פירורי לחם (ממשק משתמש)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Breadcrumb navigation)
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
קובצי GNOME, המדגימים את יישומם של ניווט פירורי לחם מבוססי מיקום בכפתורי התיקייה "var", "run" ו-"cups".

פירורי לחםאנגלית: Breadcrumb navigation) או סימני דרך הוא אלמנט בקרה גרפי שנמצא בשימוש תדיר ככלי עזר לניווט בממשקי משתמש ובדפי אינטרנט, ונועד – כפי שמרמז שמו – להשאיר סימני דרך בהתקדמות של הגולש בדפים או בעמודים שבהם הוא מבקר. אלמנט זה מאפשר למשתמשים לעקוב אחר מיקומם בתוכנות, במסמכים או באתרים.

מקור המונח הוא במסלול פירורי הלחם שהשאירו עמי ותמי באגדה הגרמנית מאת האחים גרים.

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירורי הלחם מסמנים את התוכן שבו צופה הגולש לפי הסדר שבו הוא מופיע בהיררכיית העמודים או החלונות באתר או התוכנה[1].[2] פירורי הלחם ממוקמים בדרך כלל בצורה אופקית מתחת לראש העמוד או לסרגל הניווט של אתר.[3]

דפי אינטרנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירורי לחם מופיעים בדרך כלל בצורה אופקית בחלקו העליון של דף אינטרנט, לרוב מתחת לסרגלי הכותרות או הכותרות. הם מספקים קישורים לחזרה לכל דף קודם שהמשתמש ניווט אליו כדי להגיע לדף הנוכחי או - במבני אתרים היררכיים - לדפי האב של הדף הנוכחי. פירורי לחם מספקים מסלול למשתמש לעקוב אחורה לנקודת ההתחלה או הכניסה. סימן גדול מ- (>) משמש לעיתים קרובות כמפריד היררכיה, אם כי מעצבים עשויים להשתמש בגליפים אחרים (כמו » או ›), כמו גם בסמלים גרפיים אחרים.

שביל או נתיב פירורי לחם המבוסס על היסטוריית הצפייה מוצג בדרך כלל כדלקמן: העמוד נצפה> העמוד נצפה> העמוד נצפה> העמוד נצפה> העמוד נצפה כרגע לדוגמה, בתרחיש זה, מבקר באתר צופה בשבעה עמודים (שימו לב כיצד עוקבים אחר הדפים על מנת שהמשתמש צפה בהם) דף הבית> שירותים> אודותינו> דף הבית> העלון האחרון> דף הבית> הדף הנצפה כרגע פירורי לחם אופייניים בעקבות מבנה היררכי מוצגים כדלקמן: דף הבית> דף החלק> דף המשנה.

תוכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנהלי קבצים נוכחיים הכוללים את Nemo של Linux Mint‏, Windows Explorer (החל מ־Windows Vista ואילך), Finder (עבור מערכות הפעלה של Macintosh),‏ Nautilus של GNOME,‏ Dolphin של KDE,‏ Thunar של Xfce‏, Caja של MATE‏ ו־SnowBird מאפשרים ניווט פירורי לחם, לעיתים קרובות החלפה או הרחבה של שורת כתובת.[דרוש מקור]

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם שלושה סוגים של פירורי לחם ברשת:

  • מיקום: פירורי לחם המסמנים מיקום הם סטטיים ומראים היכן הדף ממוקם בהיררכיית האתר.
  • תכונה: פירורי לחם המייצגים תכונה נותנים מידע המסווג את העמוד הנוכחי.
  • נתיב: נתיבים של פירורי לחם מראים למשתמשים את הצעדים שעשו כדי להגיע לדף הנוכחי.[4][5]

שימושיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירורי לחם של מיקום לא בהכרח מתאימים לאתרים שתוכנם עשיר כל כך עד שקטגוריות בודדות אינן מתארות באופן מלא פיסת תוכן מסוימת. מסיבה זו, תג עשוי להיות מתאים יותר, אם כי עדיין ניתן להשתמש בפירורי לחם כדי לאפשר למשתמש לחזור על עקבותיו ולראות כיצד הגיעו לדף הנוכחי.

שמות אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרשנים ומתכנתים מסוימים לחלופין משתמשים במונח "פירור עוגיות" כמילה נרדפת לתיאור עיצוב הניווט. אין לבלבל זאת עם המונח "קובץ cookie", המתייחס לעוגיות HTTP (קובצי טקסט אתרי אינטרנט כותבים במחשב המבקר המתעדים נתונים כגון פרטי כניסה).

שיתוף הפעולה הלמידה הווירטואלי של מכללת מישיגן קולג' משתמש במונח "נתיב ניווט", וכך גם משתמשים מסוימים בדרופל.

לעיתים משתמשים דוברי צרפתית וספרדית במקום זאת במונח "החוט של אריאדנה" (בצרפתית: "fil d'Ariane") ביחס לחוט שהשאיר אריאדנה לתסאוס כדי שיוכל למצוא את יציאת המבוך לאחר שהרג את המינוטאור, במקום זאת על LIFO (מחסנית). בדרך FIFO (תור).[דרוש מקור]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פירורי לחם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "פירורי לחם (Breadcrumbs) | RY Digital Media". שיווק באינטרנט עובד ומצליח שיגדיל את ההכנסות שלכם עם RY Digital. נבדק ב-2020-12-15.
  2. ^ Demetri. "16 Important Do's and Don'ts of Effective Web Design". Design Toronto Web. נבדק ב-21 ביוני 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Martini, Brands (26 באוקטובר 2018). "Everything You Need To Know About Breadcrumbs". Brands Martini. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Breadcrumbs In Web Design: Examples And Best Practices". smashingmagazine.com. 17 במרץ 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Breadcrumb Navigation: Good for Website Usability or Not? - Usabilla Blog". usabilla.com. 28 בספטמבר 2016. {{cite web}}: (עזרה)