Dome (חברה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Dome
נתונים כלליים
תקופת הפעילות 1975–הווה (כ־49 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה Maihara עריכת הנתון בוויקינתונים
ענפי תעשייה ספורט מוטורי עריכת הנתון בוויקינתונים
 
www.dome.co.jp
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Dome Co. Ltd, (ביפנית: 株式会社童夢‏) היא חברה יפנית לתכנון מכוניות, בעיקר מכוניות ספורט.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1965 מינורו חאיאשי בנה את מכונית ספורט הראשונה שלו. היא הייתה מבוססת על שיפורים טכנולוגיים שבוצעו בהונדה S600. אף על פי שלמינורו לא היה ניסיון קודם, המכונית זכתה במרוץ מכוניות של סוזוקי. בשנת 1966 הוא בנה מכונית על בסיס הונדה S800 שהשתתפה בתחרות "גראן פרי של יפן".

בשנת 1975 הוא הקים את חברת "Dome". בשנת 1978 החברה הציגה את המכונית Dome Zero בתערוכת הרכב הבינלאומית של ז'נבה. המטרה הייתה שרכב זה יעבור לייצור סדרתי, אך דגם לא הצליח לקבל את האישורים הנדרשים.

בהמשך החברה החלה בשיתוף פעולה עם מחלקת מכוניות ספורט של "טויוטה".

מכוניות פורמולה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

מינורו חאיאשי שיתף פעולה עם בן דודו בבניית מכוניות שמתאימות לתחרויות של פורמולה 3. במסגרת זו הם תכננו מספר מכוניות שזכו במרוצי מכוניות במהלך שנות ה-80 של המאה ה-20 לרבות "מאקאו גראן פרי" בשנת 1981. אך לאחר שינויים שהתרחשו בנישה של מכוניות אלו, חברת Dome עזבה את התחום. בשנת 2020 הוכרז על התוכניות לבנות מכונית חדשה לתחרויות פורמולה 3.

Jiotto Caspita[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנות ה-80 החברה התרכזה בתכנון מכונית על מדגם Jiotto Caspita. נבנו אבות טיפוס והוצגו בתערוכות אך בסופו של דבר הדגם לא עבר לייצור בגלל בעיות כספיות.

פורמולה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1995 החברה הכריזה על תוכניות לתכנן מכונית לתחרויות "פורמולה 1". המכונית קיבלה שם Dome F105 והייתה צפויה להתחרות בשנת 1997. בעקבות הסכם קונקורד היו עיכובים בתכנון. בשנת 1999 התכנון הופסק בעקבות הסכם של "הונדה" עם מתכנן אחר.

המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת המאה סוכם על ריכוז תכנוני במכוניות מיועדות לתחרות Super GT היפנית. תוכננו מכונית לתחרות זו עבור צוות של החברה וגם תוכננו מכוניות עבור "הונדה".

בשנת 2001 הוקמה חברת בת DOME Carbon Magic שמתרכזת בפיתוחים בתחום חומר מרוכב.

מכונית מדגם Dome S101 שודרגה להתאמה למרוץ 24 השעות של לה מאן. בהמשך פותח דגם S102 שהשתתף בתחרות לה מאן בשנת 2008. דגם משודרג של המכונית השתתף בתחרות לה מאן בשנת 2012.

החל משנת 2014 החברה תכננה מכוניות לתחרויות "פורמולה 4".

במאי 2022 מתוכנן להתקיים מרוץ מכוניות חשמליות באיסטנבול. כל המתחרים ישתמשו במכוניות מבוססת תכנון Dome.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Dome בוויקישיתוף