Endgame (מסע בין כוכבים: וויאג'ר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Endgame
פרק מ"מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
קפטן ג'יינוויי ומקבילתה מהעתיד, אדמירל ג'יינוויי
קפטן ג'יינוויי ומקבילתה מהעתיד, אדמירל ג'יינוויי
קוד הפקה 271 עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 86 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט
  • קנת' בילר
  • רוברט דוהרטי
הפקה 271
בימוי אלן קרוקר עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הפרק ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"Endgame" (בתרגום חופשי לעברית: "סוף משחק". תורגם בנטפליקס כ"סיום") הוא פרק הסיום של סדרת המדע הבדיוני האמריקאית "מסע בין כוכבים: וויאג'ר". הפרק שודר בשני חלקים, פרקים 25 ו-26 בעונתה השביעית של הסדרה (פרקים 171 ו-172 בסדרה כולה). הפרק שודר במקור ב-23 במאי 2001 ברשת UPN.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2404, פדרציית הכוכבים המאוחדת וצוותה של ספינת החלל "וויאג'ר" חוגגים את יום השנה ה-10 לחזרתה של הספינה לכדור הארץ, 23 שנים לאחר שנתקעה ברביע דלתא (בפרק הפתיחה של הסדרה, "Caretaker"). האדמירלית קתרין ג'יינוויי שפיקדה בעבר על הספינה, מעלה זיכרונות עם הצוות שלה, אך לא שוכחת לציין את המחיר האישי הגדול בעקבות המסע הארוך. ג'יינוויי מתכננת לקצר את המסע רטרואקטיבית, על ידי התערבות בנקודת מפתח בהיסטוריה של הספינה. היא גונבת מכשיר מסע בזמן לא חוקי בעזרתו של קפטן הארי קים, וחוזרת בזמן לשנת 2378, שם היא נפגשת עם "וויאג'ר", שנמצאת עדיין ברביע דלתא. האדמירלית משתמשת בסמכותה כאדמירלית על הגרסה הצעירה שלה שדרגתה (קפטן) נמוכה מאדמירל, ופוקדת עליה להחזיר את הספינה לערפילית המלאה בספינות בורג שאותה עברו מספר ימים לפני כן. אדמירלית ג'יינוויי מספקת טכנולוגיות מתקדמות המאפשרות ל"וויאג'ר" לשרוד את התקפות הבורג הקשות, ולהרוס שתי ספינות של הבורג. "וויאג'ר" מצליחה להיכנס למסדרון עיוות־על, שבו משתמשים הבורג למסע בין כוכבי מהיר. המסדרון מחבר בין חלקים רחוקים בחלל, והוא יכול לחסוך ל"וויאג'ר" 16 שנים מהמסע.

קפטן ג'יינוויי מתנגדת לתוכנית של האדמירלית, ורוצה להשתמש בטכנולוגיה העתידנית שלה כדי להרוס את מסדרון עיוות־העל. פעולה זו יכולה להיעשות רק מהקצה של המסדרון ברביע דלתא, ואחריה תצטרך "וויאג'ר" להמשיך במסלול הרגיל והארוך שלהם עד לכדור הארץ. אדמירלית ג'יינוויי מסבירה לקפטן כי 23 אנשי צוות נוספים ימותו במהלך הדרך הארוכה הזו, כולל שבע מתשע (שמותה יהרוס רגשית את צ'אקוטיי), וכי טובוק יהפוך לא יציב נפשית כתוצאה ממצב נוירולוגי שניתן היה לטפל בו ברביע אלפא. הקפטן, המוטרדת מהבחירה, מחליטה לדון בסוגיה עם הצוות שלה, שמסכים שהשמדת המסדרון, ובכלל זה הסרת איום הבורג על רביע אלפא, חשובה יותר. האדמירלית מרוצה מגישת הצוות, ומתחילה לעבוד עם הקפטן על תוכנית שתעזור ל"וויאג'ר" לעשות את שניהם.

האדמירלית לוקחת את המעבורת שלה ונכנסת למסדרון, ומגיעה ליוניקומפלקס – מרכז כל פעילות הבורג וביתה של מלכת הבורג. המלכה מציעה לאדמירלית עסקה: שליחה של "וויאג'ר" בשלום חזרה לכדור הארץ בתמורה לטכנולוגיות העתידניות שהביאה איתה. מתברר כי המלכה שיקרה בנוגע להצעה, והיא לוכדת את האדמירלית ומתחילה להטמיעהּ ולהפכהּ לחלק מהבורג. האדמירלית, שכעת מקושרת לכל שאר פועלי הבורג, משחררת פתוגן הרסני שנשאה עימה בזרם דמהּ, והוא גורם לכשל שהורס את היוניקומפלקס והורג את מלכת הבורג, אך גם את האדמירלית.

בינתיים, קפטן ג'יינוויי וצוות ה"וויאג'ר" נכנסים למסדרון עיוות־העל, ואחריהם רודף כדור [סוג של ספינת חלל] של הבורג ששרד ושמנסה להרוס את "וויאג'ר" וצוותה בניסיון אחרון ליצור פרדוקס מסע בזמן שיבטל את הנזק ההרסני שהאדמירלית גרמה לבורג. ללא יכולת להשיב מלחמה לכדור, קפטן ג'יינוויי מנווטת את "וויאג'ר" לתוכו, ומשמידה אותו מבפנים בדיוק כשהם יוצאים מהמסדרון המתמוטט ליד כדור הארץ. את הספינה פוגש צי של ספינות צי הכוכבים שנשלחו להתעמת עם הבורג, ושבמקום זאת מלווים את "וויאג'ר" חזרה לכדור הארץ.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור תוכנן שאחת הדמויות תמות במהלך הניסיון להחזיר את "וויאג'ר" לכדור הארץ, וקייט מאלגרו סיפרה בראיון שאחת הדמויות תמות בגמר הסדרה – אבל הוסיפה שזאת לא תהיה בהכרח ג'יינוויי. [1] ב-2015, בראנון בראגה הצהיר בטוויטר שהוא מרגיש שזו הייתה צריכה להיות שבע מתשע שמתה בסיום, [2] ושהוא כתב את הפרק "Human Error" במיוחד כדי לפתוח פתח לאפשרות הזאת. [3]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרק זכה בשני פרסי אמי, על האפקטים הוויזואליים ועל הפסקול, הישג אליו הגיעו רק ארבעה פרקים אחרים בזיכיון "מסע בין כוכבים". "Endgame" היה מועמד גם לפרס אמי על עריכת סאונד יוצאת דופן לסדרה. [4]

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2015, מגזין SyFy דירג את "Endgame" כאחד מעשרת הפרקים המובילים של הסדרה.[5]

ביום השנה החמישים לזיכיון שחל ב-2016,[6] נכלל הפרק "Endgame" בדירוגים רבים של פרקי הזיכיון ב-50 השנים. ההוליווד ריפורטר דירג את "Endgame" כפרק הטלוויזיה ה-54 הטוב ביותר בכל זיכיון "מסע בין כוכבים" לפני יציאת הסדרה מסע בין כוכבים: דיסקברי.[7] האתר דירג בנוסף את "Endgame" במקום ה-6 הטוב ביותר בסדרה "וויאג'ר. [8] מגזין SyFy דירג את "Endgame" בתור פרק הסיום השלישי הטוב ביותר בזיכיון מסע בין כוכבים עד 2016.[9] SyFy דירג את "Endgame" גם במקום ה-8 מבין פרקי הזיכיון העוסקים במסע בזמן.[10] רדיו טיימס דירג את החזרה של וויאג'ר לכדור הארץ בתור הרגע ה-30 בחשיבותו בכל זיכיון "מסע בין כוכבים".[11]

בשנת 2021, האתר ScreenRant דירג את "Endgame" כפרק ה-6 הטוב ביותר בו מעורבים הבורג, בהתבסס על דירוג הצופים באתר IMDb בו קיבל הפרק 8.6 מתוך 10.[12]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "Endgame", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)
  • "Endgame", באתר נטפליקס

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Trek to Break Final Taboo?". Dreamwatch (73): 18. באוקטובר 2000. {{cite journal}}: (עזרה)
  2. ^ @BrannonBraga (10 במאי 2015). "True. I thought 7 of 9 should sacrifice herself to get her crew home. She was a tragic character. Bad idea?" (Tweet) – via Twitter. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ @BrannonBraga (10 במאי 2015). "Human Error – the last Voyager I wrote – was intended to set up her death. She learns she can never be fully human" (Tweet) – via Twitter. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Dispatch: "Endgame" Earns Emmys for Visual Effects, Music". Star Trek.com. 10 בספטמבר 2001. אורכב מ-המקור ב-6 באוקטובר 2001. נבדק ב-5 בספטמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Granshaw, Lisa (16 בינואר 2015). "20 years later: Our top 10 episodes of Star Trek: Voyager". SYFY WIRE (באנגלית). נבדק ב-15 ביולי 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Fans celebrate Star Trek's 50th anniversary". TechCrunch (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-25 ביולי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ ""Endgame" – 'Star Trek': 100 Greatest Episodes". The Hollywood Reporter. נבדק ב-24 במרץ 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ ""Endgame" – 'Star Trek: Voyager' – The 15 Greatest Episodes". The Hollywood Reporter (באנגלית). נבדק ב-2 ביולי 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Roth, Dany (26 בינואר 2016). "These were the voyages: Every Star Trek finale, ranked". SYFY WIRE (באנגלית). נבדק ב-4 ביולי 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ Granshaw, Lisa (15 בנובמבר 2016). "Ranking the 15 best Star Trek time travel episodes". SYFY WIRE. נבדק ב-3 ביוני 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "The 50 Greatest Star Trek moments of all time – 3". Radio Times (באנגלית). נבדק ב-4 ביולי 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "Star Trek: 10 Best Borg Episodes (According To IMDb)". ScreenRant (באנגלית אמריקאית). 2021-04-03. נבדק ב-2021-04-07.