דום 3

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Doom 3)
דוּם 3
Doom III
עטיפת המשחק
עטיפת המשחק
כללי
תאריך הוצאה 3 באוגוסט 2004
סוגה יריות בגוף ראשון, אימה-הישרדות
פיתוח id Software
הוצאה לאור Activision
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Activision
Valve
עיצוב טים ווילץ
סדרה דום
דרישות תוכנה
גרסה 1.3.1
מנוע משחק id Tech 4
מצבי משחק שחקן יחיד, מרובה משתתפים
דירוג על פי ESRB מגיל 17
פלטפורמות Windows, Linux, Mac OS X, Xbox. Xbox 360, PlayStation 3
מדיה CD, הורדה דיגיטלית דרך סטים
המשחק הקודם דום 64
המשחק הבא דום (2016)
דרישות מערכת
מעבד פנטיום 4 במהירות 1.5GHz (מומלץ: 3GHz)
זיכרון 384 MB RAM (מומלץ: 1GB)
כרטיס מסך תואם DirectX® 9.0b, עם 64MB זיכרון (מומלץ: 256MB)
מקום פנוי 2.2GB
מערכת קול תואם DirectX® 9.0b
בקרים מקלדת בלבד או בשילוב עם עכבר או ג'ויסטיק
www.doom3.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דום 3אנגלית: Doom III; בתרגום חופשי: אבדון 3) הוא משחק מחשב מסוגת אימה בדיוני ופעולה מסגנון יריות בגוף ראשון שפותח על ידי חברת id Software וראה אור בשנת 2004[1]. המשחק הוא למעשה עיבוד מחודש ועתיר גרפיקה לעלילת המשחק המקורי, שמשתמש במנוע החדשני id Tech 4 המבוסס OpenGL. עם מכירות של למעלה מ-3.5 מיליון עותקים, זהו המשחק המצליח ביותר בסדרה[2], ובאפריל 2005 יצאה לו חבילת ההרחבה "Resurrection of Evil" ("תחיית הרשע מחדש"). כמו כן, המשחק זכה לפרסום במדיות אחרות כגון ספרים שנכתבו על בסיס עלילתו, כמו גם ביציאתו של סרט הקולנוע "דום" ב-2005.

באוקטובר 2012 יצאה מהדורה מחודשת של המשחק שנקראת Doom 3 BFG Edition שיועדה להפצה בסטים בלבד, בה מנוע המשחק שופר ונוספה תמיכה בטכנולוגיית תלת-ממד.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לחימה בשד מרובה-רגליים בעזרת מקלע רב-קנים

דום הוא משחק יריות בגוף ראשון, כלומר, השחקן רואה את העולם דרך העיניים של הדמות הראשית. המטרה בכל שלב היא למצוא את חדר היציאה המוביל לשלב הבא (לרוב מסומן בשלט "EXIT"). בדרך על השחקן להתגבר על סכנות ומכשולים שונים כגון מפלצות, תקרות הצונחות על השחקן, שטחים מזוהמים בפסולת רדיואקטיבית ודלתות נעולות שעבורן נדרש למצוא מפתח או מפסק הפותח אותן. בניגוד למשחקים הקודמים, המשחקיות במשחק אינה מהירה ומבוססת על הריגת אויבים רבים ככל האפשר, אלא בנויה כמשחק אימה בה השלבים מעוצבים בצורה מבוכית (אם כי ליניארית למדי), מבוססת עלילה בה השחקן לא רק מסתובב והורג אויבים אלא גם מתקשר ונעזר בדמויות ללא שחקן הפזורות במשחק. הסביבה יותר חשוכה, התחמושת יותר נדירה ולשחקן אין כל כך יכולת להבחין במפלצות שמתקרבות אליו. במהלך המשחק מתמודד השחקן מול שלל יצורים ודמויות מפלצתיות, בהם שדים, רוחות רעות ואנשים אחוזי-דיבוק. יריבים אלה הם גורם משחקיות עיקרי, ומכונים בז'רגון המשחק "מפלצות", וניתן לחסלם עם מגוון כלי נשק: אקדח ואגרופן, שנועד למקרה שהתחמושת אזלה, מסור חשמלי, רובה ציד, תת מקלע, מיניגאן, משגר רקטות, רובה פלזמה מהיר-ירי (שלפי העלילה הוא עדיין בשלבי פיתוח על ידי UAC) ורובה פלזמה-מפציץ בשם BFG-9000 (ראשי תיבות של Big Fucking Gun), הנחשב לכלי הנשק העוצמתי ביותר במשחק. השחקן כמו כן חמוש בפנס איתו הוא יכול להאיר על מקומות חשוכים מדי, פנס שבגרסת BFG הפך מכלי המוחזק ביד לכלי המורכב על הראש (מה שמאפשר את נשיאתו ביחד עם כלי נשק). קיימים גם מקומות סודיים המכילים כלי נשק וחפצים חיוניים אחרים כגון ערכות עזרה ראשונה, שריון ותחמושת.

השחקן מקבל מדי פעם תשדורות רדיו שבעזרתם הוא יכול להתעדכן במשימות אך לעיתים גם במצב של יתר החיילים, שכן מדי פעם משודרים צרחות, זעקות אימה, לחימה וכן קולות לא מזוהים שמוסיפים לאווירת האימה.

השחקן מצויד גם במחשב כף-יד איתו ניתן לבצע שלל פעולות: קבלת הרשאות אבטחה בהם ניתן להשתמש כדי לפתוח אזורים במפה, מידע על חלקים שונים במתקן, כמו כן העברת תשדורות ונגינת סרטוני וידאו הקשורים לעלילה. בכל פעם כשהשחקן מוצא מחשב כף יד שכזה, המידע שבו מתקבל אוטומטית אל המחשב של השחקן, ביניהם גם קודים שניתן לפתוח איתם דלתות וכו'. כמו כן, המשחק מציע מסכי מחשב אינטראקטיביים שניתן לעבוד איתם כאילו מדובר במחשב.

המשחק מציע גם מצב מרובה משתתפים לרשת, אך מצב זה מוגבל ל-4 שחקנים ובחבילת ההרחבה הוגדל ל-8 שחקנים, במצבי deathmatch בלבד.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מתרחש בשנת 2145 במאדים, בעיר Mars City במתקן של חברת איגוד התעופה והחלל (The Union Aerospace Corporation) – תאגיד צבאי-תעשייתי המבצע ניסויים סודיים בטלפורטציה בין הירחים של מאדים - פובוס ודימוס. השחקן מגלם נחת חלל אלמוני שנשלח לעבוד שם. באחד הימים, עקב תקלה במתקני החברה, יצורים מהגיהנום מגיחים דרך שערי הטלפורטציה.

תגובת ההגנה של יחידות האבטחה לא מצליחה לעצור את הפלישה, ובמהרה השדונים משתלטים על הבסיסים הצבאיים והורגים את רובם או הופכים אותם לזומבים אחוזי דיבוק. הנחת שנעזר ביתר הניצולים מוכרח להציל את המתקן, ומגלה כי בין הניצולים יש בוגד שמשתף פעולה עם השדים, שהוא ד"ר בטרוגר המדען הראשי וראש הצוות שהיה אחראי על ניסויי הטלפורטציה. במהלך המשחק מגלים כי בטרוגר הוביל את הפרויקט הנ"ל כדי לשרת את האינטרסים האישיים והמרושעים שלו.

בטרוגר מוביל את הנחת למלכודת שמעבירה אותו הישר אל הגיהנום. בגיהנום, הנחת מגלה כי על מנת למצוא דרך לסגור את השער לגיהנום, עליו למצוא חפץ מאדימי מסתורי בשם "קוביית הנשמות" (Soul Cube). לאחר שהוא חוזר מהגיהנום, הוא מגלה כי המפקד שלו לשעבר, קלי, עבר שינוי מפלצתי. לאחר שהוא נלחם בקלי הוא לוקח את ה BFG 9000 שקלי חומש איתו קודם לכן ומחפש את השער לגיהנום, שם הוא נלחם בסייבר-שד (אותו הבוס מהמשחק הראשון) ובעזרת קוביית הנשמות מצליח לסגור את השער.

בסיום המשחק, רואים את בטרוגר בצורת שד מפלצתי נורא בדמות דרקון. השם שלו כעת הוא המלדיקט (The Maledict) והוא ישמש בתור האויב הראשי של חבילת ההרחבה.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר בשנת 2000 הכריז ג'ון קארמק על כוונתו לעשות רימייק למשחק הראשון בסדרת דום, בעזרת טכנולוגיית תלת מימד מתקדמת אותה כינה "הדור הבא". לאחר איומי פיטורין על קווין קלאוד ואדריאן קארמק (שני בכירים ב-id שהתנגדו לכוונת הרימייק) וההצלחה הטכנולוגית של המשחק Return to Castle Wolfenstein, הפיתוח של המשחק החל. זה קרה מייד לאחר שחבילת ההרחבה Team Arena למשחק Quake 3 שוחררה. גרסה נסיונית של המשחק הוצגה בתערוכת E3 של 2002 וזכתה לשבחים רבים[3]. באותה שנה, שני עובדים בחברת כרטיסי המסך ATI הדליפו גרסת פיתוח של המשחק לאינטרנט[4]. הכוונה הייתה לשחרר את המשחק בחג המולד של 2003, אך העניין נדחה עד לתאריך שחרורו הרשמי ב-2004.

טרנט רזנור ולהקת ניין אינץ' ניילז היו אמורים להלחין את הפסקול למשחק, כפי שעשו עבור המשחק Quake, אך עקב בעיות תקציביות הלחנת הפסקול הוטלה על אחרים ביניהם כריס ורנה, מי ששימש בעבר כמתופף של NIN ושימש באותה עת כמתופף של מרילין מנסון, שבין היתר הלחין את נעימת הנושא של המשחק.

מנוע המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – id Tech 4

id Tech 4, המנוע שפותח עבור דום 3 ושוחרר גם עבור Quake 4 ומשחקים אחרים מבית Id, תוכנן להוות שיפור למנוע id Tech 3 (ששירת משחקים כמו Quake 3 ובעצמו היה וריאציה של Quake Engine הוותיק) אך יצא שעל בסיס id Tech 3 נכתב מנוע כמעט חדש לחלוטין, ובכך יצר דור חדש של מנועי משחק מבית id. המנוע הציג 3 אפשרויות גרפיות חדשות: הצללה ותאורה מאוחדת (Unified lightning and shadows), אנימציות מורכבות שהוצגו בזמן אמת, ומשטחי-ממשק שבהם ניתן לקיים איתם אינטראקציות[5]. ספר ההדרכה הרשמי של המשחק דיווח כי במשחק השתמשו במעל ל-25,000 קובצי תמונה ומעל ל-500,000 שורות קוד עבור הממשקים האינטראקטיביים הללו. עוד שיפורים כללו הדגשת טקסטורות, מערכת פיזיקה מתקדמת ותמיכה בסאונד היקפי של 5.1 ערוצים.

קוד המקור של המנוע שוחרר ב-2011 תחת הרישיון הציבורי הכללי של גנו[6].

קבלה וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק היה להצלחה מסחרית וקיבל ביקורות חיוביות, נכון ל-2007 עם מכירות של למעלה מ-3.5 מיליון עותקים, זהו המשחק המצליח ביותר אי פעם מסדרת המשחקים דום ולמשחק המצליח ביותר של id. רוב המבקרים דירגו אותו בביקורות חיוביות, שנעו בין 85% ל-94% ואף 100% וזיכו אותו בפרסים דוגמת משחק השנה של 2004 לצד Half-Life 2 ו Far Cry, וכן המשחק בעל הגרפיקה הטובה ביותר[7]. עם זאת, הביקורות ציינו לרעה את המשחקיות שלא השתנתה ממשחקים קודמים (מבוססת מה שהם כינו "תירה עליהם לפני שהם יורים עליך!") ואף נטשה חלק מעקרונות העיצוב שלהם, האינטליגנציה המלאכותית הירודה יחסית של האויבים ומצב מרובה המשתתפים לא מספק של המשחק. הרבה גיימרים ציינו כי הגרפיקה במשחק מאוד כבדה ודורשת חומרה "מפלצתית" למיצוי האפשרויות של המשחק - לשם הבהרה, כדי להריץ את המשחק עם אפשרויות גרפיות ברמת ultra ועם כל הפילטרים במקסימום, נדרש היה כרטיס מסך עם לפחות 512 MB RAM, כרטיסים שהגיעו לשוק הגיימרים רק ב-2006 (בעוד רוב כרטיסי המסך ששווקו לשוק הגיימרים ב 2004 הכילו 128MB זיכרון).

בניגוד לקודמיו, דום ודום 2, המשחק לא הותיר חותם משמעותי בסצנת הגיימינג.

הסרט המבוסס על המשחק יצא באוקטובר 2005 בכיכובם של דוויין ג'ונסון ("דה רוק"), קארל אורבן ורוזמונד פייק. הסרט זכה לביקורות עלובות אך להצלחה בקופות בשבועות הראשונים ליציאתו[8].

המשחק הרביעי בסדרה, אשר מהווה אתחול מחדש, נקרא בשם דום והוא יצא לאור ב-2016 לאחר קשיים רבים בפיתוחו שגרמו לאיד לאתחל מחדש את כל תהליך הפיתוח ב-2012. איד השתמשה במנוע חדש לגמרי בשם id Tech 6[9].

הרחבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חבילת ההרחבה - Doom 3: Resurrection of Evil[עריכת קוד מקור | עריכה]

חבילת ההרחבה פותחה על ידי איד בשיתוף אולפן המשחקים Nerve Software למחשב האישי (Windows ולינוקס) ולקונסולת האקס בוקס. היא שוחררה ב-3 באפריל 2005 עבור המחשב ו7 חודשים מאוחר יותר עבור האקסבוקס (כמשחק נפרד, שאינו דורש את דום 3 המקורי כדי לפעול). המשחק כלל שינוי מרענן למשחקיות באמצעות רובה כוח המשיכה (The Grabber, רובה שאופן פעולתו דומה מאוד לגראביטי גאן מHalf-Life 2 אם כי איד ציינו שהרעיון פותח על ידם לפני שValve הוציאו את Half-Life 2), תריסר שלבים חדשים ושש מפלצות חדשות לקמפיין לשחקן יחיד, שמונה מצבי משחק נוספים למצב מרובה המשתתפים, ועוד שני כלי נשק חדשים: אבן הגיהנום (Hellstone) ורובה ציד דו קני, נשק שהוצג תחילה בדום 2 וחזר הפעם לחבילת ההרחבה.

מי שרכש את גרסת האקסבוקס של המשחק, קיבל בחינם גם את שני הכותרים הראשונים בסדרה: דום ו-דום II: גיהנום על כדור הארץ, ביחד עם ההרחבה שלו Master Levels for Doom II.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מתרחש בשנת 2147, שנתיים לאחר התרחשות האירועים במשחק המקורי. חברת איגוד התעופה והחלל (UAC - The Union Aerospace Corporation) קולטת איתות בלתי מזוהה שמקורו באחד מהלווינים שסובבים סביב מאדים, ושולחת צוות לחקור את המקרה. הצוות מוצא חפץ מיוחד, אך עם מציאתו מתחדשת שוב פלישת השדים מהגיהנום במלוא העוצמה. השחקן, נחת ומהנדס קרבי שנשלח לשטח, חייב להילחם בשדים כדי להגיע לד"ר מק'נייל - חושפת שחיתויות שדיווחה על תוכניותיו הזדוניות של ד"ר בטרוגר קודם לכן. לאחר שהוא מוצא אותה היא אומרת לו שכדי לעצור את הפלישה הוא חייב להשיב את החפץ - אבן הגיהנום - בחזרה לגיהנום.

הנחת יורד לגיהנום, שם הוא נלחם נגד שלושה האנטרים - שדים שמחפשים אחרי אבן הגיהנום. הוא מביס אותם ושואב את כוחותיהם לתוך החפץ. לאחר לחימה בשדים הוא פוגש את ד"ר בטרוגר השטן - שד מפלצתי ונורא בדמות דרקון שנקרא המלדיקט (Maledict). לאחר קרב ממושך המלדיקט מסתער על הנחת ונושך אותו נשיכה קטלנית למדי, אך לפני שהמלדיקט מתכוון לאכול את הנחת, הנחת מפעיל את האבן ודוחף אותה אל תוך גרונו של המלדיקט מה שגורם להשמדתו, ולא נשאר ממנו זכר חוץ מהגולגולת. השמדת המלדיקט גורמת לעצירת הפלישה ובסוף המשחק השחקן מוצא את עצמו מתאושש בבסיס.

BFG Edition[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסה מחודשת למשחק (וגם לחבילת ההרחבה הראשונה) שיצאה ב-2012 ומכילה שיפורים גרפיים רבים למנוע המשחק וגם תמיכה בטכנולוגיית תלת-ממד, בעזרת משקפיים מתאימים. המשחק שוחרר בהתחלה אך ורק לסטים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דום 3 בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]