דורבלומאב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Durvalumab)
דורבלומאב
שמות מסחריים בישראל
Imfinzi
נתונים כימיים
כתיב כימי C6052H10018N1742O2024S42 
מסה מולרית 146322.36
נתונים פרמוקוקינטיים
קשירה לחלבונים קיימת אך זניחה
זמן מחצית חיים 18~ שעות
בטיחות
מעמד חוקי נמצא בסל הבריאות
דרכי מתן תוך ורידי (I.V)
מזהים
קוד ACT L01XC28 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר CAS 1428935-60-7
PubChem 249565666
ChemSpider none
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דורבלומאב (באנגלית: Durvalumab; שם מסחרי: Imfinzi) היא תרופה המאושרת על ידי ה-FDA, לטיפול בסרטן שפותחה על ידי חברת Medimmune\Astrazenica[1]. זהו נוגדן מונוקלונאלי אנושי (Immunoglobulin G1 Kappa(IgG1k)), אשר חוסם את האינטראקציה בין החלבון החוץ תאי PD-1(Programmed cell death-1) והחלבון PD-L1(Programmed death cell ligand 1).

מנגנון פעולה[2][3][4][5][עריכת קוד מקור | עריכה]

אימונותרפיה בתחום הטיפול בסרטן היא גישה חדשנית ופורצת דרך בטיפול בסרטן ומחלות ממאירות. Durvalumab השייך למשפחת מעכבי PD-L1 או למשפחה המורחבת של תרופות ה-Checkpoint inhibitors ופועל על מנגנון חשוב בוויסות המערכת החיסונית אשר תאים סרטניים מנצלים בכדי להתבסס ולחמוק מזיהוי כגורם זר על ידי תאי ה-T של המערכת החיסונית אשר מסוגלים להבדיל בין גורם "עצמי" וגורם "זר", ובכך לסלק גורמים אשר אינם חלק מהגוף באופן טבעי כגון גופים זרים, חיידקים, תאים מודבקים בווירוסים או חיידקים תוך תאיים, ותאים סרטניים. אותה מוקולה כגון PD-L1, או קרובת משפחתה אשר מהווה בסיס לאימונותרפיה גם - CTLA-4, היא עיכוב, או כיבוי של תאי T, ומניעה מהם לבצע תקיפה על אותו תא. כאשר תא סרטני שאמור להיות מזוהה כזר נקשר לתא T,הוא יכול לבטא חלבון כגון PD-L1 ולמנוע מתא ה-T לזהות אותו ולהתחמק ממנו.

אופן הפעולה של Checkpoint inhibitors היא עיכוב על ידי קישור של חלבון חוץ תאי המבוטא על ממברנת התא הסרטני, ומניעה מיכולתו להיקשר לתאי T של מערכת החיסון, וליצור תגובה חיסונית כנגדו, מה שעשוי לסייע בטיפול במחלה, בעיקר בגידולים עמידים יותר לטיפולים.

התוויות[6][עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גידול מסוג Non-small lung cell carcinoma (NSCLC) STAGE III אשר אינו יכול להיות מנותח, והמחלה אינה החומרה בשילוב טיפול בכימותרפיה על בסיס פלטינום או טיפול בהקרנות.
  • Non-small lung cell carcinoma (NSCLC) ללא הראות של מוטציות ב-Epidermal growth factor receptor (EGFR) או גידול ללא אברציות כרומוזומאליות גנומיות ב-Anaplastic lymphoma Kinase (ALK), בשילוב עם טיפול ב-Trememilumab וכימותרפיה מבוססת פלטינום.
  • בשילוב עם Etoposide ושילוב של Carboplatine או Cisplatin כטיפול קו ראשון בטיפול בסרטן ריאתי מתקדם מפושט (ES-SCLC).
  • בשילוב עם Gemcitabine ו-Cisplatin במבוגרים עם גידול מתקדם או גרורתי בדרכי המרה - Billiary tract cancer (BTC)
  • גידול מסוג Hepatocellular carcinoma(uHCC) שאינו יכול להיות מנותח, בשילוב עם Trememilumab

שימוש בהריון והנקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתבססות על מחקר בחיות מעבדה ועל בסיס מנגנון הפעולה, תרופה זו עלולה לגרום לנזק. אך למרות זאת אין עדות מבוססת מחקרית בנשים בהריון. אימונוגלובולינים ממקור אנושי G1 (IgG1) יכולים לחצות את השלייה, לכן Durvalumab עשוי להיות גורם פוטנציאלי מזיק לעובר מתפתח.

דרך המתן[7][עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן בשילוב עם D5W או NaCl 0.9%, התרופה משולבת עם אחת מתמיסות אלו, ובעזרת עירוי I.V - תוך ורידי, ניתנת בטפטוף למשך שעה. קבלת התרופה ניתנת פעם בשבועיים, כאשר המינון משתנה בין חולה לחולה, ובהתאם להוראות הרופא המטפל.

תופעות לוואי[8][עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תשישות ועייפות: תשישות ועייפות הן תופעות לוואי נפוצות אצל אנשים המתמודדים עם מחלת הסרטן. חשוב להקדיש זמן למנוחה, כמו גם לנסות לאמץ פעילות גופנית מתונה, כגון הליכות קצרות. אם העייפות גורמת לך לתחושת נמנום, אל תנהג או תפעיל מכשור כבד. מרבית המטופלים מדווחים על חזרה למצב תקין לאחר כ-6 חודשים. אם אתה מרגיש חולשה ועייפות רבה שאינם חולפים - יידע את הרופא על כך.
  • נפיחות ובצקת בפנים ובגפיים: התרופה עלולה לגרום לנפיחות בפנים ובגפיים, תסמין זה יכול להיות סימן לבעיות אחרות, ולכן עליך לדווח לצוות הרפואי על כל נפיחות חריגה לשם הערכה נוספת.
  • כאבי שרירים ופרקים :במהלך הטיפול ייתכן שתחווה כאבי שרירים, מפרקים או עצמות. הרופא המטפל יוכל לרשום עבורך תרופות לשיכוך כאבים. חשוב לדווח לרופא שלך אם הכאב אינו חולף. נסה לנוח ככל שתידרש לכך. אמבטיות חמות עשויות להקל על הכאבים.
  • חוסר תיאבון: התרופה עלולה לגרום לאובדן תיאבון. נסה לאכול ארוחות קטנות באופן סדיר. אל תדאג אם תאכל מעט יחסית במשך יום או יומיים. אם לאחר מכן לא חל שיפור בתיאבון שלך, מומלץ לפנות לאחות או הדיאטנית במרכז הרפואי בו אתה מטופל לקבלת ייעוץ תזונתי ועצות מעשיות בכדי להתמודד עם תופעה זו.
  • עצירות: קיימת אפשרות שתסבול מעצירות. ניתן להקל על התופעה באמצעות שתייה מרובה של נוזלים, תוספת של סיבים תזונתיים למזון ופעילות גופנית מתונה עשויים לסייע לטפל בתופעה. ייתכן שתצטרך ליטול תרופות משלשלות לטיפול בבעיה. תוכל לרכוש את התרופות בבית המרקחת גם ללא מרשם רופא. עדכן את הרופא אם אתה סובל מעצירות הנמשכת יותר מיומיים-שלושה.
  • בחילות: יש כיום תרופות יעילות ביותר נגד בחילות העשויות למנוע או להחליש את עוצמתן. אם לא ניתן לשלוט בבחילה, או שהיא נמשכת, דווח על כך לרופא שלך והוא יוכל לרשום לך תרופות אחרות שייתכן כי יהיו יעילות יותר.
  • אלרגיה בזמן העירוי: בעת העירוי ייתכן ותסבול מחום, צמרמורת,,לחץ דם נמוך, קוצר נשימה, כאבי גב או בטן, גלי חום. תרופות שיינתנו לך לפני מתן העירוי אמורות להפחית תסמינים אלו עד כמה שניתן. הצוות הרפואי יפחית את מינון התרופה או יפסיק את הטיפול בהתאם למידת הסבילות שלך לתופעות אלו.
  • דלקת בדרכי השתן: בזמן הטיפול ייתכן שתסבול מדלקת בדרכי השתן, וכתוצאה מכך תחוש בתסמיני כאב ועלייה בתכיפות מתן שתן. במקרים אלו יש לדווח לרופא המטפל בך על מנת שירשום לך תרופות לטיפול בדלקת.
  • סיכון לזיהומים: הטיפול בתרופה עלול להפחית את ייצור תאי הדם הלבנים המיוצרים על ידי מח העצם (תופעה המכונה נויטרופניה), ובכך להגביר את הסיכון להופעת זיהומים ומחלות. במהלך הטיפול בתרופה רמת כדוריות הדם הלבנות תיבדק בקביעות על ידי הצוות הרפואי. אם יתברר שהיא נמוכה, ייתכן והטיפול בתרופה יידחה או שיופחת המינון שניתן לך.

תופעות פחות שכיחות:

  • תגובה של המערכת החיסונית: דורבלומאב עלולה לגרום לתגובה אוטואימונית עם השלכות בריאותיות קשות, בה מערכת החיסון תוקפת איברים ורקמות בריאים בגוף. התגובה עלולה להתרחש במהלך הטיפול בתרופה או שבועות ואף חודשים לאחר סיום הטיפול.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Research, Center for Drug Evaluation and. "Approved Drugs - Durvalumab (Imfinzi)". www.fda.gov. ארכיון מ-8 במאי 2017. נבדק ב-2017-05-06. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Hashem O. Alsaab, Samaresh Sau, Rami Alzhrani, Katyayani Tatiparti, Ketki Bhise, Sushil K. Kashaw, Arun K. Iyer, PD-1 and PD-L1 Checkpoint Signaling Inhibition for Cancer Immunotherapy: Mechanism, Combinations, and Clinical Outcome, Frontiers in Pharmacology 8, 2017 doi: 10.3389/fphar.2017.00561/full
  3. ^ Arlene H. Sharpe, Kristen E. Pauken, The diverse functions of the PD1 inhibitory pathway, Nature Reviews Immunology 18, 2018-03, עמ' 153–167 doi: 10.1038/nri.2017.108
  4. ^ Clemence Granier, Eleonore De Guillebon, Charlotte Blanc, Helene Roussel, Cecile Badoual, Elia Colin, Antonin Saldmann, Alain Gey, Stephane Oudard, Eric Tartour, Mechanisms of action and rationale for the use of checkpoint inhibitors in cancer, ESMO Open 2, 2017-01-01, עמ' e000213 doi: 10.1136/esmoopen-2017-000213
  5. ^ Akintunde Akinleye, Zoaib Rasool, Immune checkpoint inhibitors of PD-L1 as cancer therapeutics, Journal of Hematology & Oncology 12, 2019-09-05, עמ' 92 doi: 10.1186/s13045-019-0779-5
  6. ^ Durvalumab, go.drugbank.com
  7. ^ Imfinzi (durvalumab) dosing, indications, interactions, adverse effects, and more, reference.medscape.com
  8. ^ דורבלומאב - Durvalumab (אימפינזי®-Imfinzi®)*, באתר האגודה למלחמה בסרטן