Bombtrack

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Bombtrack"
סינגל בביצוע Rage Against the Machine
מתוך האלבום Rage Against the Machine
יצא לאור 20 ביוני 1993 עריכת הנתון בוויקינתונים
פורמט תקליטור עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ראפ מטאל עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים אפיק רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה גארת' ריצ'רדסון עריכת הנתון בוויקינתונים
כרונולוגיית סינגלים של Rage Against the Machine
"Bullet in the Head"
(1993)
"Bombtrack"
(1993)
"Freedom"
(1994)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Bombtrack (בעברית: שיר פצצה) הוא השיר הפותח של האלבום "Rage Against the Machine" מאת Rage Against the Machine. זהו שיר רוק כבד וראפ מטאל מחאתי.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר נכתב על ידי כל חברי Rage Against the Machine יחד: זאק דה לה רוחה, טים קומרפורד, טום מורלו ובראד וילק. השיר הופיע לראשונה באלבום הבכורה של הלהקה כרצועה הפותחת שלו. השיר זכה להצלחה מרובה ויצא לאור ב־20 ביולי 1993 כסינגל נפרד. השיר הולחן על ידי בסיסט הלהקה טים קומפורד, והוא השיר אחד משלושה שירים באלבום הכתובים על סולם F# (בתווים: פה דיאז). שם השיר מתייחס לשיר עצמו כשנכתב "שיר פצצה" (Bombtrack) מכיוון שבעולם ההיפ הופ המילה פצצה פירושה לרוב "הטוב ביותר" - כך שם השיר הוא גם משחק מילים מכיוון שהשיר נקרא "השיר הטוב ביותר" ובנוסף מדבר על פצצות ומלחמות.

בשנת 1993 פורסם קליפ (סרטון מוזיקה) לשיר, ובו רואים את חברי הלהקה לצד הפגנות ואירועים מטעם המפלגה הפרואנית השנויה במחלוקת סנדרו לומינו, ומנהיגה אבימה גוזמן[1]. הקליפ אמנם לא יצא לאור עד שנת 2003 כחלק מהאלבום החי שלהם, "האולימפיאדה הגדולה" (בהתייחסות לאולימפיאדת אתונה 2004).

שינויים בהופעות חיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר נוגן בפעם הראשונה בהופעה חיה ב־8 במרץ 1992 בהופעת ענק בסן לואיס אוביספו בקליפורניה. לשיר יצאה גרסה אקוסטית בשלב מאוחר יותר, אך היא נוגנה בהופעה חיה רק פעם אחת בהופעת ליל חג המולד של KROQ ב־12 בדצמבר 1993. מילות השיר המקוריות "קו קשה, קו אחר קו!" ("Hardline, hardline after hardline!") משתנים בהופעות חיות ל- "קו קשה אחרי הקו הקשה של 'Mr. Muthafuckin' eXquire'!" (בהתייחסות לראפר Mr. Muthafuckin' eXquire (אנ'). כמו כן, גם השורה במהלך הפזמון, "שרוף! שרוף, כן, אתה הולך לשרוף!" משתנה בהופעות ל- "שרוף! פאקינג, לשרוף!" כאשר הוקלט לראשונה באולפן, ובמהלך הופעות חיות, הבסיסט טים קומרפורד שר את הפזמון עם דה לה רוחה.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הוכנס למשחק "Rock Band 3" הקונסולי, ב־8 במאי 2012. לאחר מכן הוכנס גם למשחק גיטאר הירו כשמהלכי הגיטרה המיוחדים של טום מורלו הם שלב בפני עצמו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lista de Personas y Grupos Terroristas, web.archive.org, ‏2006-02-13