שחר מפציע (רומן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Breaking Dawn)
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוחים לא ברורים, משפטים סתומים, עבודת טלאים בפסקת העלילה.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוחים לא ברורים, משפטים סתומים, עבודת טלאים בפסקת העלילה.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
שחר מפציע
Breaking dawn
מידע כללי
מאת סטפני מאייר
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות וושינגטון עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Little Brown
מקום הוצאה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2008
מספר עמודים 756 (אנגלית)
624 (עברית)
הוצאה בעברית
תרגום ספרית פועלים, רחל אהרוני, 2010
סדרה
ספר קודם ליקוי חמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא Midnight Sun עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002727136
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שחר מפציעאנגלית: Breaking Dawn) הוא ספרה הרביעי של סטפני מאייר בסדרת הספרים "דמדומים". הספר יצא לאור באנגלית ב-2 באוגוסט 2008. סרט המבוסס על ספר זה חולק לשני חלקים: החלק הראשון יצא ב-17 בנובמבר 2011, החלק השני יצא ב-16 בנובמבר 2012.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מחולק לשלושה חלקים:

חלק ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלק מתואר מנקודת מבטה של בלה; היא מספרת כי היא ואדוארד הודיעו לאביה צ'ארלי על חתונתם הקרבה, בעוד שאמה, רנה, מתוארת כמי שידעה כבר זמן רב שבלה ואדוארד עתידים להינשא, ובלה מופתעת מכך מאוד. באמצע ירח הדבש בלה מגלה שהיא בהריון, וזה מאוד מסוכן לבלה כי התינוק הוא גם חצי ערפד ואף אחד לא יודע מה יעשה התינוק לבלה. אדוארד מודאג מאוד לגביו ורוצה שבלה תעשה הפלה, אך בלה, בניגוד גמור לדעתו של אדוארד, מרגישה חיבה עמוקה לתינוקה ומסרבת להפיל. היא בקושי מדברת עם אדוארד רוב הטיסה חזרה הביתה וכשהם מגיעים היא פונה לרוזלי, אחותו של אדוארד, בבקשה שתגן עליה מפני ההפלה בכפייה שמתכנן אדוארד ותסייע לה להמשיך בהריון ורוזלי עוזרת לה כי היא רוצה את התינוק.

חלק שני[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלק השני מתואר מנקודת מבטו של ג'ייקוב.

צ'ארלי מקבל מידע שבתו בלה חולה במחלה ושלא ניתן לבוא לבקר אותה. ג'ייקוב חושב שבלה מתה והפכה לערפדה והולך לבית קאלן במטרה להרוג את אדוארד על כך. הוא מגלה שבלה בהריון מאדוארד ושהתינוק החצי ערפד הולך ונהיה חזק ממנה. כולם חוששים שלא תשרוד את ההריון. אדוארד מציע לו לשכנע את בלה להפיל את התינוק ומבטיח שיאפשר לבלה תינוק אחר מג'ייקוב. ג'ייקוב מהסס להציע לבלה את הרעיון וכשהוא רומז על כך היא מסרבת. כאשר ג'ייקוב מודיע לזאבים שבלה בהריון וכי היא אינה חפצה להרוג את התינוק המפלצתי שגדל בתוכה, הם מתכננים להרוג את אדוארד ואת בלה.

חושש לחייה של בלה, ג'ייקוב מסרב ומקים להקה משלו - הוא יוצא להזהיר את בני משפחת קאלן על ההתקפה הממשמשת ובאה. אל להקתו של ג'ייקוב מצטרפים סת וליאה קלירווטר ובכך מתחלקים הזאבים לשתי להקות - זו של סאם, האלפא, שמגנה על לה-פוש, ולהקתו של ג'ייקוב, שלקחה על עצמה להגן על הקאלנים. כאשר ג'ייקוב חוזר לבית משפחת קאלן, הוא מסכים שאדוארד ישנה את בלה לערפדה, דבר שהיה מביא למלחמה בין הערפדים לזאבים ללא אישור, כיוון שהיו רואים בו הפרה של ההסכם. ההסכם בין אנשי הזאב לבני קאלן אוסר על בני קאלן לשתות את דמם של בני האדם, אחרת יגורשו וירדפו על ידי הזאבים. זמן מועט אחר כך, הלידה מתחילה. קארלייל לא נמצא בבית ואדוארד נאלץ ליילד את התינוק בעזרתם של ג'ייקוב ורוזלי. כאשר בלה יולדת את תינוקה היא נמצאת במצב של אובדן דם ורוזלי שרואה ומריחה את דמה של בלה מאבדת שליטה. אליס מוציאה אותה החוצה. כאשר הלידה מסתיימת, מתברר שבלה ילדה בת. לפני הלידה הסכימו בלה ואדוארד לקרוא לתינוק, במידה ויהיה ממין נקבה, רנסמיי, חיבור של רנה ואסמה. רוזלי חוזרת לחדר ולוקחת את התינוקת רנסמיי החוצה בזמן שאדוארד מנסה להציל את חייה של בלה באמצעות החדרת הארס שלו לדמה והפיכתה לערפדית. ג'ייקוב חש שאינו מרגיש עוד משיכה מכיוון בלה וחושב שהיא מתה בעקבות הלידה. הוא יוצא מהחדר, נתקל ברוזלי עם רנסמיי ורוצה להרוג את רנסמיי. אבל ברגע שהוא רואה את פניה של רנסמיי הוא מוטבע עליה.

חלק שלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחלקו השלישי והאחרון הספר חוזר להיות מסופר מנקודת מבטה של בלה. הוא מתחיל בתיאור כאביה של בלה כתוצאה מהלידה ומהשינוי הגופני לערפדית. להפתעתם הרבה של הקאלנים, כאשר בלה מתעוררת כעבור יומיים כערפדה היא לא מתחילה כ"טירונית" צמאת דם, אלא כערפדה שמסוגלת לשלוט על יצרה ולעמוד בפני ריח דם אנושי. בלה מגלה שלרנסמיי יש כוח מיוחד שעוזר לרנסמיי להראות דברים לאחרים באמצעות נגיעה בכף ידה.

לכבוד יום הולדתה של בלה נותנים לה אסמה, אליס, ג'ספר, אמט, רוזלי וקארלייל בקתה קטנה ואדוארד מעניק לה מכונית. הקאלנים דואגים לשמור על רנסמיי מפני בלה בימים הראשונים להפיכתה לערפדה, בשל הריסון הרופף שלה בהיותה ערפדה חדשה. רנסמיי גדלה במהירות עצומה וקארליל חושש שתזכה לחיות רק 15 שנה. כשבלה, גייקוב ורנסמיי יוצאים לציד משותף, רואה בלה את אירינה וזאת מפרשת את רנסמיי כילדה-ערפדה, כאשר קיומה של ילדה-ערפדה נוגד את תקנות הוולטורי. כשאליס חוזה שהוולטרי יגיעו לבחון את התופעה, יוצאים הקאלנים לחפש עדים ובשל כך עוזבים אליס וג'ספר את בני משפחת קאלן מבלי לומר לאן מיועדות פניהם. לבסוף משפחת קאלן מצליחה לאסוף 20 עדים: בני משפחת דנאלי (קייט, טניה, כרמן ואלייזר), האמזונות (זאפרינה וסנה), המצרים (אמון, קבי, בנג'מין וטיאה) האירים (מגי, שיוון וליאם) הרומנים (ולדמיר וסטפן) והנוודים האמריקאים (גארט, מרי, פיטר, שרלוט ורנדאל) והזאבים.

לחלק מן הערפדים יש כוחות מיוחדים שאינם קיימים אצל אחרים וגם בלה מגלה שהיא יכולה לשחרר מגן בלתי חדיר כשבמקביל היא מגלה שאליס שולחת לה רמזים, במידה והוולטורי יחליטו להאשים אותם על אף ניסיון ההסברה שלהם, ולהרוג אותם. לאחר שבלה מגלה לאן הרמזים מובילים היא פונה לאיש בשם ג'יי ג'נקס שעוזר לה לזייף תעודות בריחה לריו דה ז'ניירו בשביל גייקוב ורנסמיי. כאשר מגיע היום שבו הוולטרי מגיעים לפורקס ונראה כאילו אין בררה אלא למות, מגיעים אליס וג'ספר עם קאריצ'י (אחת מהאמזונות) ביחד עם ווילן ונאוויל, אשר לנאוויל, יש סיפור דומה לזה של רנסמיי והוא בין-כלאיים כמוה - חצי ערפד וחצי אנושי, וכך נודע לכל מה יהיה עתידה של רנסמיי. לאחר שנאוול מגיע ומספר על חייו, הוולטורי משחררים אותם כשגאוותם פגועה, וכל האורחים חוזרים לביתם.

בסוף הספר, בלה מפתיעה את אדוארד ומרימה את המסך שהגן על מחשבותיה ובעצם מאפשרת לו לקרוא את מחשבותיה.

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלה סוון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר הרביעי, "שחר מפציע", נכתב מנקודת מבטם של בלה האנושית בחלקו הראשון, ג'ייקוב בחלקו השני ובלה הערפדית בחלקו השלישי. אדוארד ובלה מתחתנים, וכשהם מגלים שבלה בהריון, הם חוזרים לפורקס ומגלים שהעובר מתפתח במהירות בלתי רגילה, כנראה בשל היותו חצי ערפד, ובכך פוגע ובעצם הורג את בלה מבפנים. אדוארד מיוסר בשל כך ובטוח שהעובר הוא מפלצת. הוא רוצה לכפות על בלה הפלה אבל רוזלי מתייצבת לצידה של בלה. גם כשהעובר שובר לבלה מספר צלעות היא מסרבת להפיל אותו. קארלייל מסביר לבלה שאם תתמיד בהריון, ייתכן שתיפגע באופן שלא ניתן יהיה להפוך אותה לערפדית.

בינתיים, להקת הזאבים מגלה על העובר החצי ערפד של בלה. הם בטוחים שהוא מפלצת ומתכוונים לצאת להילחם בקאלנים כדי להרוג אותו. ג'ייקוב מתפצל מהלהקה ושני זאבים נוספים מצטרפים אליו ללהקה חדשה. ג'ייקוב וחבריו מפטרלים סביב ביתם של הקאלנים. ג'ייקוב מגיע לביקור אצל הקאלנים במהלכו בלה מנסה לנוע לבד, נופלת ושוברת את עמוד השדרה שלה. ג'ייקוב נאלץ לעזור לאדוארד ליילד את בלה, כיוון שקארלייל לא באזור. מיד לאחר הלידה הופך אדוארד את בלה לערפדה בעזרת ארס שמוזרק ישר לליבה, בעוד ג'ייקוב "מוטבע" על בתם החדשה. בחלק השלישי של הספר, אירנה אחותה של טאניה מדווחת לוולטרי על הבת החדשה של אדוארד ובלה, אך טוענת שהיא ילדה-ערפדית. הוולטורי מגיעים לפורקס במחשבה שרנסמיי, בתם של בלה ואדוארד הנה יצור לא-חוקי שמסכן את עולם הערפדים. בלה ומשפחת קאלן אוספים חברים ויחד הם מצליחים לשכנע את הוולטורי בחפותם.

אדוארד קאלן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדוארד הוא ערפד בן 109 שנה, אבל נראה בן 17. בהוא נולד בשנת 1901 בשיקגו. הוריו מתו ממגפה שפרצה באותה תקופה וקראליל שינה אותו כאשר ראה שהוא לבדו בעולם וגוסס מאותה המחלה. משפחתו המאמצת של אדוארד, משפחת קאלן, עברה לפורקס מאלסקה לפני כמה שנים, והוא לומד בבית הספר עם אחיו. משפחת קאלן לא שותה דם אדם, אלא דם של חיות, ולכן הם מכנים את עצמם "צמחוניים". לאדוארד כישרון על-ערפדי: הוא מסוגל לקרוא מחשבות. אדוארד מתואר בסדרת הספרים על ידי בלה כיפה תואר, כמו שאר בני משפחתו והערפדים בכלל, וכמקסים, מנומס, נחוש, ועקשן מאוד. הוא מאוד מגונן על בלה, יש לו נטייה להגזים במצבים שבהם הבטיחות של בלה נמצאת בסיכון. הוא שומר על סגנון דיבור ומנהגים מיושנים מחייו האנושיים בתחילת המאה ה -20.

ב"שחר מפציע" אדוארד ובלה נישאים ואחרי שבועיים בלה נכנסת להריון. בלה כמעט מתה בלידת ניתוח קיסרי, אבל אדוארד מיילד את התינוקת ברגע האחרון והופך את בלה לערפדה בהזרקת הארס שלו אל תוך ליבה ונשך אותה בצוואר בידיים וברגלים, תוך שקיים סיכון עצום לחייה. הוולטורי מתכוונים להשמיד את משפחת קאלן, כי הם חושבים שעברו על חוקי הערפדים. אדוארד ובלה עומדים בפני הוולטורי יחד עם ידידים וחברים ומנסים לשכנע אותם שהתינוקת שלהם היא לא בת אל-מוות והיא אינה מהווה איום על קיומם. לאחר שמשפחת קאלן ניצלה אדוארד, בלה ובתם רנסמיי חוזרים לביתם בשלום.

ג'ייקוב בלאק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ייקוב נולד בלה-פוש - שטח ששיך לשבט אינדיאני עתיק יומין, וצבע עורו מתואר כאדמדם-חום. אמו של ג'ייקוב נפטרה בצעירותו, ויש לו שתי אחיות שאחת מהן, רייצ'ל, מוטבעת על פול, חבר בלהקה. ג'ייקוב מתואר בספרים כגבוה מאוד, מתנשא לגובה של מעל ל-2 מטר עם שרירי גוף עבים, כמו של שרירן. ג'ייקוב חובב מכונאות ומכוניות. בילדותו בילה ג'ייקוב עם בלה במהלך חופשות הקיץ השנתיות שלה בפורקס בדיג וטיולים.

העיבוד הקולנועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דמדומים 4 : שחר מפציע

שחר מפציע (באנגלית: Breaking Dawn) הוא סרט קולנוע אמריקאי בשני חלקים בבימויו של ביל קונדון. הסרט, שחולק לשני חלקים, מבוסס על הספר הרביעי והאחרון בסדרה "דמדומים", מאת סטפני מאייר. שני הסרטים מהווים את החלק האחרון בסדרת סרטי דמדומים הפופולרית. התסריט נכתב על ידי מליסה רוזנברג, שכתבה את כל תסריטי הסרטים בסדרה. בסרטים מככבים קריסטן סטיוארט, רוברט פטינסון, וטיילור לאוטנר. הטריילר הרשמי הראשון של שני החלקים יצא לאקרנים ב-15 ביוני 2011. הקרנת הבכורה העולמית של החלק הראשון התקיימה ב-18 בנובמבר 2011 (ובישראל ב-17 בנובמבר). החלק השני מתוכנן לצאת לאקרנים כשנה לאחר מכן ב-16 בנובמבר 2012.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"דמדומים" מאת סטפני מאייר
דמדומים
סרט
מולד הירח
סרט
ליקוי חמה
סרט
שחר מפציע
סרט - חלק 1, סרט - חלק 2
החיים השניים הקצרים של ברי טאנרMidnight Sun