר חזר ללהקה.

בשנת 1985 יצא האלבום Metal Heart, שזכה גם הוא לביקורות חיוביות ביותר.[7][8]

האלבום הבא של אקספט, Russian Roulette, יצא לאור בשנת 1986. ב-1987 הסולן אודו דירקשניידר החליט לעזוב את הלהקה ולפתוח בקריירת סולו. שאר חברי הלהקה תמכו בהחלטה ואף עזרו לכתוב את האלבום הראשון של דירקשניידר ולהלחין אותו.[1][2]

הפירוק הראשון (1988-1991)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגיטריסט הרמן פרנק

לאחר שדירקשניידר עזב את הלהקה החלו החברים הנותרים לחפש סולן חדש. מועמדים רבים נבדקו, אך לבסוף הוחלט להעניק את התפקיד לדייוויד ריס, שאיתו הקליטה הלהקה את האלבום Eat the Heat בשנת 1989.

במהלך סיבוב הופעות בסוף שנת 1989 המתופף סטפן קאופמן נפצע פציעת גב חמורה, והוחלף זמנית במתופף קן מארי עד תום ההופעות. לאחר סיום סיבוב ההופעות, ולאור השינויים המשמעותיים בהרכב, הלהקה התפרקה.

האיחוד עם דירקשניידר (1992-1996)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה בסיבוב הופעות לאחר האיחוד הראשון (הסולן דירקשניידר מימין)

כמה שנים לאחר מכן נפגשו חברי הלהקה עם דירקשניידר והחליטו לחזור לפעילות בהרכב המקורי של אקספט - דדירקשניידר, הופמן, קאופמן ובאלטס, והוציאו את האלבום Objection Overruled בשנת 1993. האלבום זכה להצלחה והוביל לסיבוב הופעות ברחבי ארצות הברית. שנה לאחר מכן הלהקה הוציאה את האלבום Death Row, אך זמן קצר לאחר מכן המתופף קאופמן איבד את היכולת לנגן בעקבות פציעת הגב הישנה שלו והוחלף זמנית בסטפן שוורצמן.

האלבום הבא של אקספט, Predator, יצא לאור ב-1996 ולאחריו יצאה הלהקה לסיבוב הופעות בינלאומי.

הפירוק השני והאיחוד הקצר (1997-2005)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 19972005 חברי הלהקה התמקדו בפרויקטים אישיים. אומנם הלהקה לא התפרקה רשמית, אך לא הוקלטו חומרים חדשים. בשנת 2005 הלהקה קיבלה מספר הזמנות להופיע באירועי מטאל שונים ברחבי אירופה בהרכב הקלאסי של אקספט (דירקשניידר, הופמן, באלטס, פרנק ושוורצמן). ההופעות הצליחו מאוד ועברו את סף הציפיות של הלהקה.

כאשר נשאל במאי 2007 אם מתוכנן אלבום חדש של הלהקה בעתיד הקרוב, הסולן אודו דירקשניידר השיב:[9]

זו תהיה בעיה. אתה מבין, זה קל לנגן את השירים הישנים, כי הם כבר קיימים. בשבילי זה אפילו קל יותר, כי אני שר אותם עם U.D.O, אבל לחלק מהחברים זה היה קשה יותר. בכל זאת כולם עשו את הטוב ביותר בהופעות. אני מבין שאנשים רוצים אלבום אקספט חדש, אבל להמשיך להלחין שירים ביחד יהיה אסון. זה יהרוס יותר משזה ייצר. יש לנו מערכת יחסים טובה ועדיף שכך היא תישאר.

ב-14 במאי של שנת 2009 דירקשניידר הודיע באופן רשמי שהוא לא ישתתף באיחוד המתקרב של אקספט.[10]

האיחוד השני (2009-היום)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף מאי 2009 נפוצו שמועות שייתכן איחוד של אקספט, לאחר שהבסיסט פיטר באלטס חשף ש"משהו מדהים מתחיל להיווצר". פגישה מקרית בין חברי הלהקה לבין הסולן מארק טורנילו הובילה להפיכתו לסולן החדש של הלהקה.[11] בשנת 2010 אלבום חדש בשם Blood of the Nations יצא לאור, והיווה את אלבום אקספט המקורי הראשון לאחר הפסקה של 14 שנים.

שנתיים לאחר מכן יצא האלבום Stalingrad, וב-2014 יצא האלבום Blind Rage, שזכה להצלחה מסחררת ברחבי העולם. בדצמבר של אותה השנה הגיטריסט הרמן פרנק והמתופף סטפן שוורצמן עזבו את ההרכב והוחלפו בגיטריסט איו לוליס ובמתופף כריסטופר וויליאמס.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוגו הלהקה

חברי ההרכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסולן מארק טורנילו

הרכב נוכחי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי עבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אקספט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 הביוגרפיה של אקספט באתר Spirit of Metal
  2. ^ 1 2 3 4 הביוגרפיה של אקספט באתר Allmusic
  3. ^ ריאיון עם הלהקה באתר Metallian
  4. ^ ‏Balls to the Wall באתר Sputnikmusic
  5. ^ ‏Balls to the Wall באתר Allmusic
  6. ^ ‏Balls to the Wall באתר Songfacts
  7. ^ ‏Metal Heart באתר Sputnikmusic
  8. ^ ‏Metal Heart באתר Allmusic
  9. ^ ריאיון עם אודו דירקשניידר באתר Blabbermouth
  10. ^ "אין איחוד אקספט מתוכנן" אתר Blabbermouth
  11. ^ כתבה על הסולן החדש באתר Blabbermouth