BBC

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
סמליל ה-BBC

BBC (ראשי תיבות של British Broadcasting Corporation, "תאגיד השידור הבריטי") הוא תאגיד השידור הציבורי של בריטניה. ה-BBC מייצר תוכניות ושירותי מידע בטלוויזיה, ברדיו ובאינטרנט.

ישנם מספר ערוצי -BBC לדוגמה BBC WORLD, או BBC 3 וכן BBC 4. לכל ערוץ יש נישה משלו. BBC 4 ידוע בתוכניותיו התיעודיות. בעוד תוכניות הטבע, המדע והתרבות של ה-BBC זכו למוניטין של איכות מן המעלה הראשונה, מחלקת החדשות של התחנה סובלת ממוניטין שנוי במחלוקת בשנים האחרונות.

BBC World Service[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטה ה BBC בלונדון

"השירות העולמי" (World Service) של ה-BBC משדר משדרי רדיו ב-43 שפות לכל העולם, והוא ממומן בעיקר על ידי אגרת טלוויזיה שמשלמים אזרחי בריטניה, בדומה לאגרת הרדיו והטלוויזיה בישראל. הערוץ משדר באמצעות משדרי רדיו המפוזרים בעולם בטריטוריות בריטיות או בעלות הקשר בריטי ומשמש כשופר לממשלה הבריטית ברחבי העולם.

עד אפריל 2015‏[1] הערוץ שידר לרחבי המזרח התיכון באמצעות משדר רב עוצמה של כ-200KW, שהיה בכפר Zygi, שבפאתי לימסול, קפריסין, והיה נקלט היטב בישראל בגלים בינוניים בתדר 1323 AM. כיום, ניתן להאזין לשידורי הערוץ באמצעות האינטרנט או שידורי הלווין.

"השירות העולמי" משדר גם שידורי חדשות בטלוויזיה 24 שעות ביממה. שידור זה נקלט היטב באמצעות צלחות לווין, ומועבר בישראל באמצעות חברות הכבלים והלוויין.
כמו כן קיים הערוץ "BBC Entertainment", אשר מקרין את תוכניות הבידור וכן את סדרות הדרמה המצליחות שברשותה, גם ערוץ זה נקלט בישראל עם כתוביות בעברית.

ארגון התאגיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

תאגיד השידור הבריטי (ה-BBC) הוא שדרן מנהלת השירות הציבורי בבריטניה, מטה השידור המרכזי של התאגיד נמצא בסיטי של וסטמינסטר, לונדון. תאגיד שידור זה הוא הגדול בעולם בכמות צוות עובדיו , מספר של 23,000 חברי צוות. אחריותו העיקרית של התאגיד היא לספק את שירות השידור הציבורי בבריטניה, איי התעלה והאי מאן.

תאגיד ה-BBC הוא שדרן אוטונומי בשירות הציבורי, הפועל תחת השכר המלכותי. בתוך הממלכה המאוחדת עבודת התאגיד ממומנת בעיקר על ידי דמי רישיון הטלוויזיה השנתיים, המופקדים על כל משקי הבית בבריטניה. מחוץ לבריטניה, שירות השידור העולמי של ה-BBC מסופק על ידי שידור ישיר, ותחנות ממסר ברחבי העולם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחנת השידור הראשונה 2LO

ה-BBC בבעלות פרטית היה לארגון השידור הלאומי הראשון בעולם, ונוסד ב-18 באוקטובר 1922 בשם "חברת השידור הבריטי בע"מ". החברה המקורית נוסדה בשנת 1922 על ידי קבוצה של שש חברות תקשורת, כדי לשדר שירותי רדיו ניסיוני. השידור הראשון היה ב-14 בנובמבר של אותה שנה, מתחנת 2LO, הממוקמת בבית מרקוני, לונדון.

כדי לייצג את מטרתו ואת ערכיו, אימץ התאגיד את סמל "מגן כוחות הלוחמים", כולל את המוטו "עם ידבר אל עם לשלום", המוטו מיוחס בדרך כלל כמחווה לג 'ון מונטגיו רנדל, מנהל לשעבר של וינצ'סטר קולג', והחבר הראשון בחבר הנאמנים של ה BBC.

ב-2 בנובמבר 1936 נוסד ערוץ הטלוויזיה הראשון של BBC, שנקרא BBC one, ועד היום הוא הערוץ הנצפה ביותר בבריטניה. בהמשך נוסדו ערוצים נוספים - BBC2, BBC3, BBC4, BBC News, BBC Parliament, BBC HD, CBBC, ו-CBeebies.

תחרות ל-BBC הוצגה בשנת 1955 על ידי ITV, רשת טלוויזיה מסחרית אשר פעלה באופן עצמאי. עם זאת, המונופול על שירותי ה-BBC ברדיו נמשך לתוך שנות השבעים של המאה העשרים.

BBC וישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלשכה המרכזית של ה-BBC במזרח התיכון שוכנת בגן הטכנולוגי מלחה שבירושלים[2]. בין ה-BBC לרשויות הממשלתיות הרלוונטיות בישראל שררו בעשורים האחרונים לא פעם יחסים מתוחים‏[3], וה-BBC הואשם.‏[4] בנקיטת עמדה פרו-פלסטינית או פרו-ערבית ואנטי-ישראלית.

סיקור הסכסוך הישראלי-פלסטיני על ידי התקשורת הבריטית נתפס כאנטי-ישראלי, תוך נקיטת גישה אקטיבית והעסקת כתבים מקומיים פלסטינים המחויבים למטרת עמם ולא לסיקור אובייקטיבי של האירועים. ל-BBC חלק בולט בכך, לאור תדמית הערוץ כבעל רמת מקצועיות ואמינות בינלאומיים גבוהים.‏[5] מניתוח סיקור ה-BBC את ישראל עלה כי סיקור ה-BBC את ישראל היה ב-85 אחוז מהמקרים שלילי, 15 אחוז ניטראלי, ו-0 אחוז חיובי. כשלרוב ישראל מוצגת כמדינה סוררת ומרואיינים ישראלים זוכים ליחס עוין על ידי המראיין אלא אם מבקרים את מדיניות ישראל. כשהטרור הפלסטיני לעולם לא מוצג כטרור אלא כ"קיצונים" או "חמושים" ורציחות ישראלים על ידי פלסטינים מוצגים כהריגות.‏[6] שלושה מחקרים שהתפרסמו בין השנים 2002-2004 קבעו כי ה-BBC נוקט בגישה לא פרופורציונלית בכיסוי הסכסוך הישראלי-פלסטיני ובנקיטת עמדה אקטיבית מוטה, אנטי-ישראלית ופרו-פלסטינית עקבית. החוקרים טענו לאי-דיוקים וחוסר אובייקטיביות בכיסוי הערוץ ,הכוללים: בחירה סלקטיבית של עובדות, והשמטת עובדות באופן מודע כך ש"יציגו את ההפך מהאמת". הם סיכמו כי "באופן תדיר, דיווח ה-BBC מטעה. לעתים נראה כי הם ממצאים חומר כך שיתאים לדעות הקדומות שלהם". היו אף כאלו שהאשימו את ה-BBC בעידוד האנטישמיות בבריטניה, אירופה והעולם באופן מכוון.‏[5]

ביולי 2012, בדף המייצג את ישראל באתר ה-BBC שנוצר עבור האולימפיאדה לא נרשמה לישראל עיר בירה (ואילו "מזרח ירושלים" נרשמה כבירת "פלסטין") ותמונת חייל ישראלי מתעמת עם פלסטיני פורסמה כמייצגת את המדינה. בדפים של סוריה ואיראן לעומת זאת, הוצגו תמונות נייטרליות ללא התייחסות כלשהי לסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליהן בשל הדיכוי האכזרי של ההתקוממות העממית בראשונה או תוכנית הגרעין בשנייה. התמונה המייצגת את ישראל הוחלפה רק לאחר פניית לשכת ראש הממשלה‏[7].

ביוני 2012 התנצל מנכ"ל ה-BBC על החלטת עורכי החדשות של הרשת שלא לסקר את הפיגוע באיתמר[8].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ BBC World Service English to end medium wave radio in Eastern Mediterranean on 1323kHz in April, הודעה באתר ה-BBC מה-3 בפברואר 2015
  2. ^ "המשרדים הראשיים של ה-BBC במזרח התיכון ממוקמים בירושלים". Retrieved 2005-05-05. 
  3. ^ ענבל אביב, עמוס באר, ישראל החליטה לנתק מגע עם איגוד השידור הבריטי - בגלל התחקיר בנושא הגרעין, באתר חדשות מחלקה ראשונה (News1)‏, 29 ביוני 2003
  4. ^ איילת רוזן, לונדון, ‏BBC: לאחר שנים של אפליה, סיקור הוגן לישראל, באתר ‏mako‏‏, ‏22 באפריל 2013‏
  5. ^ 5.0 5.1 Gilboa, Eytan. "Public diplomacy: The missing component in Israel's foreign policy." Israel Affairs 12.4 (2006): 715-747.
  6. ^ Ṿisṭrits, Roberṭ. From blood libel to boycott: changing faces of British antisemitism. Vidal Sassoon Internat. Center for the Study of Antisemitism, 2011.
  7. ^ אלי ברדנשטיין, ישראל ביקשה, BBC שינתה את דף המדינה, באתר nrg‏, 25 ביולי 2012
  8. ^ איתמר פליישמן, מנכ"ל BBC התנצל: טעינו בסיקור הטבח באיתמר, באתר ynet‏, 27 ביוני 2012