Battle Pass

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בתעשיית משחקי הווידאו, Battle Pass הוא סוג של גישת מונטיזציה אשר מספקת תוכן נוסף עבור משחק בדרך כלל באמצעות מערכת בשלבים, ומתגמלת את השחקן עם פריטים במשחק עבור משחק והשלמת משימות ספציפיות. בהשראת מערכת הכרטוס של ה־season pass שמקורה ב־Dota 2 בשנת 2013, מודל ה־battle pass זכה לשימוש רב יותר כחלופה לדמי מנוי ו־loot boxes (בתרגום חפשי: תיבות שלל) מאז סוף העשור האחרון. לרוב ה־battle pass מציע גרסה חינמית, אשר נגישה עבור כל משתמש, וגרסה יוקרתית שדורשת חיובים שנתיים או עונתיים בתמורה לפריטים משופרים וקוסמטיקה.

עקרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתוך משחק וידאו, battle pass עשוי להיות מוצע לשחקן בחינם, או שהשחקן צריך לרכוש אותו דרך מיקרוטרנזקציות(אנ'). מרגע שהשחקן קיבל את ה־battle pass, הוא מציג לשחקן מספר דרגות תגמול. עבור הרווחת מספיק נקודות ניסיון על מנת להשלים את הדרגה, השחקן מקבל את התגמול שמוגדר עבור אותה הדרגה ומתקדם להבאה. תגמולים אלה הם בדרך כלל קוסמטיים, כגון אפשרויות התאמה אישית של דמויות ונשקים (אשר ידועים בכינוי "סקינים"), הבעות ותנועות ודברים נוספים שגם הם אינם משפיעים על מהלך המשחק עצמו. בדרגות גבוהות יותר מסופקים תגמולים נחשקים יותר, המציעים לשחקנים דרך להציג לראווה אפשרויות התאמה אישית ייחודיות אלה בפני שחקנים אחרים בתור סמל סטטוס. נקודות ניסיון מתקבלות בכך שהשחקן משחק משחקים, ולעיתים קרובות דרך השלמת משימות בתוך המשחק. ישנם משחקים אשר מציעים דרך להאיץ את ההתקדמות בדרגות ה־battle pass על ידי שימוש במיקרוטרנזקציות(אנ'). במשחקים שבהם קיים battle pass חינמי וגם בתשלום, לרוב הגרסה החינמית תכלול פחות דרגות או שתציע תגמולים פחות נחשקים. ההתקדמות של השחקן בגרסה בתשלום תישמר למקרה שהשחקן יחליט לרכוש אותה וכך הוא יקבל את כל הפרסים מהדרגות בגרסה בתשלום שהשלים.

באטל פאסים והתגמולים שהם מכילים זמינים לזמן מוגבל, בדרך כלל למשך כמה חודשים, שאחריהם יתווסף למשחק battle pass חדש ובו תגמולים חדשים שניתן להשיג. לאחר שבאטל פאס מסוים מסתיים לא ניתן להשיג את התגמולים שבו יותר. משחקים רבים משנים את השם של ה־battle pass שלהם מעט. לדוגמה, במשחק Rocket League הוא נקרא "Rocket Pass", במשחק PUBG: Battlegrounds הוא נקרא "Survivor Pass" ובמשחק Fortnite Save the World הוא נקרא "Ventures level".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת מן הפעמים הראשונות בהם נראה העיקרון של battle pass הייתה במשחק Dota 2 של חברת Valve, בתקופה שלמשחק היה אירוע שסובב סביב הטורניר The International של שנת 2013, שהוא טורניר הספורט האלקטרוני השנתי של המשחק Dota 2. בעודו קרוי "Compendium", הוא סיפק תוכן ייחודי למשחק ותכונות נוספות עבור השחקנים אשר רכשו אותו, כאשר 25 אחוזים מן ההכנסות שנבעו ממנו הלכו לבריכת הפרסים עבור האירוע. בשנת 2016, Valve כללו את ה־Compendium ב־battle pass בינלאומי גדול יותר, ומאוחר יותר אף הציגו גרסה חודשית עם המנוי "Dota Plus" בשנת 2018. Valve גם הוסיפו "campaign passes" למשחק Team Fortress 2 בשנת 2015, שהציבו בפני השחקן אשר רכש אותם מספר מטרות לזמן מוגבל שבמידה וישלים אותם יזכה באפשרויות התאמה אישית ייחודיות.

הפופולריות של הבאטל פאס צמחה בצורה משמעותית בשנת 2018 עם השימוש שלו על ידי החברה אפיק גיימס במשחק פורטנייט. ההצלחה הרבה שלו בקנה מידה שכמעט ולא נראה בעבר משכה תשומת לב רבה כלפי שיטות המונטיזציה שלו. המשחק החינמי אימץ את לוח הזמנים העונתי, כך שכל עונה נמשכת כ־10 שבועות (לפעמים יותר), ובכל עונה נוספים סטים של פריטים קוסמטיים ו־emotes אשר מוצעים. פורטנייט הציעו לראשונה battle pass בעונה השנייה של המשחק, בתקופה שבה המשחק היה בצמיחה משמעותית בכמות השחקנים שלו, ומאז הוא בשימוש בכל עונה של המשחק.